Dochter van 5 kan niet fietsen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Peppabig, 3 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    De titel zegt het al; mijn dochter van ruim 5 kan/wil niet fietsen zonder zijwieltjes.
    Ze is inmiddels ook te groot en te zwaar voor achterop de fiets waardoor ik altijd moet lopen naar school.

Door rugklachten en omdat het ook veel sneller is zou ik haar graag op de fiets naar school willen brengen maar dat kan nu niet.

Met zijwieltjes fietst ze prima. Ze was wel laat met alles wat betreft fietsen, zowel driewieler als fiets met zijwieltjes. Dat terwijl ze met de rest heel snel was en ook niet bang is.

Fietsen (los) vind ze eng, ze wil ook niet oefenen, of ze houd het na 1 minuut voor gezien.

Iemand tips hoe we haar kunnen leren fietsen?

2. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Waarom zo'n haast? Ze kan toch prima op de fiets met zijwieltjes mee naar school fietsen? Onze boef van bijna 6 kan ook nog niet zonder zijwieltjes maar stept wel flink. Ieder kind is uniek, doet alles op zijn of haar tempo. Het komt uiteindelijk allemaal wel goed! Geef het de tijd!

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Komt vanzelf. Zou haar inderdaad gewoon met zijwieltjes naar school laten fietsen. En anders toch achterop, kan zeker tot 21 kg in het 'gewone' stoeltje en anders zo'n vervolg stoeltje kopen, dan kan het langer.

4. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ik zou haar gewoon met de zijwieltjes naar school laten fietsen. Kan toch prima.

Verder zou ik haar ook een loopfiets geven. Is supergoed voor de ontwikkeling van het evenwicht.

meis1987 vindt dit leuk.
  5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Mijn oudste van 5 heeft net pas door hoe ze met zijwieltjes fietst. Klasgenootje kon al met 3 jaar zonder wieltjes hele stukken fietsen.
    Fietsen is iets wat je zelf moet leren en vooral durven.
    Net zoals lopen.je kunt uren gaan oefenen maar als de wil, durf en vooral de juiste motoriek en evenwichtsgevoel nog niet voldoende ontwikkeld genoeg is is het zonde van je tijd.vooral zelf geduld hebben dus en haar zelf haar eigen tempo laten bepalen.

jojo85 vindt dit leuk.
  6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Geduld hebben, misschien oefenen met een loopfiets en wellicht durft ze wel als ze het andere (vriendjes/vriendinnen) ook ziet doen.
    In de tussentijd zou ik haar met zijwielen laten fietsen naar school, zo doen wij dat ook.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een kind van 5 kan toch nog prima achterop? Mijn 5-jarige zit nog regelmatig achterop en mijn 7-jarig neefje ook...

8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    mijn oudste net 4.5 fietst sinds 2 maanden overal naartoe
    we hebben 2 avonden geoefend en toen de 2e avond fietste hij zo weg...
    ik denk echt dat als je elke avond eventjes gaat fietsen met haar ze het snel onder de knie krijgt en haar aanmoedigen

ik ben trouwens ook geen fan van zijwieltjes hier zit de jongste nu ook al steeds op de loopfiets

9. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

Er zit niemand bij haar op school die met zijwieltjes fietst (in ieder geval niet naar school) ik was/ben bang dat ze dan misschien haar uitlachen..

Loopfiets heeft ze gehad maar is ze te groot voor. Misschien inderdaad een grotere voor haar halen.

Achterop is geen optie omdat ik haar er niet op en af kan tillen.

Jullie hebben ook gelijk dat het van zelf ook wel komt. Het zou voor mij gewoon een stuk makkelijker zijn, maar wat niet gaat dat gaat niet.
    Het komt vanzelf wel.
    Het is ook zo dat al haar vriendjes al wel fietsen, al vanaf dat ze 4 waren.
    Daarom dacht ik dat ze laat was, maar ik lees nu dat het heel normaal is.

10. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier was dochter ook pas 5.5 toen ze los fietste, mijn zoon al met 3.5. Het is maar net of ze er aan toe zijn.
    Met 5 jr kunnen ze nog makkelijk achterop, gewoon zelf erop laten klimmen! Mijn dochter van 10jr (ong 147 cm die wordt echt te groot voor achterop maar zoon van bijna 8 met zijn 134 cm zit zeker nog weleens achterop hoor)

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113

Ik zie dat we elkaar gekruist hebben, maar je hoeft haar niet te tillen, je kan gewoon erop gaan zitten en ze klimt vanzelf wel.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden kon net kort voor zijn 6e verjaardag zonder zijwieltjes fietsen. Al zijn vriendjes konden al lang zonder zijwieltjes fietsen, maar hij werd gelukkig niet uitgelachen.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn vijfjarige klimt ook zelf op het achterzitje. Ze fietst wel zelf, maar zit ook nog achterop.
    Mijn zoontje fietste ook pas met 5, dochter wel met net 4 jaar. Komt vanzelf.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste zoontje was ook laat met fietsen, het interesseerde hem ook niet. Totdat ze hun fiets mee moesten nemen naar school voor verkeersles. Hij was bang dat hij uitgelachen ging worden en toen wou hij wel oefenen.

