Ervaring met asprine voor bloeddruk

Discussion in 'Gezondheid' started by Zeemeeuw88, Apr 24, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zeemeeuw88

Zeemeeuw88 Nieuw lid

Apr 24, 2020
    1
    0
    1
    Female
    Ik heb bij mijn eerste zwangerschapsvergiftiging gehad.

Wel mag ik bij de vk beginnen.
    Maar moet ik vanaf 12 weken aspirine slikken.

Wie heeft er ervaring mee?
    Heeft het geholpen met het onder controle van je bloeddruk?

2. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,044
    17,015
    113
    Ik lees even mee.....
    Ik heb (ook buiten de zwangerschappen om) een hoge bloeddruk en slik hier medicatie voor.
    Anders dan in mijn eerste twee zwangerschappen heb ik nu ook aspirine voorgeschreven gekregen, nieuw protocol schijnbaar. Van week 12 tot 36 moet ik dit slikken.

3. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

Nov 24, 2019
    1,525
    1,563
    113
    Female
    Ja ik slik dit ook ter preventie, de kinderasperine 100mg is dat.
    Ik moest dit omdat ik gelijk veel ben aangekomen en mijn bmi hierdoor op het randje zat, nu zal ie ondertussen wel te hoog zijn. En hierdoor kan je een hoge bloeddruk krijgen.
    Geen idee of het helpt want mijn bloeddruk was vanaf het begin af aan, al netjes en nu nog steeds.

Het kan in ieder geval nooi kwaad hoor.

Je moet hier wel voor de 12e of 16e, weet niet meer precies meer wanneer, mee beginnen.

4. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,044
    17,015
    113
    Nouja dat durf ik niet zo stellig te zeggen, het blijft toch medicatie.....

Bij voorschrijven van mijn bloeddrukmedicatie vertelde de internist mij ook dat ik voorzichtig moet zijn met bepaalde medicatie (oa ibuprofen, maar dus ook aspirine). Helemaal lekker dat ik dit nu ‘moet’ slikken, zit het me dus niet.

5. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    Hmm hier dus niet zo’n goede ervaring met de voorgeschreven aspirine.
    Ik heb na mijn eerste zwangerschap (waar ik hoge bloeddruk en HELLP ontwikkeld had, toen bloeddruk verlagende medicatie gekregen) altijd een hogere bloeddruk gehouden. Deze medicatie heb ik geslikt tot en met de tweede zwangerschap tot mijn zoon 1,5 jaar was.
    Nu weer zwanger maar zonder medicatie (begonnen) in week 14 kreeg ik aspirine (80mg) voorgeschreven. Gelijk de volgende dag na innemen continu duizelig en knallende hoofdpijn!! Ik dacht zal wel toeval zijn, maar na de derde dag toch gebeld en ik moest er per direct mee stoppen.
    Nu vanaf week 20 wel weer bloeddruk verlagende medicatie maar hier voel ik mij goed bij geen bijwerkingen niks:)

6. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

Apr 9, 2019
    896
    628
    93
    Female
    Ik gebruik ook preventief aspirine. Vanaf de 12e week tot de 36e week. Geen idee of het helpt .. tot nu toe in ieder geval nog een goede bloeddruk

7. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

Nov 24, 2019
    1,525
    1,563
    113
    Female
    Ik zou overleggen met je vk en internist.

Het slikken van aspirine heeft voor en nadelen natuurlijk. Sowieso is het, het beste dat je aspirine voor het slapen inneemt.
    Het verminderd o.a. het risico op hart en vaatziektes.
    Helaas de keerzijde is dat er o.a. maagproblemen kunnen ontstaan. Maar bijna elk medicijn heeft voors en tegens.

https://radarplus.nl/elke-dag-een-pilletje/

Sado likes this.
  8. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,044
    17,015
    113
    Yes, vrijdag een afspraak met mijn gynaecoloog om o.a. dit te bespreken ;)
    Voor nu sta ik er niet bijster positief tegenover, maar laat me graag goed inlichten

Loesje1988 likes this.
  9. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,252
    12,628
    113
    Female
    Ik zou het de volgende zwangerschap krijgen voor betere doorbloeding van de placenta

10. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    Ik slik het nu voor de tweede keer, i.v.m. pre eclampsie, vroeggeboorte en laag geboortegewicht van de eerste. Bij de tweede een tijdje een wat verminderde doorbloeding gehad van de placenta en ook dreigende dysmaturiteit. Toen wel een mooie bloeddruk.

Nu vooralsnog een mooie bloeddruk, maar wederom klein kindje (P5 met 21 weken).
    We worden gelukkig goed opgevolgt!

Geen bijwerkingen van Ascal, dus ik slik het met plezier. Hopelijk draagt het bij aan een voldragen zwangerschap én gezonde baby :)

Loveischocola likes this.
  11. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

Jun 9, 2019
    1,202
    453
    83
    Female
    Er is altijd een reden waarvoor.. hellp of pre eclampsie komen vaak voor vanuit problemen met placenta. De problemen met placenta komen vaak vanuit afwijkende stollingsfactoren.

aspirin is bewezen helpt tegen heel veel maar ook onder andere vanaf 12wk voor goede rijping placenta en houd dus het placenta goed in gezonde staat etc.
    Echter recente onderzoeken zeggen dat je kan beter va 6wk beginnen. Dat zegt mijn gyn die is dan iets buiten protocol om begint met 6wk met aspirine met mij.

ik heb 1e zw pre eclampsie gehad niet heftig maar wel met eiwit en hoge bloedruk, 2e late mk, 3e niets aan de hand, 4e late miskraam en ontdekking van genetische stollingsmutatie. die stollingsmutatie gaat vaak gepaard met problemen met placenta maar was bij mij niet het geval na alle onderzoeken toch begin ik met aspirine.

Het is onschuldig zei mijn arts, je kan beter het preventief nemen als dat kan.

12. Romy1234

Romy1234 Actief lid

Sep 16, 2017
    486
    339
    63
    Female
    Hier ook aspirine geslikt. Voelde me dezelfde dag al heel naar en na 2 dagen een flinke maagbloeding dus gestopt met ascal. Nu helaas wel weer stijgende bloeddruk vanaf 35 weken. Even spannend hoe t gaat lopen.

13. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

Jun 9, 2019
    1,202
    453
    83
    Female
    Hopelijk helpt het!

14. Jurielle

Jurielle Actief lid

Nov 11, 2018
    208
    124
    43
    Female
  15. Jurielle

Jurielle Actief lid

Nov 11, 2018
    208
    124
    43
    Female
    Sorry ik ben echt een kluns. Probeer een banner te maken, maar het lukt niet. hoe kan ik dat bericht verwijderen

Share This Page