Hallo mede-moeders, Ik zou graag van jullie wat meningen, tips, ervaringen willen horen en willen weten wat ik op deze leeftijd van mijn kind kan verwachten. Mijn dochter is een meisje met een echt eigen willetje. Al een hele tijd laat ze duidelijk merken wat ze wel en niet wil en wil ze graag haar zin hebben. Ik weet alleen niet of dit normaal gedrag is voor haar leeftijd ennvraag me af wat ik van haar kan verwachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Voorbeeld, Dochter loopt nu een maand los en kan vanaf 10 maanden staan en langs bank enzo lopen. Sinds kort is ze volop aan het klimmen. Op de bank klimmen is leuk. Alleen hebben wij een vrij hoge bank waardoor ze er zelf vaak niet op kan komen. Soms lukt het haar. Maar lukt dit niet dan wordt ze boos, schreeuwt ze en huilt ze alsof er iets heel ergs is gebeurt. Ik help haar dan op de bank en zeg dat ze rustig moet blijven en het moet blijven proberen. Echter twijfel ik of ik hiermee niet haar stimuleer om haar zinnte krijgen door dit soort gedrag te vertonen. Of is dit normaal gedrag op deze leeftijd. Ander voorbeeld, We lopen in het dorp, dochter aan mijn hand. Ze ziet ballen in een rek en bal is favoriet hier. Dus ze wil et naartoe lopen en roept enthousiast bal, bal, bal. Willen we doorlopen, begint ze driftig te schreeuwen, huilen en door haar knieën te zakken. Ik til haar op ennzeg dat ik snap dat ze naar de ballen wil, maar dat ze er thuis al heeft en we nu naar een andere winkel gaan. Toen de ballen uit zicht waren was het goed en heb ik haar weer neergezet. Dit zijn wat voorbeelden. Als ze graag iets wil of als haar iets niet lukt dan wordt ze best driftig, op de grond gaan liggen, schreeuwen, huilen etc. Als je haar dan oppakt gaat ze spartelen en met haar hoofd gooien en armen en benen slaan. Ik vraag me nunaf hoe ik hier het beste mee om kan gaan op deze leeftijd. Negeer je dit gedrag of hoe pak je dit aan. Ik wil namelijk niet dit soort gedrag stimuleren maar ik vind ook dat ze zich mag uiten en haar frustraties mag tonen. Hoe doen jullie dit en is dit normaal gedrag voor deze leeftijd? Ik zie namelijk om me heen bij vrienden hele relaxte kindjds die alles goed vinden terwijl onze dochter een duidelijke eigennwil heeft. Goh van wie heeft ze dit hihi.
Wat bij mijn dochter (ook een pittig geval) op die leeftijd hielp was afleiden met wat anders wat ze leuk vindt. Zoals je al beschrijft, zodra de ballen uit zicht waren, was het goed. Op de bank klimmen zou ik niet mee helpen, ze kan er nl ook af vallen. Lukt het niet, jammer daar leren ze alleen maar van en stimuleert tot verder ontwikkelen. Ook dan afleiden met wat anders leuks. En soms is een driftbui ook niet erg. Geloof me er komen nog veel meer soms helpt het het beste om ze even te laten, dan is de bui in een paar minuten over terwijl ze anders de hele tijd blijven zeuren en drammen.
De leeftijd om grenzen te stellen vind ik. Nee is nee en ja is ja. Dat geeft duidelijkheid voor kinderen. Ook als ze zo klein zijn. En naar mijn idee vrij normaal gedrag hoor Lekker uitproberen!
Hihi, hier ook zo'n heerlijk geduldig meisje! Afleiden wil meestal wel helpen, maar in sommige gevallen is nee ook gewoon nee. Als zij haar zus slaat, dan moet ze het echt wel goed maken. Meestal gaat ze dan enorm tegensputteren en krijsen, maar dan zet ik haar echt even apart. Later is het kroelen en goedmaken, maar dat is bij haar echt wel nodig, anders gaat ze heel pittig worden ben ik bang. Maar mijn meisje is wel een stukje ouder.