Hoi allemaal, We zijn een jaar bezig voor ons tweede kindje, maar tot nu toe heeft het nog niet zo mogen zijn. Ik ben naar de de huisarts gegaan en zij wilde graag het sperma van mijn man onderzoeken. Ik heb zelf het idee dat aan mij ligt, maar we zijn maar begonnen met het sperma onderzoek. Hier hebben we inmiddels de uitslag van binnen, maar ik begrijp hem niet helemaal. Willen jullie eens meekijken? Volume sperma 5 > -/1,5 Viscositeit sperma NORMAAL Spermatozoen, aantal/ml 24 15/- !Progr. beweeglijk 44 32/- ! Bewegend ter plaatse 25 Spermatozokn, niet bew., % 31 PH sperma 7,7 7,1/- Opmerking 1 sperma zie opm zie tekst Veel leukocyten gevonden !Prog. sperma (VCM) 53 Een aantal dingen begrijp ik zelf wel, maar een hoop dingen ook niet. Waarom staan er bij sommige dingen uitroeptekens? Moet ik me zorgen maken om de leukocyten? Wat betekent Progr. beweeglijk? En moet ik me zorgen maken om de 31% die niet beweegt? En wat betekent Prog. sperma (VCM) met de waarde? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Met google kom ik niet heel vel verder. Alvast bedankt! Groetjes een onzekere 'nieuwkomer'
Staat volgens mij wel op de juiste plaats Leukocyten zijn witte bloedcellen en dat duidt vaak op een infectie dacht ik, maar verder heb ik geen verstand van vruchtbaarheidsbehandelingen of sperma onderzoek. Misschien is het makkelijker het met de behandelend arts te bespreken? Dan weet je zeker dat je een juist antwoord krijgt kan me voorstellen dat je niet alles begrijpt, al die afkortingen en moeilijke woorden! Succes!
Het staat hier wel goed en er zijn ook meiden die hier veel vanaf weten! Ik ben helaas ook een leek en uit jouw rijtje zegt vooral VCM me iets en volgens mij is die waarde wel in orde! Maar al die andere dingen zeggen me helaas niets! Hopelijk reageert een van de experts nog!
Er zijn altijd niet bewegende zaadjes en zaadjes die alleen op de plaats bewegen en dus niet vooruit komen. Het gaat om het % beweeglijke (snel en langzaam). Ik weet ook niet precies hoe ik dat moet lezen. De rest lijkt er goed uit te zien, maar veel leukocyten duiden op een ontsteking. Ik neem aan dat de arts de uitslag nog doorneemt met jullie toch?
Ik ken ook niet alle verschillende termen, alleen het VCM komt me bekend voor. En met 53 is dat een prima score! Beneden de 20 spreken ze volgens mij van verminderde vruchtbaarheid. Bij mijn man schommelt die waarde rond de 1 en daarmee zitten wij in een icsi-traject. Dus daar hoef je je in elk geval geen zorgen over te maken. Verder neem ik aan dat dit inderdaad met een arts besproken gaat worden? Beetje vreemd dat je zelf op zoek moet naar de info, want zo word je er nog niet wijs uit. Succes in elk geval!
Dank je wel voor jullie info en meedenken! Het is allemaal een beetje vreemd gegaan. De (nieuwe net afgestudeerde) huisarts wilde dit onderzoek laten doen. Toen ik belde voor de uitslag was de andere (meer ervaren) huisarts er en die begreep niet dat dit onderzoek was aangevraagd. Want, zo zei hij, kon hij niks met deze uitslag. Omdat normaal gesproken het ziekenhuis deze onderzoeken aanvraagt. 25 mei hebben we ons eerste gesprek en ik hoop dat ze in het ziekenhuis dan ook wat uitleg over de uitslag kunnen geven. Leukocyten had ik inderdaad ook gevonden als mogelijke ontsteking, maar werd door de assistente 'weggewimpeld'. Fijn dat die VCM waarde goed lijkt te zijn. Sterkte allemaal meiden! En appeltje gefeliciteerd!
Zoals ik de uitslag lees, is het sperma van je man in orde Geen supersperma dat met een raket richting doel schiet, maar zeker ok Maar er zijn anderen hier op het forum die er meer verstand van hebben en je duidelijker uitleg kunnen geven. Leukocyten laten inderdaad een ontsteking zien. Maar dat kan van alles zijn. Mijn man had dat bijvoorbeeld een keer na een behoorlijke keelontsteking.