Actieplan 's nachts wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Omelet, 13 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ons heerlijk vrolijke zoontje slaapt geweldig, zowel overdag als 's nachts. Hij slaapt makkelijk in, wordt vrolijk wakker, en als hij wakker is is hij een waar zonnetje; de wereld aan het ontdekken en veel aandacht opeisen van zijn moeder (die dat met liefde geeft :cool:)

Hij gaat rond 19.30 slapen en wordt dan om 6.30 uur wakker. Helemaal prima, ware het niet dat hij soms rond 2 uur huilend wakker wordt 's nachts. En als hij eenmaal wakker is.. dan blijft hij dat 2,5 uur tot hij van pure uitputting mijn borst pakt en zichzelf in slaap zuigt.
    Tegen die tijd ben ik 2,5 uur wakker.. en echt uitgeput.

We hebben voor mijn gevoel al vanalles geprobeert: water geven (misschien heeft hij dorst?) schone luier, paracetamol ivm eventuele tandenpijn, op mijn borst in slaap laten vallen (werkt niet) bij ons in bed liggen (werkt niet) naast hem gaan zitten (werkt wel maar hij wordt wakker als ik wegga) oppakken of juist laten liggen, borst aanbieden (wil hij niet, pas als hij zichzelf helemaal uitgeput heeft geschreeuwd).

Ik ben heel benieuwd: wat is jullie actieplan als je kleine 's nachts wakker wordt?

2. leo1984

leo1984 Actief lid

9 okt 2010
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan je niet heel veel tips geven, maar kijk vooral naar de behoefte van je kind. Wij hebben een erg makkelijker slaper die alleen wakker wordt als hij last van doorkomende tanden of niet lekker is. En die keren zijn bijna te tellen. En heel soms heeft hij het ook als hij ergens druk mee is dus bv leren lopen, praten enz.. Vaak wordt gezegd dat je met je kindje op zijn kamer moet blijven en heel vaak zal dat helpen, maar niet bij alle kinderen. Bij mijn zoon helpt het beste om hem even uit de situatie in zijn kamertje te halen en dan is hij dus ook meteen rustig. Gewoon even naar beneden, wat water drinken, boekje lezen, gewoon rustig dus met maar weinig lampen aan. Op ene gegeven moment zeg ik het is weer tijd om te slapen, we doen ons slaap ritueel, lampje aan nog een kus, zwaaien en dan begint hij hard te huilen. Ik vind dit vreselijk en het lijkt uren te duren, maar als ik de tijd op de wekker in de gaten hou is het soms nog niet een 5 min. Als het langer dan 10 min duurt ga ik weer naar hem toe, zeg dat het tijd is om te slapen, kusje en dan ga ik weg.... Nog een keer ernaartoe is nog nooit nodig geweest. Als ik merk dat hij na 10 min alleen nog moppert laat ik hem gaan en hij valt vaak al snel in slaap....Het klinkt heel hard, maar hij weet nu gewoon dat hij moet slapen en als hij huilt duurt het de laatste tijd nooit langer dan 5 min...

Hij slaapt trouwens ook niet bij ons in bed, veel te gezellig natuurlijk en hij hangt dan lekker de clown uit en heeft de grootste lol. Naast hem zitten werkt ook niet, want bij elk geluidje gaat hij zitten.. Bij ons werkt gewoon weggaan, laten huilen, maar wel laten weten dat je er bent het beste... Soms wil een nachtlampje ook wel werken (als je die niet al hebt)

Ik wil je in ieder geval veel succes wensen..

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Misschien ben je het snelst klaar als je op een matrasje ernaast gaat liggen? Als het toch maar af en toe is? Uiteraard lekker met een deken en kussentje, hopelijk vindt hij dat net zo goed als naast hem zitten.

Hier hebben we dat een paar keer gehad en toen was het volgens mij honger. Ze krijgt nu een klein weekje 150 cc kv extra na het avondeten en had direct weer genoeg aan 1 nachtvoeding. (Tijdelijk wilde ze er twee en sliep dan nog niet echt weer lekker in na die voedingen).

4. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Echt een actieplan hebben we hier niet, het is per keer heel verschillend wat werkt. Soms is even met zoonlief heen en weer lopen voldoende, of naast hem gaan zitten en over zijn hoofdje aaien.
    Andere keren is hij dusdanig overstuur dat ik hem bij ons in bed neem: ik half zittend tegen de rand van het bed en mijn mannetje zijlings op mijn schoot. Dan sla ik mijn armen stevig om hem heen en gaat hij vaak snel weer slapen.
    Maar het gebeurt ook wel eens dat hij gewoon klaar wakker is en dat eigenlijk niks helpt... Gelukkig is dat tegenwoordig een uitzondering!

5. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Hier sliepen de mannen eerst heel goed tot een paar weken geleden... Ze werden vaak wakker en wilden echt niet meer gaan slapen... Een vriendin van mij kwam met de tip een kaarsje te branden op hun kamer, en jawel ze slapen weer!!! Ze worden wel eens wakker maar vallen zelf weer heel snel in slaap :)

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Vind je dat niet gevaarlijk een kaarsje? Hoewel er natuurlijk ook niet heel veel kan gebeuren als je het stevig neerzet enzo..

Verschillende kindjes, verschillende oplossingen ik had ook niet anders verwacht. Het is gewoon zo slopend.. Ben inderdaad wel eens naast hem gaan liggen en voelde toen een handje op mijn hoofd en toen ik opkeek kreeg ik een natte zoen door de spijlen heen haha. Het is ook echt een dropje maar ik wil dat hij lekker slaaps 's nachts ;)

Maar goed, ik blijf tips lezen, meestal hebben we dit pas eens in de week of twee weken dus heb nog even om een 'actieplan' op te stellen voor de volgende keer ;)

7. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Ik heb het op de commode staan in een groot windlicht! Aangezien ze zelf toch niet uit bed komen vind ik het niet zo'n probleem, zeker niet omdat ze slapen hahaha

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Geen tips, maar hier wel dezelfde ervaring. Ik ben dan ook in die nachten van een uur of 2-5 wakker, en val rond 5.30 dan zelf weer in slaap. Meestal ligt ze op mijn borst op de stoel op haar kamer redelijk maar elke keer als ze weg zou sukkelen huilt ze zichzelf weer wakker. Fles geven werkt hier ook alleen als ze inderdaad al uitgeput is. Erg vervelend, maar gelukkig zijn er lotgenoten!

9. misa

misa Niet meer actief

Hier hebben we het heel zelden ook eens. Maar nadat ik hem heb opgepakt, de lamp aan heb even praat en wat water drinken, gaat hij weer slapen. Hij lijkt dan gedroomd te hebben of de weg kwijt te zijn. Als hij huilend wakker wordt sta ik er altij direct naast. Maar de laatste twee keer heb ik heel even afgewacht (nog geen minuut geloof ik). En hij werd weer rustig en ging weer slapen. Misschien een idee?

Of een nachtlampje?

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Misa ik wacht ook even want hij wordt ook wel eens gewoon wakker en slaapt dan na een paar kraaien weer lekker verder. Vannacht ging het goed, ik denk dat het vooral is dat ik zo slecht kan relativeren 's nachts.

Suus dat klinkt me idd heel bekend in de oren .. :(

11. misa

misa Niet meer actief

@Juju: dat kan ik me voorstellen hoor. Snachts is alles erger, moeilijker en zwaarder..
    Maar een nachtlampje is geen gek idee toch?

12. mama van sem

mama van sem Actief lid

10 mrt 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons actieplan is altijd hetzelfde als hij wakker wordt 's nachts. Het lijkt mij vooral dat je iets moet kiezen en dit dan ook consequent moet volhouden, zodat hij weet waar hij aan toe is.
    Bij ons is het als hij wakker wordt: even wat water drinken op schoot, lekker knuffelen en weer terug in bedje en zeggen "ga maar lekker slapen". Na twee keer dit ritueel uit gevoerd te hebben slaapt hij alweer.
    Moet zeggen dat we dit al doen sinds hij een maand of acht is.
    Als hij blijft huilen passen we de vijf minuten regel toe. Na 10 min is hij stil en weet dat het echt slaaptijd is! Maar elk kindje is anders....succes!!

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Nee idd! Kan het altijd proberen!

Deel Deze Pagina