Ik heb me inmiddels aardig ingelezen en de borstvoeding gaat letterlijk als een tiet maar toch vraag ik me het volgende af. Zoontje is nu 5 weken en drinkt vanaf het begin kort en snel om vervolgens als een blok in slaap te vallen. Vaak is 1 borst voldoende. Hij groeit heel goed en komt genoeg aan. Ik voed volledig op verzoek. Meestal komt hij overdag om de 2/3 uur en 's avonds wat dichter op elkaar tot 23.00 of 00.00. Hij slaapt dan na de laatste voeding 6 uur achter elkaar. Super fijn natuurlijk, maar laat hij er dan niet te lang tussen? M'n borsten knallen 's morgens zowat uit elkaar en hij kan dan ook moeilijk aanhappen omdat er zoveel spanning op staat. Moeten we hier even doorheen? Ik vind het ook zo zonde om hem wakker te gaan maken, dat doe ik eigenlijk alleen als we echt ergens heen moeten overdag.
Zo te horen doe je het harstikke goed. En je zoon ook. Met 5 weken oud mag hij best 6 uur achter elkaar slapen hoor. Let gewoon goed op of hij alert is als hij wakker is of hij goede plas-luiers heeft en of hij goed groeit. 's avonds wat vaker komen is ook heel normaal, dat clusteren doen ze om goed vol te zitten om de nacht door te komen. Dat je borsten smorgen zo gespannen zijn is wel vervelend. Dat wordt na verloop van tijd wel minder als je borsten gewend zijn aan het ritme van je kind. Als het aanhappen moeilijk gaat daardoor, kan je even de ergste druk eraf kolven. Dat kan met de hand of met een kolf als je die hebt. Niet te lang, alleen even de ergste druk eraf.
Dit klinkt prima, hier moeten je borsten inderdaad aan wennen. Stuwing wordt vanzelf minder erg. Inderdaad even de druk eraf van tevoren kan wel helpen. Als je kindje iets ouder is gaat het ook wel makkelijker meestal.
Ik ga inderdaad maar de eerstvolgende voeding in de ochtend de druk eraf kolven. Nu is hij steeds zo gefrustreerd dat drinken niet lukt. Bedankt voor de tips meiden!
Hier hetzelfde (zoontje 7 weken) hij slaapt nu 6/7 uur achter elkaar, dan heb ik s'ochtends hele volle borsten, hij drinkt er dan 1 (en dat is dan meer dan genoeg haha) de ander kolf ik dan en dat vries ik in. Rest vd dag gaat het dan gewoon prima en drinkt hij om de 2,5/3 uur.
Als jij helemaal op verzoek voedt, je kindje goed groeit en goed plast en tevreden is dan doen jullie het heel goed! Je borsten moeten dan even wennen maar dat gaat vanzelf...
Wat een luxeprobleem eigenlijk he Vannacht liet hij er zelfs ruim 8 (!) uur tussen. Vonden de borsten ook niet zo fijn. Ben je niet bang dat je door kolven dan je (over)productie in stand houdt?