Epidurale en rugpijn

Discussie in 'De lounge' gestart door HabibiAna, 5 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triskele

Triskele Niet meer actief

Bij een keizersnede ben ik het zeker met je eens maar bij een normale vaginale bevalling zijn er toch wel aanzienlijk veel nadelen en risico's wat betreft de ontsluitingsduur, uitdrijvingsduur en de kans op een kunstverlossing dan zonder ruggenprik dat is toch zeker wel belangrijk om mee te nemen in je beslissing denk ik, niet te rooskleurig over denken, als het op een natuurlijke manier kan is dat altijd gezonder (met uitzondering op complicaties natuurlijk)

Ik ben niet pro of tegen, ik zou het voor mezelf niet willen en ondanks 2 inleidingen met weeenstormen heb ik toch nog steeds voor nee gekozen vanwege de bijwerkingen en vooral de risico;s voor het kindje, gemiddeld duurt een bevalling met ruggenprik langer en als het bij mij langer had geduurd dan had het hoogstwaarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, het duurde nu al te lang (het persen zelf) met ruggenprik had ik niet genoeg power gehad (ook volgens de artsen trouwens, dat is niet mijn persoonlijke mening)

Ik zie vooral voordelen voor de mama en dat kan soms nodig zijn (in paniek raken, een sterrekijker, langdurige weeenstorm e.d.) maar meestal is het niet echt nodig en dan vind ik het onnodig risico's nemen.

Ook rugpijn en hoofdpijn is een bekende bijwerking volgende mijn gyn en zeker als rugpatient heb ik dat ook meegenomen in mijn beslissig.

2. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik heb het bij mijn tweede bevalling gehad. Mijn dochter was overleden dus er was dan ook geen enkel gevaar voor haar. Anders had ik het misschien niet gedaan. Echter na die ruggeprik dacht ik : zo de volgende keer ga ik echt niet meer zonder bevallen. Wat een onzin. Ik heb dan ook nergens last van.

Nu denk ik er toch weer anders over en zal ik waarschijnlijk weer zolang mogelijk volhouden. Dat is dan puur voor die kleine . Als er geen bijwerkingen zouden zijn zou ik het zo weer doen.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik heb er 4 uur over gedaan in totaal met ruggen prik.
    Hij heeft bij mij ook tijdens het persen aan gestaan.
    En met 3 persweeen was mijn zoontje er al:)

Geen knip en ook geen scheur en dus ook geen hechting.

Maar zoals ik al zei de ruggenprik zat er bij mij net een uur in en toen mocht ik gaan persen. Vanaf het moment dat ik aan de opwekkers kwam zat ik al in een weeenstorm. Gyn zei houd maar rekening met 1cm per uur ( had er pas 2 ) Ik had dus nog 8 cm te gaan en uitgaan van 1 cm per uur dus nog 8 uur te gaan. Dat had ik dus echt niet getrokken zonder pijnbestrijding.

Niet wetende dat een uur na het zetten mijn zoontje al op de wereld kwam want dat uurtje had ik nog wel zonder ruggenprik gered:)

4. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Wel een ruggenprik gehad bij de eerste maar geen last van mijn rug, wel een verdoofde plek overgehouden in mijn dij been.

Als je zit te denken om straks bij je bevalling pijnbestrijding te nemen dan zou ik eens vragen of ze bij jou in het zh dat paardenmiddel hebben wat je zelf mag toedienen, je krijgt dan een pompje en elke keer als jij denkt dat het echt niet meer gaat druk je op het knopje en dan krijg je een shotje en dat is zulk lekker spul :cool:
    Ik vond dit fijner dan de ruggenprik, met dit pompje kun je zelf bepalen wanneer en hoe vaak je het neemt, met die ruggenprik is het continue troep wat ze je lichaam in pompen... Geen idee of je hier de vraag om stelde maar denk zeg het ff :)

5. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

dat pompje heeft bij mij totaal niets geholpen tijdens de 1e bevalling.
    Dit is toen ook ks geworden en toen dus ook een ruggeprik gehad.
    Hierna geen last van rugpijn, hij prikte ook in 1 keer goed.

Bij de 2e heb ik direct een ruggeprik gegeven omdat de 1e bevalling behoorlijk heftig was, geestelijk en lichamelijk.
    Dus heb er niet zelf om gevraagd, maar het leek haar beter voor me.

