Epi-no

Discussie in 'De bevalling' gestart door Milla, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milla

Milla Niet meer actief

In de wachtruimte bij de gynaecoloog stond een foldertje over de Epi-no
    een hulpmiddel waarbij je risicoloos vanaf 3 weken voor de bevalling je perineum (geboortekanaal) kunt oprekken zodat je inscheuren en inknippen kunt voorkomen. Je hebt hierdoor zo wordt er in het foldertje beschreven ook minder kans op verzakkingen, incontinentie enz.

Omdat ik bij mijn vorige 2 bevallingen behoorlijk ben ingeknipt (bij mijn jongste zelfs 2x) en nogal wat problemen met de hechtingen heb ondervonden zit ik er over te dubben dit aan te schaffen.
    Vraag me wel af of iemand dit gebruikt heeft en hoe jullie ervaring er mee was.

Voor anderen geïnteresseerden: meer informatie kun je vinden op http://www.epino.nl/index.htm

2. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik had het ook gelezen maar was de naam vergeten, thanks!

3. Milla

Milla Niet meer actief

Ga jij deze bestellen? Wil je me dan misschien op de hoogte houden van je ondervindingen?

4. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Weet ik nog niet, ik zag net dat hij 100 euro kost.
    Ik heb ook van die perineum olie. Dat ga ik nu eerst even mee beginnen. Ik moet maandag naar de vk, zal het eens vragen of het zin heeft zo apparaat.

5. Milla

Milla Niet meer actief

Ik ben benieuwd wat je vlos zegt!

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Wel lekker charmant zo'n blauwe ballon in je doos maar ja :-s

Heb 'm wel gebruikt. Ben uiteindelijk omdat het kind zo'n enorme kop had en er vreemd voor lag wel geknipt, maar hierdoor ging ik wel veel zekerder de bevalling tegemoet (past best ;)) en ondanks veel inwendige hechtingen, had ik na 10 dagen geen last meer van een erg fikse knip. Weet niet of het hierdoor kwam, maar kan me er wel iets bij indenken (soepeler weefsel enzo, genees wellicht makkelijker) Kon heel snel ook mijn bekkenbodemspieren weer aanspannen (de volgende ochtend iig).

Die honderd euro heb ik er wel voor over gehad, het waren niet de eerste of laatste euro's die ik aan iets dat later nutteloos bleek heb uitgegeven.

Tja of het werkt daarover zullen de meningen verdeeld zijn denk ik?

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind t wel redelijk ver gaan, zo'n ding. Maar kan t me wel voorstellen als je eerder al flink bent ingeknipt of gescheurd.

Ben nu aan de slag gegaan met de perineummassage... ook al best een gedoe vind ik! Maar als t iets helpt, heb ik t er wel voor over. En zo'n flesje kost maar een paar euro.

Ik had gelezen dat je de epino uiteindelijk tot 10cm diameter moet oppompen (?)
    Kan je dan niet bij voorbaat al inscheuren? Hmm, zo wil je natuurlijk helemaal de bevalling niet ingaan...:(

8. joepies

joepies Bekend lid

9 okt 2007
    579
    0
    0
    Ik vind het maar een eng ding iig.
    Als de bevalling inzet, maakt je lichaam zelf stoffen aan om je weefsel te verweken en dus makkelijker uit te rekken etc.
    Dat je dat voor die tijd al probeerd, lijkt me helemaal tegen de natuur ingaan(en dus niet al te gezond).
    Maar goed heb ook geen ervaring verder.Ben 3 keer bevallen zonder een nekeleknip.

Ik kan er trouwens ook nergens een studie of wat dan ook van vinden

9. Milla

Milla Niet meer actief

Op internet is wel meer info te vinden over onderzoek (engelstalig)

Ik denk dat dit natuurlijker is als 2x een flinke knip van 8 tot 10cm waarbij ook al de spieren tot in je bil zijn doorgeknipt, en inderdaad: als je geen ervaring met een flinke knip hebt, is het logisch dat je niet begrijpt dat vooraf oprekken 'natuurlijker' is dan zo'n knip om nog maar niet te spreken over alle ellende die je er van kunt hebben.

10. joepies

joepies Bekend lid

9 okt 2007
    579
    0
    0
    Goed onderzoek is niet tevinden bedoel ik dan he!
    Wetenschappelijk onderzoek onder een significant aantal mensen etc etc.
    En in welke taal dan ook!

Dat ik geen knip heb gehad heeft hier trouwens niks mee te maken.
    En natuurlijk is het sowieso niet om met een ballonnetje de boel op te rekken!

11. Milla

Milla Niet meer actief

Voor mij is het niet belangrijk of het natuurlijk is of niet, want daar gaat het niet om! Natuurlijk is dit middel niet natuurlijk, maar een knip is dat ook niet! Als ik moet kiezen uit deze 2 weet ik het wel!
    Als je zelf 3 x ongeschonden uit een bevalling bent gekomen, is het makkelijk om hier te komen vertellen dat je het niet zou doen, maar bij mij ligt angst en 2x een knip uit het verleden ook op de weegschaal. Niet verkeerd bedoeld maar ik vind jou reactie en mening dan ook overbodig, je hebt het niet meegemaakt, je kent de angst niet.

Ik ben eigenlijk opzoek naar vrouwen met ervaring met de epi-no.

Deel Deze Pagina