Zijn er hier ook dames die bloedgroep o-negatief hebben? en hebben jullie extra controle gehad? vanaf hoeveel weken kan je antistoffe maken? ( als je die dan aanmakt) en is hierdoor de kans op een miskraam groter?
Negatief zijn heeft alleen te maken met je rhesusfactor, je bent niet ziek en je hebt geen extra controles nodig. Je krijgt een prik om tegen te gaan dat je antistoffen gaat maken mocht je (tweede) kindje een positieve bloedgroep hebben. Laat je goed voorlichten door je verloskundige of google eens op rhesusfactor negatief. De kans op een miskraam is net zo klein als bij iemand die een positieve rhesusfactor heeft. Niet druk maken dus. Je hoort gewoon bij een selecte elite van 15% van de Nederlanders. Altijd leuk toch?
Precies, helemaal niets om je druk over te maken! Ik ben zelf ook O-negatief. De kans dat je anti-stoffen gaat aanmaken voor de bevalling is heel klein. Pas na de bevalling gebeurt dat meestal, als je kindje resus postitief blijkt te zijn. Maar omdat jij negatief bent, heb je 50% kans dat je kindje dat ook is. De prik met anti-D die je krijgt in week 30 is puur een voorzorgsmaatregel. En heeft ook te maken met een eventueel volgend kindje. Vraag er inderdaad eens naar bij de verloskundige! Groetjes Mariska
Volgens mij is het rhesus eiwit geen stofje wat door de placenta heen komt. De antistoffen zijn dus pas tijdens de bevalling in zicht. Mocht de baby namelijk positief zijn dan zou je antistoffen aanmaken als je bloed van je baby in je bloedbaan zou krijgen. Dus als he goed is krijg je gewoon een anti antistoffen prik en verder zijn er geen risico's of zo.
ik ben ab negatief. das helemaal een zeldzame bloedgroep. maar nee hoor. geen extra controle. alleen een keer bloedprikken en een spuit bij 30 weken. en misschien na de bevalling nog een als baby rhesus positief is. spuit doet ook geen pijn. nee hoor niks aan de hand
bdankt voor jullie reacties. oww dus is eigelijk niets ernstig...! Daar ben ik blij om ! ik ben nu nog niet zwanger, maar zodra ik dat ben,, ga ik het wel heel goed informeren bij me verloskundige.. Maar ik vroeg het me nu al af, want ik d8 zoiets dat je je eigenkindje afstoote , omdat je antistoffe aanmaakt,, Als je iets niet goed weet, dan dwalen je gedachtes altijd af naar het ernstige,, hihi
Ik ben ook O negatief. Prikje rond de 32e week gehad en een bloedonderzoek. In de 22 jaar dat mijn huisarts bevallingen begeleid heeft hij nog nooit meegemaakt dat het problemen gaf. Via http://www.nvog.nl/files/bloedgroep,_rhesusfactor_en_irregulaire_antistoffen.pdf kun je alle info vinden over de rhesusfactor.