Liever geen paracetamol tijdens zwangerschap

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 11 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

'Beter geen paracetamol tijdens zwangerschap'
    Door het regelmatig innemen van een paracetamol lopen zwangere vrouwen verhoogd risico op het krijgen van jongetjes met niet-ingedaalde zaadballen. Dat blijkt uit een studie van het Erasmus MC waar het AD over schrijft.

De studie van het Rotterdamse Erasmus MC is onderdeel van het grotere onderzoek 'Generation R'. Hierbij worden 10.000 kinderen vanaf de zwangerschap van hun moeder gevolgd totdat ze volwassen zijn.

'Sterke aanwijzingen'
    Een van de onderzoekers, Lex Burdorf, zegt 'sterke wetenschappelijke aanwijzingen' te hebben gevonden. "Bij een kwart van de jongetjes met niet-ingedaalde teelballen lijkt dit te komen door paracetamol."
    De onderzoekers willen op termijn bekijken of het slikken van paracetamol ook leidt tot geslachtsafwijkingen bij meisjes. Bij jongetjes heeft de ontwikkeling van geslachtsorganen plaats vóór de geboorte. Bij meisjes zie je problemen pas als zij ongesteld worden, aldus de krant.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

ach niks is goed!

heb er gelukkig wel naar eentje nodig gehad deze zwangerschap dus ik zit wel goed :)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mijn eerste werd het ook heel sterk afgeraden door mijn VK (5 jaar geleden). Bij mijn 2e mocht het wel, mits niet over de max dosering. Liever dat, dan een moeder met pijn..

En nu weer tegenbericht..
    't is ook nooit goed ;)

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Pffff mij werd juist de laatste 5 weken van mijn zwangerschap geadviseerd om 3x 1000 gram paracetemol te slikken. Heb een meisje gehad (gelukkig maar;))

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik moest ook de laatste 5 weken van mn zwangerschap 3x 1000 slikken ivm niet goed werkende placenta en ze waren bang dat de doorbloeding niet goed was..

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

lekker dan ik heb de laatste 11 weken geleeft op 4x 1000mg pd

maar goed nu mogen we dus pijnlijden. want verder mag je niets

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Paracetamol voor kinderen mag wel.

8. DNJ

DNJ Actief lid

21 okt 2012
    336
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedoel je geen aspirine?

9. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

In dat geval: Ik heb op medisch advies 150 mg aspirine per dag geslikt tijdens de zwangerschap van mijn zoontje. Dit om een vijfde miskraam te voorkomen, en met succes!

Ik ben geen voorstander van overmatig medicijngebruik tijdens de zwangerschap, maar ik word wel een beetje mies van alle horrorstories over van alles en nog wat... What's next: 'Ademhalen tijdens de zwangerschap veroorzaakt astma in de ongeboren vrucht?' ;)

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bij een kwart leek dit te komen door overmatig gebruik van paracetamol.

1/4 van de vrouwen gebruiken paracetamol bij hevige pijn ( bijv indalingsweeen, bekkenklachten etc. Zo ook waarschijnlijk in dit onderzoek. 1 en 1 is 2. En daar gaan weer belasting centjes. Kansloos onderzoek.

Misschien hebben die 1/4 ook wel elke dag een glas melk op of elke dag uitgeslapen etc.

Ik bedoel als je 40 moeders met te vroeg geboren kindjes bij een zet hebben er 10 vast een match kwa gebruiken. Tadam nieuwe oorzaak

11. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Pff daar gaan we weer, eerst de worst enz, en dag later de paracetamol, wat is het morgen weer?

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Morgen vast de kerstkransen ivm kaneel ofzo ;)

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Goed, ik begin het nu Erg zat te worden met al die flauwekul-verhalen in de media. Die worst is ook al een storm in een glas water en dan nu weer dit.
    Ik ga eens uitzoeken in hoeverre dit wetenschappelijk bewezen is want sorry, maar een berichtje op nu.nl is voor mij niet voldoende. Ze hebben wel vaker storm in een glas water berichten..!

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hoe zit het dan met de stress factor van de moeder bij (erge) pijn. Dat lijkt me ook geen goede invloed hebben, bijv op de groei. Wat is dan belangrijker..

15. Troelala21

Nou het zal me niks verbazen! Ze vinden op dit moment wel overal wat op!

16. Troelala21

We kunnen beter de hele zwangerschap op ratsoen gaan, nog even en je mag helemaal niks meer! Word er moe van! Bij de eerste 8 jaar terug heb ik niet veel gehoord over wat wel en niet, en nu (niet dat ik zwanger ben) word het met de dag erger!

17. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ik moest de laatste paar weken ook paracetamol slikken (2 per dag) en zn ballentjes zijn ingedaald hoor.. ;)

Volgens mij mag je over een paar jaar niks meer in je zwangerschap.

18. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Als ik de berichten hier lees heb ik het idee dat mensen liever willen dat helemaal niks meer onderzocht word.

Laten we alles gewoon zelf beter weten, en gewoon zelf inschatten wat wel en niet kan.

Jaren geleden dachten ze ook nog dat rauw vlees en drank niet erg was, ben ik even blij dat ze dat ooit hebben onderzocht. Ondanks dat in die tijd de mensen ook vast dachten daar hebben we weer van die stomme onderzoeken. Wie weet is de helft van de onderzoeken overdreven, maar wat zijn die 9 maanden nou op een mensenleven..

19. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Dit is ook zo'n kortzichtige opmerking. Ik ken mensen die 90 zijn geworden en rookten als een ketter, maar ik ken ook mensen die zijn overleden op jonge leeftijd aan longkanker en ook rookten als een ketter.. Het zou de kans verhogen, dat zegt niet dat het standaard zo is.

20. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Nou, 9 maanden op een mensenleven is niet veel maar 9 maanden geen goed werkende pijnstiller is niet te doen als je echt iets mankeert hoor!
    Na een operatie of met hoge koorts geen pijnstiller mogen is geen pretje!

Deel Deze Pagina