Deze arts die deze zette, zette de 1e keer verkeerd en dat deed zo'n pijn!!!!
    En die pijn voel ik nu nog af en toe in mijn rug.
    Heb nu elke dag rugpijn en 1 keer in de zoveel tijd is het zo hevig dat ik dus niet kan lopen en moet echt op handen en knieen naar de wc, wat ook heel veel pijn en moeite kost.
    Zoveel pijn dat het zweet me uitbreekt, misselijk word en bijna flauw val.

De neuroloog wil geeneens kijken of ik echt wat mankeer en heeft me naar huis gestuurd.

6. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    bij mijn zusje hebben ze een paar keer fout geprikt en die heeft nu continu rugpijn. Heeft ze ook voor in het ziekenhuis gelegen later..

7. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Hier helemaal totaal nergens last van of van gehad!

8. Rono

Rono Niet meer actief

Mijn ruggeprik was een hel. 15x geprikt en toen zat ie eindelijk ( voor een ks )

Ze hebben zelfs een keer de verkeerde zenuw geraakt zodat ik een stroomstoot in mn stuitje kreeg. ( AUW ).

Nu als ik mn rug in een bepaalde houding hou, dan voel ik precies waar ze hebben geprikt.

9. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Misschien dat het verkeerd prikken er mee te maken heeft? Bij mij zijn de bij beide bevallingen (KS) in 1 keer goed gezet en heb dus nergens last van (geen pijn) Voel soms nog wel de plek waar hij heeft gezeten maar dat doet absoluut geen pijn.

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Remifentanil?

Verder ga ik me maar niet in de discussie mengen :D

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier in t ZH krijg je die pas als je 5cm hebt. en als je er 8 hebt krijg je niks meer.

12. butterfly1984

Ik kreeg het smorgens direct bij de 1e, had toen 3cm ontsluiting

13. butterfly1984

hier trouwens ook verkeerd geprikt in de zenuw, echt een hele pijnlijke scheut in je rug

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja de ruggenprik wel die kreeg ik ook met 2cm al.

Maar het pijnpompje krijg je bij ons pas bij de 5cm ( dat ding wat je zelf kan toe dienen bedoel ik dan he :D )

15. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Hier ook enorme rugpijn sinds de bevalling, met ruggenprik..

Heb er ook echt spijt van, ik zag de nadelen niet meer toen mn vliezen werden doorgeprikt en de weeën bleven komen. Helaas, want wat had ik graag 19uur pijn gehad toen. Nu al 3,5jaar met pijn.

Ze hebben bij mij overigens ook een keer fout geprikt. En de tweede zat ook niet goed kwamen ze tijdens het bevallen achter, ik kon me namelijk niet meer bewegen vanaf mn heup naar beneden:/ erg prettig..

16. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Voor het idee

http://www.vanveen.it/images/epiduraal.png

Een epiduraal wordt geprikt in de epidurale ruimte. Het heet een epidurale ruimte echter is ruimte een ruim begrip. Je moet namelijk tussen twee vliezen prikken. De echte ruimte ontstaat pas als je er vloeistof in spuit.

Een spinaal gaat in de intrathecale ruimte.

17. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Bij de remifentanyl pomp moet je zelf ook aan de hart bewaking, want dat spul is voor jou gevaarlijker dan een normale ruggenprik.

Meer kans op adem depressies en hart aandoeningen. Voordeel is wel dat het snel werkt en net zo snel weer uitgewerkt is.

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Remifentanil is niet gevaarlijker voor je dan een epiduraal.

19. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    ik lees ff mee aangezien ik morgen over 2 weken (ow help nog maar 2 weken) aan een verzakking geopereerd word en gekozen heb voor een ruggenprik als verdoving. Dat werkt alleen wel weer anders dan de pijnbestrijding bij een bevalling. Dit zal hetzelfde zijn als bij een ks gegeven wordt gok ik.

20. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bij een verzakking krijg je een spinaal.
    Voor de weeen krijg je een epiduraal.
    Bij een sectio krijg je : optoppen epiduraal, CSE of een spinaal.

Misschien fijn om te weten voor de sectio's...
    Een spinale naald is een stuk dunner dan die van de epiduraal.
    (bij de epiduraal moet er een cathether doorheen passen).

Deel Deze Pagina