EP wil van zomer- en wintertijd naar 1 vaste tijd. Wat zou jouw keuze zijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door februari2012, 25 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Voor welke vaste tijd ben jij?

1. Wintertijd

97 stem(men)
    42,5%
  2. Zomertijd

48 stem(men)
    21,1%
  3. Laat het zoals het nu is

83 stem(men)
    36,4%
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik woon trouwens in Turkije en hier is het dus afgeschaft. Vind het wel best eigenlijk. Al hadden wij als gezin in NL er ook nooit problemen aan ondervonden.

Vind het alleen vervelend dat ik dan straks weer 2 uur verschil heb met Nederland ipv 1 uur in de zomer.

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Van mij mag het wel afgeschaft. En de wintertijd is nu eenmaal de normale tijd dus dan die maar.
    S morgens vroeger licht maakt mij niet uit. Wij slapen met de gordijnen open (liggen op zolder, daar kan niemand in kijken bij ons). En ik kan ook prima uitslapen als het licht is, maakt voor mij niet uit. Smorgens nog lang licht zou ik eerder somber van worden. Donker past voor mij beter bij de avond dan bij de ochtend.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    Ik bedoelde het eigenlijk met een knipoog naar de zwarte pietendiscussie...

4. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.566
    601
    113
    Ik kan me om eerlijk te zijn niet voorstellen hoe je er last van kunt hebben. Werkelijk niet. En zeker niet wekenlang. De eerste dag slaap je wat langer/korter. Je eet misschien op een iets ander tijdstip. Je gaat die avond op de gewone tijd naar bed. Als je niet kan slapen lees je nog even tot je wel slaapt en klaar. Zo zie ik het sorry. Mijn kinderen hebben er ook echt geen last van.
    Dus wat mij betreft blijft het zo, hoe zonde als we geen lange lichte zomeravonden meer hebben.

Ik kan me gewoon werkelijk niet voorstellen hoe mensen er zo vreselijk veel en/of lang last van kunnen hebben...

Pepijnn, Mop81, Floeperd en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Lol, ik zou een petitie beginnen! :roflmao:

6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Lol, ik zou een petitie beginnen! :roflmao:

7. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Toch zijn er al heel wat onderzoeken waaruit blijkt dat het verzetten van de klok echt niet zo gezond is voor je lichaam. In de dagen na het verzetten zijn er ook meer verkeersongelukken (stress) en hartinfarcten. Vooral bij wat oudere mensen. Een van de redenen waarom ze er vanaf willen.

Chocolat, Syane, Fortunae en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.566
    601
    113
    Echt? Dat wist ik niet. Kan me nog niet voorstellen hoe de klok een uurtje verzetten daar op invloed van kan zijn maar als dit echt bewezen is dan kan ik beter snappen waarom ze het zouden willen.

9. Butchke

Butchke Niet meer actief

Lekker zo laten of zomertijd. Weg met die winterdepressie en korte dagen.

Kan echt niet begrijpen dat iemand het fijn vind dat het pas om 8u licht wordt en om half 5 weer donker. In de zomer zou het dan om 3.15 licht worden en om 21.15u donker. Vreselijk

10. Liefje91

Liefje91 Actief lid

20 apr 2016
    220
    100
    43
    Amersfoort
    +1

Butchke vindt dit leuk.
  11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    Ik snap dat ook niet. Voor mij voelt dat hetzelfde als een keer eerder of later naar bed, oftewel goed uitgerust of nog brak. Maar die dag gewone tijden aanhouden en je zit zo weer in dat ritme. Donker is het swinters toch wel als de wekker gaat.

Mensen die er last van hebben gaan elke dag zelfde tijd uit bed en er weer in?

Butchke vindt dit leuk.
  12. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ja, onder andere. Ik heb een sterk ontwikkelde interne klok, hoef ook geen wekker te zetten. Dat uurtje schopt mijn klok in de war, en dat is echt niet met één nachtje over ;). Ik kan bijvoorbeeld ook niet met jetlags omgaan.

Overigens is het heel gezond om elke dag rond dezelfde tijd te gaan slapen en weer op te staan. Natuurlijk maak ik weleens uitzonderingen (feestjes, vakanties), maar ik vind het heel fijn dat mijn lichaam me vertelt wanneer ik moe ben en wanneer ik uitgerust genoeg ben om weer op te staan. In de wintertijd (dus de normale tijd) functioneert mijn lichaam op haar best!

Chocolat en Syane vinden dit leuk.
  13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier ook elke dag om 7u wakker omdat niet alleen ik maar zoontje ook een hele goede biologische klok heeft. Hij wordt dagelijks om 7.00u wakker. Met klokverzetting is zijn bio klok binnen een paar dagen in orde omdat we onmiddelijk met de klok meeleven.
    Heb in 4 jaar tijd nooit langer in bed gelegen tot na 7.30u en toch kost het mij maar 2 dagen wennen.

14. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    @sydneys Fijn voor je! Bij mij duurt het echt wel een week of twee. Helaas. Ik kies er zelf ook niet voor ;). (Overigens heb ik mijn bericht nog aangepast nadat je me had gequoot!)

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik ben voor de standaardtijd en dat was ooit de wintertijd. De wintertijd is de normale tijd. De zomertijd is later ingevoerd.

Ben dus voor afschaffing van de zomertijd.

Vind het wel een heerlijk vooruitzicht dat we het aankomend weekend voor mijn gevoel dat ene uurtje weer terugkrijgen, weer een uurtje extra zeg maar.

Chocolat en nizzie86 vinden dit leuk.
  16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Afschaffen is prima, niet echt nodig met alle stroom-voorzieningen van tegenwoordig..

En dan toch maar de wintertijd. Hoe fijn ook de zomeravonden zijn, ik zou echt nooit meer uit mijn bed kunnen komen. Ik heb echt wat licht nodig voor ik echt op gang ben. Ik wordt dan echt een stuk beter wakker.

Hier is het wisselen eigenlijk geen probleem. Ik ben de enige in het gezin die even een paar dagen van slag is qua honger gevoel, maar dat loopt wel los.

Nu is het vakantie hier, de kinderen slapen uit tot 8 uur/half 9.. Straks het uurtje terug, en dan kunnen ze maandag mooi optijd naar school :D

17. Butchke

Butchke Niet meer actief

Ik snap niet dat het voor jou voelt als een uurtje extra terugkrijgen.... Het wordt om half 5 donker. Voor mij voelt het juist als een uurtje minder. Ben heel benieuwd waarom dat voor jou een uurtje extra betekent.

18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik zie dat zo.. In de zomer heb je een weekend die een uur korter duurt. Nu "krijg" je dat je weer terug. Komend weekend duurt dus ook weer een uur langer dan vorig weekend.

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dus ipv 4.30u opstaan ivm werk moet ik zondag om 3.30u op staan deze tijd? Vergeet dat altijd wanneer wat is.
    Dat vind ik eerder een uur verliezen dan een uur winnen. :roflmao:
    Blij als het dinsdag is, dan ben ik op ritme. Alleen nu zondag dat midden in de nacht opstaan bweighh o_O

Verder heb ik een hekel aan de wintertijd. Yeah om 16.30u donker :rolleyes:
    Maar heb gewoon een hekel aan die hele winter! Dat het maar snel lente is.

Marchella, Butchke en tuc vinden dit leuk.
  20. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Nee, 5.30u ;)

Deel Deze Pagina