Epilepsie

Discussion in 'De lounge' started by Doorenroosje, Jan 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Doorenroosje

Doorenroosje Actief lid

Jul 13, 2013
    113
    7
    18
    Is er iemand die dit heeft waar ik wat dingen aan kan vragen? Of als je er veel van weet kan natuurlijk ook.

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik werk met mensen met epilepsie. Je mag altijd een pb sturen.

3. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,641
    1
    36
    Ik weet niet hoe "diep" de vraag gaat maar heb in m'n opleiding en uiteraard ook in de praktijk wel wat met epilepsie te maken gehad. Misschien kan ik je een antwoord geven.

4. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    Mijn vader heeft het.

5. Doorenroosje

Doorenroosje Actief lid

Jul 13, 2013
    113
    7
    18
    Dank je je hebt een pb :)

6. Martje81

Martje81 Lid

Feb 15, 2013
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft helaas epilepsie, maar gelukkig nu wel onder controle.

Het is een nare ziekte.

7. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik heb zelf een vorm van epilepsie, werk ook met mensen die epilepsie hebben.
    Vragen mag altijd natuurlijk!

8. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb het al jaren. Je mag me pb-en.

9. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Zelf gehad. Nu aanvalsvrij. Je mag me zn pb sturen hoor!

10. zomermam

zomermam Lid

Jun 28, 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het vanaf mijn 12e. Regelmatig nog aanvallen, vooral tijdens mijn zwangerschappen. Ik slik depakine en keppra er tegen. Heb gelukkig nog maar 1 aanval gehad na mijn laatste zwangerschap.

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,195
    10,795
    113
    Ik weet er beroepsmatig ook wel wat van. Je mag me pb-en.

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Ik heb het al sinds mijn 11de. Ben nu 30.

Tussen mijn 14 en 22 geen aanvallen gehad. En tussen begin 2009 en juni 2014 ook niet.

Ik slik 2 soorten medicatie (Keppra en Vimpat). Heb al een aantal medicaties "versleten".

Vraag dus maar als je wil.

13. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Wat veel van jullie hebben het of gehad.
    Mag ik iets vragen?
    Vinden jullie het niet eng om zwanger te zijn en epilepsie te hebben ivm het val gevaar? Je hebt meer kans om op je zwangere buik te vallen.

14. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik heb je een bericht terug gestuurd. Sorry dat het eventjes duurde.

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,195
    10,795
    113
    Heb t zelf dus niet, maar kan wel een beetje antwoorden. Je hebt veel soorten epilepsie, en valt niet van alle soorten om. Bij wel een flinke grand mal met bewustzijnsverlies en schokken van het hele lichaam is een val op de buik niet het enige dat je kindje bedreigt: je kan er ook forse ontregelingen in je bloedgassen en zuur-base evenwicht door krijgen die doorwerken op je kindje.

Zwanger zijn en epilepsie hebben is een beetje kiezen tussen twee kwaden, want veel aanvallen zijn slecht voor je kindje, maar de medicatie is ook niet alles. Sommige soorten zoals depakine zijn ronduit schadelijk, andere hebben minder ernstige effecten maar allemaal hebben waarschijnlijk wel enige invloed op de hersenontwikkeling van je kindje. Elke vrouw met epilepsie zou dan ook al bij de kinderwens naar de neuroloog moeten, om eventueel tijdig medicatie om te zetten en te starten met hoger gedoseerd foliumzuur, en bij zwangerschap in een medisch begeleidingstraject bij de gynaecoloog komen.

16. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Dank je, made. Ik werk met mensen met epilepsie. Ik wist al je informatie al.
    Sinds ik zwanger ben vroeg ik me af of die angst mee speelt als je ook epilepsie hebt. Ik ben rond de 28ste week flink komen te vallen en was daar behoorlijk van geschrokken. Stel dat je juist aanvallen hebt met vallen dan lijkt me dat extra eng. Vandaar mijn vraag of die angst er sterker is als je zwanger bent.
    Ik werk zelf voornamelijk met mensen die ook een beperking hebben. Aan hun kan ik het niet vragen.

Share This Page