Zwanger; trouwen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tutu, 12 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik hoorde van een kennis dat ze is getrouwd toen ze wisten dat ze zwanger waren. Dit omdat het makkelijker zou zijn met alles regelen.

Wij wonen gewoon samen, geen geregistreerd partnerschap o.i.d. en we hebben de ongeboren vrucht, zoals dat dan heet, erkend samen bij het gemeentehuis.

Ik vraag me af wat de voordelen zijn van trouwen of juist niet. Wat hebben jullie gedaan en waarom?

2. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Hoi,

Wij gaan in maart trouwen. Wij hebben gezegd: als we een goede zwangerschap hebben dan bezegelen we dat met een huwelijk. Niet alleen praktischer, maar ook gewoon symbolisch. We houden erg veel van elkaar, zijn nu ruim 7 jaar samen en verwachten eindelijk ons eerste kindje. Dat willen we gewoon compleet maken:D

Ach, er wordt wel gezegd dat trouwen achterhaald is of ouderwets, maar ik zie de (symbolische) waarde ervan nog wel. En ik durf het aan. Ik kijk er heel erg naar uit om ten overstaan van onze familie en vrienden elkaar het jawoord te geven:D

Groetjes Patricia

3. Inky85

Inky85 Bekend lid

3 feb 2014
    571
    3
    18
    Ik ben afgelopen december met 26 weken zwanger getrouwd. Maar ik was ook al verloofd voordat ik wist dat ik zwanger was. En ik wilde graag trouwen, ook als ik niet zwanger zou zijn.

Voordeel is inderdaad de erkenning/achternaam kind. Je hoeft het kind dan alleen nog maar aan te geven. Meer voordelen weet ik eigenlijk niet (ook niet echt in verdiept).

Maar persoonlijk zou ik alleen trouwen omdat je wilt trouwen! Zoveel gedoe is het nou ook weer niet om ongetrouwd een kind te krijgen. ;)

4. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Wij zijn wel getrouwd. Dat was iets wat we sowieso wel wilden, maar nog niet op dit moment. Toen we erachter kwamen dat ik zwanger ben, hebben we dit allemaal een heel stuk naar voren geschoven.

Zelf hebben we ook gekeken naar het erkennen van de ongeboren vrucht en het ouderlijk gezag voor de vader aanvragen via de rechtbank, dat had voor het kind hetzelfde effect gehad.

5. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wij willen ook wel trouwen, maar het hoeft van mij niet op de korte termijn omdat ik nu zwanger ben zeg maar. Wij willen allebei trouwen voor de wet, zonder poespas, gewoon gezellig met de kids van mijn vriend (en onze aankomende kleine meid van ons samen) lekker een weekje weg om het te vieren.

Maar ik weet de voordelen niet zo goed van trouwen vordat het kindje geboren wordt, zeg maar :)

6. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Als je getrouwd bent, heeft de vader automatisch ook ouderlijk gezag over het kindje. Wanneer je niet getrouwd bent moet je dit via de rechter regelen. Hier gaat dat met een formuliertje wat je op kan sturen.
    Ouderlijk gezag zorgt ervoor dat hij ook belangrijke beslissingen kan en mag maken en je er samen voor verantwoordelijk bent.
    Hier meer info: Wat is erkenning van een kind? | Erkenning kind | Rijksoverheid.nl

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Tsja tegenwoordig zegt trouwen niet veel meer, er wordt vaak niet eens meer naar gevraagd.
    Je moet doen wat goed voelt als jullie graag willen trouwen dan zou ik dat doen, maar niet omdat je zwanger bent en dat makkelijker is.

als je niet getrouwd bent, moet je man je kindje erkennen en die erkenning meenemen naar gemeentehuis bij de aangifte. Na de geboorte dan een formulier invullen voor t ouderlijk gezag.

Als je getrouwd bent is dat allemaal automatisch geregeld. Dus zoveel meer of minder werk is t niet met een kindje.

8. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Wij hebben besloten wel te trouwen, dat hadden we anders sowieso wel gedaan, misschien alleen wat later en uitgebreider.

