Wie heeft ervaring mee dat de vader van je kind(eren) alimentatie betaald? De vader van mijn zoon betaald niks. Eigelijk sinds januari niet meer toen die ontslagen is op zn werk. Hij krijgt nu een uitkering. Hij betaald geen cent meer aan zijn kind, toont zelden interesse voor zn kind en ziet hem nauwelijks. Hij geeft aan geen geld te hebben. Maar hij heeft afgelopen maand wel een auto gekocht. Dus zo zielig zal hij niet zijn. Hij heeft zo goed als geen vaste lasten aangezien hij geen vaste woon of verblijfplaats momenteel heeft. Ik vind dat hij er zo wel heel makkelijk vanaf komt. Ik heb ook geen topinkomen omdat ik nog studeer. Maar het gaat mij niet eens zo zeer om het geld, want zoveel zal ik toch niet krijgen op basis van zijn uitkering. Gaat mij meer om het principe. Hij noemt zich vader wanneer hij wilt, en door zich zo weinig mogelijk te laten zien denkt hij niet voor zijn zoon te hoeven betalen. Ik zou graag wat ervaringen willen met kinderalimentatie. Hij heeft mijn zoon wel erkent overigens. Hoe kan ik dit aanvragen, wat voor kosten zitten hieraan vast, en heb ik wel recht op alimentatie als hij zo weinig inkomen heeft????? Nou ja is weer een heel verhaal geworden, maar ik laat het steeds maar op zn beloop, meer omdat ik niet precies weet hoe alles in zn gang gaat.... Kunnen jullie mij helpen???
Van wat ik weet van mijn partner: hij moest alimentatie betalen voor zijn dochter en toen hij in de WW kwam en later WAO, had hij evt de mogelijkheid om verlaging of zelfs tijdelijk vrijstelling van de alimentatie aan te vragen. Hij heeft dit nooit gedaan, maar houd er dus rekening mee dat er een dergelijke aanvraag kan worden gedaan. Volgens mij als je kindje door de papa is erkend kan er ook recht bestaan op alimentatiebetaling. Wanneer de alimentatie regeling op papier staat en er geen betalingen meer volgen (zonder reden etc) is het evt ook mogelijk het LBIO in te schakelen. Zij zorgen dan voor de inning van de gelden.
Nou ik heb het nooit via de rechter laten vastleggen. We hadden gewoon samen een bedrag afgesproken en dat is eigelijk altijd goed gegaan. Tot januari zeg maar. Is in de tussentijd ook wel veel gebeurd, maar daar heeft mijn kind niks mee te maken. Dus op papier staat niks vast helaas
Google eens zou ik zeggen. Er is vast wel een instantie waar je dit soort dingen kunt checken. Ik denk dat je rechtshulp moet inschakelen aangezien alimentatie volgens mij via een advocaat wordt geregeld (als je het officieel doet).
Bij erkenning ontstaat omgangsrecht voor vader en kind, maar ook bijv. de plicht alimentatie te betalen. Deze zaken staan overigens los van elkaar. (Net als 't feit dat hij bijv. een auto koopt. Frustrerend? Ja, absoluut, maar het zegt verder niets over zijn draagkracht, want voor hetzelfde geld heeft hij ervoor gespaard of geld gekregen van iemand of zo. Je bent uit elkaar, dus daar heb je geen zicht meer op én niets meer over te zeggen.) Als een vader z'n kinderen niet meer of weinig ziet, houdt dit niet in dat hij geen alimentatie hoeft te betalen, maar andersom geldt ook: ook al betaalt hij niets, dat is geen reden geen omgang te geven of te hebben. Alimentatie (en andere zaken als omgangsregeling etc; zou ik ook vast gaan leggen) kun je regelen via bijv. een mediator (wel laten vastleggen bij de rechter nadien!) of als er geen overleg mogelijk is, kun je gelijk naar de rechter stappen. Het zelf berekenen is erg lastig, daar kun je echt beter 'n professional voor inhuren. Een advocaat of advocaat/mediator dus. Als je deze niet kunt betalen kun je een toevoeging aanvragen, waarbij naar je inkomen wordt gekeken en 't te betalen bedrag evt. verlaagd wordt. Informeer dit op voorhand bij de advocaat van je keuze. Je kunt een advocaat regelen via bijv. het juridisch loket of zelf advocaten gaan bellen. Als je ex niet draagkrachtig genoeg is en er is al 'n alimentatie vastgesteld via de rechtbank, dan moet hij een wijziging van de ali aanvragen via -wederom- de rechtbank. Hij mag niet uit 't niets zomaar ophouden met betalen (Bij 'n afspraak onderling geldt dit niet, aangezien je dan geen bewijzen hebt.) Als jij een officieel bij de rechter vastgelegd convenant hebt waar in staat dat hij alimentatie moet betalen, schakel je gewoon het lbio in wanneer hij niet betaalt.