Kijk, uitgelachen worden is niet leuk natuurlijk, daar wil je je kind tegen beschermen. Maar als het echt een kwestie is van geen zin hebben om te oefenen, dan kan uitlachen wel een motivator zijn.

15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Dat was ook stiekem de reden waarom ik onze dochters rond hun 3e zonder zijwielen heb leren fietsen, ik wilde die angst voor zijn.:oops:
    Fietsje had dus gewoon geen zijwielen meer, loopfietsen konden ze als een trein, dus elke dag een klein rondje om het speeltuintje om te oefenen. Meestal deden ze dat gewoon en anders kon ik ze wel paaien met iets ertegenover stellen zoals een spelletje, samen even schommelen etc. :roflmao: Uiteindelijk raken ze dan best snel gewend, maar het vaak herhalen was wel wat hielp. Ze moeten het vertrouwen krijgen.
    Loopfiets kan al veel schelen, inderdaad eentje halen misschien waar ze goed op past? Als ze namelijk flink afzetten daarop en de benen omhoog durven te gooien dan is het evenwichtsgevoel er in ieder geval al.
    Hier op school was er een meisje van een jaar of 7 die nog niet zelf kon fietsen en het ook niet wilde leren. Moeder had toen zo'n fietsje wat achter aan haar fiets 'hing' (weet je wat ik bedoel?) en dan fietste ze zo samen naar school. Kindje werd er niet mee gepest. Misschien wel geprobeerd maar het was een meisje dat precies zei wat ze ergens van dacht dus die liet zich niet pesten :roflmao:.
    Je hebt ook van die achterop zitjes zoeen met zitting en dan zo'n beugel als rugleuning met losse steuntjes, daar kunnen ze ook vaak zelf mee erop klimmen.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier til ik de oudste ook niet op de fiets; ze klimt er zelf op. Dat gaat echt prima.

17. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Dit is bij sommige kinderen een beetje te kort door de bocht. Ik heb hetzelfde 'probleem' als TS. Mijn dochter was ook pas 4,5 toen ze het fietsen met zijwieltjes doorhad, terwijl mijn zoontje van net 3 opstapt en wegfietste. Bij onze dochter is het ook een stuk angst waar ze doorheen moet, waar ze zich nog niet overheen kan zetten. Dat is het veel meer dan het onder de knie krijgen van het fietsen an sich.

18. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hoeft niets met angst te maken hebben. Mijn oudste ( die dus nu net 3 weken Met wieltjes kan fietsen) had vanaf 2 jaar een loopfiets waar ze vanaf de 1e seconde op wegscheurde en dan 3wielers zowel thuis als psz als bij opa& oma. Waar ze niks nada noppes mee kon.ook haar fiets die ze vorig jaar kreeg hebben we enorm vaak mee geoefend maar ook niks nadat noppes.het trappen lukte haar gewoon NIET. Totdat ze dus de laatste dag voor de vakantie thuis kwam van school en zei mama ik kan zelf fietsen( op de grote 3wieler van school dus) En dat lukt dus nu op haar eigen fiets met wieltjes goed. En hopelijk aan het eind van de vakantie ook zonder maar anders echt jamer de bammer.en fiets ze maar eerst nog ff met wieltjes eraan.

19. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    oefenen, oefenen, oefenen

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Met die leeftijd kan ze toch prima zelf op de fiets klimmen? Deed mijn dochter met 4 al.

Hier fietste de oudste met bijna 5,5 los. Daarvoor wilde ze het niet, ging ze wel doen als ze 11 was oid, dan zou ze het volgens haar meteen kunnen. ;) Uiteindelijk vond ze opeens toch motivatie en binnen een dag kon ze het. ;) De jongste was nog 3 toen ze los fietste. Het verschilt gewoon heel erg per kind.

En te klein voor de loopfiets? Hier zit de jongste nog wel eens op haar loopfiets. Een Puky Starter. :roflmao:

Deel Deze Pagina