Samenlevingscontract was niet voldoende.
    Erkennen en gezag aanvragen vonden wij ook niet voldoende als het gaat over bijv. overlijden van 1 van de ouders.
    Bij geregistreerd partnerschap moest je alsnog erkennen maar was verder alles hetzelfde als trouwen maar vonden wij te zakelijk.

Uiteindelijk zijn we vorige week getrouwd en ik zou het niet anders gewild hebben.

9. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Wij zijn getrouwd toen ik 33 weken zwanger was.
    Omdat we het wilden natuurlijk maar ook omdat ik graag dezelfde achternaam als mijn kindje zou hebben (dochter heeft de naam van haar vader,mijn ex).

Samenlevingscontract was duurder dan de manier waarop we nu zijn getrouwd en eerlijk gezegd ben ik ouderwets: het klinkt gewoon lekker om "mijn man" te zeggen!

10. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Het is bij ons wel ter sprake gekomen maar wij hebben er voor gekozen om nu niet te trouwen.
    Dat hopen we maar één keer te doen, met elkaar en geheel in onze stijl en dat zou op dit moment niet kunnen.
    Ik vond overigens het erkennen van onze zoon door mijn lief en een tranen-trek-momentje. Geen idee waarom maar het moest gevierd worden met taart en (alcoholvrije) wijn :D

11. Lypu

Lypu Niet meer actief

Wij gaan trouwen in mei. De bedoeling was om dit heel uitgebreid te gaan doen, maar dit gaan we nu wat simpeler doen vanwege de zwangerschap. Wij hebben besloten om dit alleen met de getuigen's te doen. En wij gaan dit natuurlijk vieren door met zn 2e romantisch weg gaan hihi. Misschien is het ook wel iets symbolisch. Iets wat alleen voor ons samen is. En ik wilde natuurlijk ook dezelfde achternaam :)

12. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hier gaan wij ook trouwen, in maart!

Bij ons was het kiezen tussen geregistreerd partnerschap of trouwen, vl maakt het niet veel uit, maar ik wil heel graag trouwen. :D

Liefs,

13. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden trouwplannen de maand voor onze eerste IVF poging. We wilden graag bij elkaar blijven, kinderen of geen kinderen. Een maand later bleek ik dus al zwanger te zijn van onze eerste poging. Mijn man is een Belg en we wisten niet wat het voor problemen ging geven betreffende het erkennen en aangeven van het kindje, dus sowieso vonden we trouwen een ideale oplossing. Het was ook een goede motivatie om alles direct goed te regelen, we hebben ook een bezoekje aan de notaris gebracht.

Ik was 2 maanden ver toen we trouwden, we hebben het gewoon klein en intiem gehouden en ik vond het heerlijk zo! Kijk er nog met veel plezier op terug, stiekem had ik het toch niet willen missen (en ik was altijd diegene die riep: trouwen? Ik toch zeker niet!).

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nee hoor kleine moeite alles regelen :)
    Alleen na de geboorte even inloggen met je digi d en de aanvraag voor het gezag is gedaan geen papier werk meer nodig :)

15. singa

singa Niet meer actief

Wij zijn ook niet getrouwd ten ik zwanger was van de eerste. We hadden al een samenlevingscontract en hebben dus alleen het vruchtje moeten erkennen en het ouderlijk gezag regelen.
    Voor de tweede gaan we ook niet trouwen. Ik vind het nu veel leuker om te wachten tot ze allebei wat ouder zijn en ook echt deel kunnen zijn van de ceremonie.
    Ik moet eerlijk zeggen dat een testament er nog niet van is gekomen. Maar een testament ivm de voogdij moet je ook maken als je getrouwd bent dus dat staat los van het wel of miet

16. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Wij zijn wel getrouwd met 30 wk zwangerschap.
    Mijn toen nog vriend heeft het kindje erkend toen wij in ondertrouw gingen voor het geval ik zou bevallen voor onze trouwdag.
    Wat ik vooral belangrijk vond was dat ml gezag over het kind zou hebben mocht er met mij wat gebeuren tijdens of vlak na de bevalling.
    Ook is met het huwelijk geregeld dat je als partner elkaars erfgenaam bent. En niet automatisch het kind.
    Wij hebben voor de geboorte wel een testament laten maken met daarin de benoeming van een voogd etc

Deel Deze Pagina