Iemand in mijn familie (vanwege herkenning zeg ik even niet wie, is verder ook niet van belang) vertoont in mijn beleving wat vreemd gedrag. Hij 'kickt' op alles wat medisch is. En dan bedoel ik niet dat hij gaat stuiteren bij het zien van een infuus (hoewel dat weet ik eigenlijk niet) maar deze persoon doet zich graag ziek voor terwijl er helemaal niets aan de hand is. Het heeft behoorlijke munchhausen trekken maar dat is het volgens mij niet. De persoon heeft het namelijk ook bij anderen. Ik heb bijvoorbeeld de ziekte van crohn en daar is hij bijzonder in geinteresseerd. Nog meer dan hoe het met mij als mens gaat. Wanneer we elkaar zien of spreken is het altijd de vraag: hoe gaat het met je buik? En nooit, hoe gaat het met je werk? Hij verzamelt op die manier van allerlei mensen om hem heen alle medische gegevens en brengt daar eens in de zoveel tijd naar o.a. mij toe verslag uit terwijl ik deze mensen helemaal niet ken. Ik vrees dat deze onbekenden ook alles te horen krijgen over mijn buik. Herkent iemand wat ik bedoel? Of klinkt het echt heel raar. Ik kan misschien nog wel meer voorbeelden geven maar eerst even kijken of het wellicht al een belletje doet rinkelen bij iemand?
Ik herken het niet maar ik zou deze persoon dus niks inhoudelijk vertellen en mocht hij informatie over anderen vertellen dan zou ik aangeven dat dat je niks aangaat en dat je deze dingen niet wil horen ivm de privacy van deze persoon.
Ik vertel zelf nooit iets over m'n chronische aandoeningen behalve met medici. De enige anderen met wie ik iets deel inhoudelijk is met mensen die hetzelfde hebben of mijn man. Als mensen vragen "hoe is het met je suiker" dan doe ik dat altijd af met goed/gaat wel/ander onderwerp graag.
Hahah, het is wel vreemd, ja. Kan ook zijn dat hij het interessant vind en wat 'autistische' trekjes heeft, als in, kan helemaal in een interesse duiken en daar een beetje in doorslaan?
Ik vertel inderdaad niets meer over zaken die over mijn gezondheid gaan of iets dergelijks. Voed het niet. Hypochondrie is het ook niet echt, dan ben je vaak bang om naar een dokter te gaan maar deze persoon gaat juist heel graag naar een dokter!
Nope, hypochonders gaan gewoon naar de dokter hoor. https://www.dokterdokter.nl/aandoening/hypochondrie/
Normaal is maar betrekkelijk, maar dit gedrag is niet gebruikelijk. Dat betekent echter niet dat het problematisch is. Heeft het gedrag geen negatieve gevolgen voor zijn gezondheid, zijn sociaal leven of zijn werk, dan is er weinig aan de hand. Dat betekent natuurlijk niet dat jij het prettig moet vinden: vind je het vervelend, dan ben je niet raar als je zijn verhaal op een zeker moment afkapt.
Klinkt als een zeer aanwezige interesse voor medische zaken; kan me voorstellen dat je zelf niet graag alles deelt over je eigen gezondheid, maar ik vind het ook niet problematisch klinken. De een praat continu over het weer, de ander over ziektes etc
Ik zie het inderdaad maar als ik verder deze informatie lees dan herken ik de persoon daar niet in. Ik las net nogmaals over het syndroom van munchhausen en daar komt het toch wel dicht bij in de buurt. Deze persoon werkt zelf ook in de zorg.
Ja ik vind het inderdaad vervelend want hij brengt het steeds zo alsof deze persoon terminaal ziek is of minstens een vreselijke aandoening onder de leden heeft. Ik schrik daar van en weet niet wat nou echt is en wat niet. Hierdoor ontstaat het crying wolf syndroom zeg maar. Ik vind het zelf heel ingewikkeld om mee om te gaan en houd er niet van om dit soort mensen om mij heen te hebben.
Ik heb ook veel interesse in medische zaken, maar heb vanuit die interesse dan ook voor een beroep gekozen in een ziekenhuis Wat voor werk doet hij? De interesse lijkt me niet zo vreemd, de manier waarop hij daar sociaal mee omgaat wel (privé informatie aandringend uitvragen en verpreiden)
Munchhausen houd in dat hij een ander ziek maakt. Zo klinkt het eerlijk gezegd niet. Het klinkt in jou verhaal als een zeer sterke interesse waarbij verder op sociaal vlak niet goed afgestemd wordt. Vraag is wat je er verder mee zou moeten/willen. Wat maakt precies dat je hier zo'n last van hebt (ik snap natuurlijk dat het soms irritant kan zijn). Ben je bang dat je een keer iets onderschat? Ik neem aan als er echt iets is wat je moet weten mensen dat zelf wel aan je vertellen. Misschien helpt die gedachte? Of zit het hem daar niet in?
Dat is Munchhausen by proxy, dat bedoel ik niet. Ik bedoel Munchhausen syndroom. Ik vind het moeilijk dat deze persoon dus altijd ziek lijkt te zijn en daar aandacht mee krijgt. Hij is zover ik steeds weet niet echt ziek. Maar ik hoor wel met enige regelmaat dat hij wellicht komt te overlijden (even een voorbeeld). Ik vind dat erg moeilijk om mee om te gaan. Zeker omdat ik afgelopen jaren mijn portie ellende binnen de familie wel heb gehad dus het zijn voor mij geen dingen waar je over liegt of mee loopt op te scheppen bij anderen.
Bij Munchhausen maakt een persoon zich toch opzettelijk ziek met vergif etc? Bij hypochondrie kan iemand ook een google zelf dokter zijn. Maar als je er verder inzicht in wilt dan is het belangrijk of hij zelf denkt dat hij ziek is. Met deze info is er nog een hoop mogelijk.
Denk je dat het een vorm van aandacht vragen is? Is hij überhaupt in staat om 'gewone interesse' te tonen, dus te vragen naar iets anders dan de medische zaken? Is hij zelf verder wel gezond, wat bedoel je dat je met regelmaat hoort dat hij wellicht komt te overlijden? Brengt hij het zo vaag? Dit roept vragen op
Nou dat hoeft niet per se, van dat vergif. Tja en of hij zelf denkt dat hij ziek is dat weet ik niet. Ik weet wel dat hij er aandacht mee krijgt en daar is het hem om te doen lijkt het.
Ja absoluut aandacht vragen. Zolang hij maar in het middelpunt vd belangstelling staat met zijn ziektes (of de aandoeningen van anderen waar hij dan dus mee aan de haal gaat). Hij is er wel toe in staat om gewone interesse te tonen maar ik heb altijd het gevoel dat het vragen zijn om uiteindelijk weer op het medische vlak uit te komen. Voorbeeld: 1 vd eerste vragen na de geboorte van mijn kind was of ik was uitgescheurd en of ik veel bloed verloren had. Over dat overlijden dat ging er om dat hij ooit eens vertelde dat hij een hersentumor had en dat hij was opgegeven door de artsen. Hij zou dus komen te overlijden. Dit is al meer dan 20 jaar geleden en er bleek uiteindelijk niets aan de hand. Dit soort dingen zegt hij vaker. Nu vertelde hij dat hij waarschijnlijk darmkanker had en wordt daar dan wel echt voor onderzocht. Blijkt overigens wederom niks aan de hand.