hoi, Heb je niks op papier dan kun je erg weinig doen ik zit al meer als anderhalf jaar zo precies het zelfde verhaal heb geen geld etc maar koopt wel een auto van 30.000 euro etc. Ben ook al anderhalf jaar bezig via de rechtbank maar tot nu toe kom ik niks verder want hij steld het elke x uit etc maar nu heeft ie dikke pech en gaat het weer naar de rechter en komt hij er niet meer onderuit. Heb op internet al veel info opgezocht maar zonder uitspraak van de rechter had ik in ieder geval geen poot om op te staan. Het enigste is nu dat als hij door de rechter vast gezet wordt op allimentatie hij de pech kan hebben het over al die tijd met terug werkende kracht te moeten betalen. Als hij had nog niet betaald ondanks dat de rechter hem dat opgelecht dan pas kun je actie ondernemen. succer ermee.
Lastig! Als ik jou was zou ik toch even het LBIO bellen, en een advocaat in de armen nemen om alimentatie vast te laten stellen, Als ze je bij het LBIO (nog) niet kunnen helpen. Ik heb ervaring bij het LBIO (als ontvanger van alimentatie van mijn vader) en zij hebben mij zeer goed geholpen! Ondanks dat hij een uitkering heeft, is hij verplicht zijn kinderen te onderhouden, eventueel ook hun moeder. Dat word dan gewoon onder de vaste lasten gerekend, en word berekend aan de hand van zijn inkomen en uitgaven. (moet wel kwijt dat ik het raar vind dat ie wel een auto koopt, maar zijn zoontje niks geeft)
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga idd maar eens het een en ander informeren. Zo te lezen kan het lang duren, maar dat heb ik er wel voor over eerlijk gezegt. Bedankt ieder geval
Het hoeft allemaal niet lang te duren hoor als je ex mee werkt in ieder geval. Je neemt een advocaat daar leg je het verhaal uit die maakt een brief met de vraag voor bewijsstukken van inkomsten uitgaven etc etc die moet hij inleveren bij jouw advocaat en dan zal die een berekening maken. komen jullie daar niet uit dan kun je het via een rechter laten doen wat nu in mijn geval gaat gebeuren en die kijken niet zo nauw naar rekeningen, schulden etc. Bij mij duurt het gewoon zolang omdat hij niet mee werkt en de ene smoes na de andere heeft. Hoop voor je dat je het snel kan regelen.
Het LBIO kan niets voor je doen zolang de alimentatieverplichting niet is vastgelegd door de rechter. Je moet dus eerst zorgen dan je een beschikking krijgt met de alimentatieverplichting. Daarvoor moet je naar de rechtbank, dus via een advocaat. Zoals hiervoor al werd gezegd kunnen ze een toevoeging voor je aanvragen als je de advocaat niet zelf kunt betalen.
Wij hebben het via een mediator laten vastleggen en ik kan een deurwaarder inschakelen als hij niet betaald maar als er niks is vastgelegd...? Ik zou idd advies inwinnen bij juridisch loket oid.