Epi-No ervaringen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door FamkeS, 21 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Ik weet dat mijn zus het 2x heeft gebruikt. Beide bevallingen werd het een keizersnee. Zij heeft er dus niet veel aan gehad. Haha.
    Ik dacht; ik doe wel zonder. Beviel wel goed :)

2. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Ik heb hem bij mijn eerste zwangerschap gebruikt en ben er tot op de dag van vandaag blij mee! Mijn zoontje had drie keer dr navelstreng om zijn nek en zonder epino had hij het nog veel zwaarder gehad dan hij het nu heeft gehad. Hij moedt door zeer lage harttonen direct geboren worden. Ik kon hen in tien minuten persen (over de weeën heeft, met een kleine knip weliswaar en veel geduw) naar buiten krijgen. Dus zou hem iedereen aanraden hoewel het oefenen niet fijn is.

3. Lonneke81

Lonneke81 Lid

15 okt 2013
    26
    0
    1
    Diëtist en Vitaliteitscoach
    IJmuiden
    Ik gebruik hem ook al een tijdje, ben nu 29 weken. Kan nergens de reden voor gebruik vanaf 37 weken vinden en ik wilde nu al de stress verminderen ivm mijn veel te strakke bekkembodemspieren.
    Ik kom ook tot 8 en gebruik hem icm Weleda perineum olie. Het heeft me al geleerd dat het persen iig niet is zoals je op de wc doet, ik vind ik erg fijn om te weten welke spieren ik moet gebruiken. Ook geeft het me rust dat het dus best aardig op kan rekken daar.
    Vrijwel direct na het gebruik is alles weer net zo strak als voorheen daaronder, dus daar maak ik me helemaal geen zorgen over.
    Het geeft mij veel rust, hoewel ik nergens kan vinden of mensen ook echt tot de 10 cm komen en of dat mijn streven zou moeten zijn. Daarin vind ik de informatieverschaffing wel wat beperkt.

4. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Ik zit nu op 7,5 cm en wil graag tot 9 komen. Het geeft echt een hoop vertrouwen en een goed gevoel over mijn lijf. Nog even doorzetten! Ik ga trouwens niet over mijn pijngrens heen maar elke dag een klein stukje verder. Ben benieuwd of ik echt tot die 9 cm kom op deze manier.

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    In de bijsluiter staat 37 weken, maar mijn vk zei dat ik er het beste met 36 weken mee kon beginnen. De Vk van mn zus raadde zelfs 34 weken aan. Volgens mij is er nog niet aangetoond dat je van vroeg beginnen eerder zou kunnen bevallen, maar willen ze het zekere voor het onzekere nemen ivm eventuele rechtszaken en staat er daarom 37 weken. Ik zou niet schromen om 1 of 2 weken eerder te beginnen.

@Lonneke: Bij de eerste ben ik ruim 2 weken te vroeg bevallen en kwam ik uiteindelijk tot de 8,5 cm. Bij de 2e ben ik 1 week te laat bevallen en ben ik zelfs tot ruim 11 cm gekomen- ik ben dus nog wat verder gegaan dan de bedoeling was. Had in de ochtend de epino nog gebruikt en ben die nacht bevallen. Hoofdje eruit persen voelde nauwelijks anders dan de epino en achteraf was het hoofdje dus ook bijna van dezelfde grootte. :) Het is wel heel belangrijk dat je de ballon echt 2/3 of meer naar binnen hebt voor je hem zo groot oppompt, omdat je anders een relatief grote kans hebt op kleine scheurtjes en die wil je natuurlijk juist voorkomen.

6. Lonneke81

Lonneke81 Lid

15 okt 2013
    26
    0
    1
    Diëtist en Vitaliteitscoach
    IJmuiden
    Goed om te weten, dankje :)
    2/3 naar binnen en dan langzaam oppompen tot je max (11cm in jou geval) en dan pers je hem eruit toch? Dat laatste stukje (persen) vind ik wel een beetje eng, gaat zo snel. Ben idd bang voor scheurtjes dan. Kan ik m dan niet beter heel langzaam eruit halen, zodat de huid aan de buitenkant langzaam meerekt?

7. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Ik pers 'm er langzaam uit inderdaad. Houd de ballon een beetje tegen met mijn hand.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier niet gebruikt, maar hele makkelijke bevallingen gehad zonder scheuren, knip etc. Kan dus ook niet oordelen over in hoeverre het wel/niet geholpen heeft. Kan mij ergens wel voorstellen dat het vertrouwen groter wordt dat het wel gaat lukken, aan de andere kant heb je tijdens de bevalling zoveel adrenaline etc dat het toch weer heel anders is.

9. SuusD

SuusD Fanatiek lid

8 jan 2013
    3.004
    3
    38
    Iemand die hem verkoopt? Stuur maar pb :)

10. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Vandaag de 8 cm mijlpaal gehaald. Yes! Goed gevoel. Misschien haal ik de 9 nog wel voor 'ie komt.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Als je hem met de juiste diepte naar binnen houdt, dan zou je bij het langzaam oppompen en hem even binnenhouden de huid al genoeg moeten uitrekken, zodat het niet scheurt. Als hij te diep zit of niet diep genoeg is dit niet het geval. Dus het is wel belangrijk dat je bij het oppompen en even vasthouden echt het brede stuk in de opening houdt zeg maar. Mocht je het toch nog steeds eng vinden om hem uit te persen dan kun je hem alsnog er gewoon uit trekken. Ik vond zelf dat die pers oefening ook wel gedaan kon worden met een iets minder opgepompte bal en er niet zoveel meerwaarde zat in het totaal oppompen voor het persen. Als je echt ver komt (9+cm ofzo) merk je dat het heel lastig zal worden om de ballon met het brede gedeelte in de opening te houden. De druk zal dan zo groot worden dat je redelijk wat spierkracht nodig hebt om hem binnen te houden. Wat dat betreft heeft het volgens mij zelfs minder nut om te persen bij een echt goed opgepomte ballon, want door de vorm "schiet" deze er dan bijna vanzelf al wel uit. Ik kreeg de laatste dagen serieus spierpijn in mn arm en pols van het binnenhouden van de ballon ;).

12. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Ik voel wel wat een vervelende druk op mn achterste af en toe. Als ik de ballon wat naar voren kantel is dat gevoel er niet. 8,5 cm vandaag.

13. Nadia87

Nadia87 Nieuw lid

31 mei 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb zelf de Epi no ook gebruikt bij mijn eerste bevalling, ben met 36 weken begonnen met oefenen, ook al moet je officieel met 37 wkn beginnen, maar dacht, stel dat ik vroeger beval en nog niet ver genoeg heb kunnen komen :D wilde ten alle tijde een knip of scheur voorkomen. Het vereist wel wat discipline (mijn zus kon het niet opbrengen) en zo nu en dan tanden op elkaar, maar kwam op het laatst tot 10 cm. Binnen 12 min. persen was mijn zoontje eruit, en dat was maar goed ook want zijn navelstreng zat om zijn keel gewikkeld. Ook kwam hij met een andere hoofdligging plus arm langs zijn hoofdje ter wereld. De arts en verloskundige konden niet geloven dat ik geen haarscheurtje had terwijl ik alle factoren mee had (1e kind, snelle uitdrijving, arm langs hoofd) om ernstig in te scheuren of een knip nodig te hebben. Fijne kraamtijd gehad zonder trekkende hechtingen e.a. ongemakken, en de verloskundige (en kraamverzorgsters) was zó onder de indruk dat ze het haar zwangere vriendin ging tippen :D. Ben nu weer zwanger en ga zeker weer oefenen tzt:p!

14. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Wat fijn, zo'n positief verhaal. Ik ga nu weer even aan de slag. :D Sla stiekem wel eens een dagje over...

15. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Gisteren overgeslagen, vandaag 9 cm gehaald. 8,9 eigenlijk. 😊

16. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    9,4 👍

17. Lovely29

Lovely29 Fanatiek lid

5 okt 2014
    1.525
    671
    113
    Netjes hoor ik ben nu 2 dagen bezig en zit op 5. Vandaag proberen de 5.5 :)

18. FamkeS

FamkeS Actief lid

13 dec 2014
    163
    0
    0
    Gaat sneller dan je denkt! Ik begon ook met 5 en dacht dat ik dit nooit zou redden. Succes! :)

Deel Deze Pagina