Andermans gegevens ziekenhuisportaal

Discussie in 'De lounge' gestart door bozoe, 17 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.480
    5.840
    113
    Naar aanleiding van een ander topic schoot mij dit ineens weer te binnen.

Ik ben in juli bevallen in het ziekenhuis van onze jongste dochter. Je kunt daar inloggen op je eigen portaal met DigiD en ziet dan je medische gegevens. Na mijn kraamweek logde ik in omdat ik informatie uit het geboorteverslag zocht. Tot mijn verbazing zag ik een naam staan, maar niet die van ons kindje. En een verloop van een bevalling dat niet de mijne was, hechtingen, perineum etc.

Ik heb dit gemeld aan het ziekenhuis via de mail en kreeg toen na een week bericht dat het een foutje was en dat ze het verslag hebben aangepast en ik nu mijn eigen bevallingsgegevens kon inzien.

Nu achteraf bedenk ik mij pas dat dit natuurlijk best kwalijk is. Kan er nu niet zoveel meer mee aangezien het al 8 maanden geleden is maar zouden ze dit wel gemeld hebben bij de juiste instanties?
    Is daar een protocol voor?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.967
    113
    Vrouw
    Als het goed is zou er intern een vim melding gemaakt moeten zijn en zou dit daardoor in de toekomst voorkomen kunnen worden.
    Het ziekenhuis is verplicht om hier een protocol voor te hebben namelijk.

Overigens is dit wel heel slordig hoor! Fijn dat je het gemeld hebt, nu kan men er wat tenminste wat mee.

Kolibrie, Noorie en bozoe vinden dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.219
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is wel heel slordig en goed dat je het gemeld hebt.
    Hier zijn zeker protocollen voor. Wij maken ook VIM meldingen in de praktijk en dan worden deze met het team overlegd om herhaling in de toekomst te voorkomen.

bozoe vindt dit leuk.
  4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit is (onder andere) een datalek vanuit de AVG.
    Ze hadden deze ook obv procedure datalekken moeten opvolgen.

Kolibrie en bozoe vinden dit leuk.
  5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Ik ben kraamverzorgende en toen de nieuwe privacywet net een of twee dagen actief was ging ik naar een nieuw kraamgezin. Daar bleek ik de papieren van een geheel andere patiënt te hebben. Uiteraard gelijk het ziekenhuis gebeld en die hebben er een melding van gemaakt tot de directeur hoorde ik later. Het lastige was dat ik alleen geen gegevens meer kreeg van mijn patiënt ondanks dat er complicaties waren. In mijn geval heb ik ze duidelijk te kennen gegeven dat als er iets zou gebeuren zij verantwoordelijk waren maar verder kon ik niks met de situatie.

bozoe vindt dit leuk.
  6. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Bij ons (gehandicapteninstelling) wel, compleet protocol en vrouwtje die er vanalles vanaf weet. Zij gaat ook op onderzoek watvoor fout het is, bij meerdere misschien mis is gegaan.
    (Persoon die een foutje maakt, of compleet registratie systeem wat onvoldoende beschermd is.)
    Hersteld de schade en doet indien nodig melding bij de autoriteiten.
    Kijkt verder nog hoe degelijke situaties voorkomen kunnen worden.

Ik neem aan dat ziekenhuis net zo te werk gaat.

Verder is foutje natuurlijk heel menselijk en zo gemaakt.
    Ik moet in/met 5 verschillende registratie systemen werken. Met heel veel patiënten, dezelfde achternamen en snel snel denk ik ook wel eens kak verkeerde dossier voor me...

bozoe vindt dit leuk.
  7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.480
    5.840
    113
    Ik vind het gewoon nogal bizar dat ik nu dus een vrouw haar naam, naam kind en compleet bevallingsverhaal/voorgeschiedenis weet. Het lijkt mij dat zij dus mijn gegevens in kon zien.

Een foutje is inderdaad menselijk. Ik denk dat de arts misschien het verkeerde dossier voor zich had. Helaas heeft het ziekenhuis wel vaker fouten gemaakt (twee keer verkeerd geopereerd, verkeerde bloeduitslagen doorgegeven, gezegd dat de zw-test negatief was terwijl hij positief was). Ik heb er dan ook een hard hoofd in dat dit de eerste of laatste keer was:o:.

Maargoed, fijn om te horen dat er dus wel een protocol voor is.

8. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ja dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk... Iemand kan ook alleen in jouw dossier de verkeerde gegevens heeft geupload, niet per se verwisseld.
    (Bij ons kan trouwens ook nagegaan worden wie er in dossier gekeken heeft zo de grootte van de "schade " achterhaald worden ) net als bij "barbie" gezien kan worden wie onterecht het dossier gelezen heeft.

Maar is er een ict fout kan het wel grotere puinhoop zijn.

Zeker goed om te melden, en ik weet dat er bij ons zeker professioneel met protocol en een functionaris gegevens bescherming mee om gegaan wordt.
    Ga er vanuit dat ziekenhuizen en andere instellingen dat ook zo aanpakken. (maargoed dat geeft geen garantie dat het nooit voorkomt dat fouten gemaakt worden. Dat blijft menselijk en gebeurd meestal niet expres )

bozoe vindt dit leuk.
  9. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik denk wel fat ze hier iets mee gedaan hebben.

Zo had ik van de week de patientenkaart van mijn dochter met de nieuwe afspraken erop uit mijn tas gehaald om te kijken wanneer ze weer moest.
    Zag ik ineens een andere geboortedatum, naam en patientnummer erop.
    Heb gelijk gebeld en ze gaf aan dat dit een grote fout was en ze dit intern ging bespreken en doorgeven.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Zolang er geen naam bij stond, is er toch niet zo heel veel aan de hand? Ik zou zeker aan het ziekenhuis zelf doorgeven dat dit gebeurde (maar dat heb je al gedaan). Een verdere melding maken lijkt me niet nodig. Er is helemaal geen privacy geschaad, want er staan geen gegevens die leiden tot herkenbaarheid.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bij mij stond de verkeerde baby gekoppeld :eek:

12. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ze horen te werken via het VIM protocol inderdaad. Zeker met patiëntengegevens komt er vaak de juridische medewerker bij kijken. Bijna elk ziekenhuis heeft nu zelf een juridische medewerker die zich verdiept heeft in de privacywet.

Helaas gaat er te vaak nog iets fout en ja waar mensen werken worden fouten gemaakt maar als je werkt met patiënten gegevens moet je altijd een extra check er op na houden.

bozoe vindt dit leuk.
  13. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Maar er stonden dus wel namen. Zowel van de vrouw als het kind. Dus er is zeker sprake van een privacyschending.

bozoe vindt dit leuk.
  14. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    okay, my bad. Had ik gemist. Dan is het zeker wel een kwalijke zaak!

15. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.480
    5.840
    113
    Inderdaad wel namen. Die van de vrouw als haar baby.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Wat raar als er naast dit nog zoveel fouten zijn gemaakt!

Deel Deze Pagina