Een eerste (stuit)bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door eponine, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eponine

eponine Lid

3 sep 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai dames

Deze vraag is waarschijnlijk al duizend keer gesteld, maar ik vis toch nog maar eens naar jullie mening.
    Mijn eerste kindje ligt in stuit. Wat zouden jullie doen / hebben jullie gedaan in deze situatie?
    Ik beval sowieso in het ziekenhuis, de gyn laat de keus aan mij. Ik heb echt een geweldige angst voor een keizersnede en zou het graag natuurlijk proberen.

Alvast bedankt aan wie hierbij wil helpen. Ik ben echt een beetje freakend out.

2. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik zou voor een keizersnede gaan.Ik zou de risico's van een stuitbevalling absoluut niet nemen.Maar dat is mijn mening.Ik zou veel te bang zijn voor zuurstoftekort tijdens de bevalling,en echt,daar is een groot risico op.Ik heb een kindje verloren,en schrijf daarom mee op een site voor ouders van overleden kindjes,en als je eens wist hoeveel kindjes overlijden door een stuitbevalling...Ik zou het echt niet durven.Lekker voor 'safe' gaan,en voor een ks hoef je echt niet bang te zijn.Heb er 3 gehad en zou het zo weer doen.Succes!

3. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik heb bij mijn eerste kindje een geplande keizersnede gehad ivm stuitligging, ik zal een stuitbevalling ook echt niet zitten.
    De risico's vond ik te groot.
    natuurlijk is een keizersnede ook een zware operatie maar dat was voor mij toch minder angst dan een stuitbevalling.
    plus dat je ook nog een vrij aanwezige kans hebt dat je alsnog een spoed keizersnede krijgt als het niet goed verloopt met de stuitbevalling.

keizersnede is me ook 100% meegevalllen, ik was met 2 dagen thuis en na 2 weken stond ik weer te koken en wassen/strijken. maar moet wel zeggen dat ze me ook zeiden dat ik een heel erg snel en goed herstel had. kan natuurlijk ook anders zijn.

misschien is het voor jou nog een optie om een draaipoging voor te stellen ?

4. itsaboy1981

itsaboy1981 Actief lid

21 jun 2014
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb volgende week een ks voor de boeg, kindje ligt ook in stuit en de keuze was aan mij. Een eerdere draaipoging lukte niet omdat ze geen grip op hem kregen.

Ik wil je niet bang maken hoor, maar ik ken iemand die had een perfect gezond jongetje kunnen hebben. De gyn zei: het kan wel via stuitbevalling want: we zitten er bovenop, je moet elk uur 1 cm ontsluiting hebben, de hartslag van de baby houden we in de gaten enz.. Kindje kwam klem te zitten en er toch nog uitgekregen met een hersenbeschadiging, de volgende dag was haar kindje dood hierdoor!

Met keizersnee heb je ook veel risico's maar elk risico is ingedekt:
    -evt iets mis gaan met anesthesie: je bloeddruk word in de gaten gehouden, voel je je naar worden, dan geven ze je er iets voor.
    -ontsteking: je krijgt sowieso antibiotica
    -teveel bloedverlies: dit houden ze ook goed in de gaten en indien nodig grijpen ze gelijk in.
    -blaasontsteking door het catheter: hier word je op getest etc
    -trombose: krijg je ook al weer medicijnen voor!

Om deze redenen kies ik dus voor ks, het is niet een ingreep waar je licht over moet denken hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar de kans dat er iets met jou gebeurt is heel heel erg klein dus. En ik kan wel wat hebben, de kleine niet. En het gaat toch om het eindproduct :D dus ja dan maar de minste van twee kwaden om het zo maar te zeggen.

5. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Als ik het goed begrijp heeft niemand positieve verhalen over een stuitbevalling? Ik heb namelijk de keuze gemaakt voor vaginaal bevallen, maar wordt toch wel wat zenuwachtig als ik bovenstaande verhalen lees...

6. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Mijn moeder heeft een stuitbevalling gehad. Ik was de eigenwijze baby die echt niet ter wereld wilde komen met het hoofdje eerst. Zelfs een geslaagde draaipoging kon mij er niet van weerhouden, in 3 minuten lag ik weer in stuit.
    Zij is nog steeds blij dat ze dit op de natuurlijke manier heeft mogen doen (ondanks een knip) en ik heb er niks aan over gehouden.

Ik denk dat de risico's duidelijk zijn, maar zo is er toch nog een positieve ervaring gedeeld.

7. eponine

eponine Lid

3 sep 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    hartelijk dank voor de reacties!

ik vind het zo moeilijk, mijn gyn lijkt er zo luchtig over te doen.
    waarom moet ik dat beslissen als er zoveel risico's zijn? ze vertelt maar weinig. En wat weet ik er van? ik snap niet dat je daar als leek een beslissing in moet nemen.
    oh ik hoop dat ze nog draait :) maar ik denk dat ze al ingedaald is.
    verdorie :)

8. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Hier ook een stuitligger... Maandag nog een groeiecho als alle factoren meewerken gaan we voor een draaipoging en anders wordt het een keizersnee.

Hoe bang ik ook voor een keizersnee ben (echt ik wil het eigenlijk helemaal niet) ga ik absoluut geen stuitbevalling doen dit brengt veel te veel risico's met zich mee.

9. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Aan je banner te zien heeft je kindje nog alle tijd van DE wereld om te draaien. Die van mij is na 32 weken tot nu al 4 keer gedraaid (wat ik weet). No worries.

10. MamaVanNuNog2

MamaVanNuNog2 Bekend lid

19 jun 2014
    540
    1
    0
    Hier 2e kindje ook in stuit. Was geen vraag eigenlijk vanuit het ziekenhuis waar ik toen liep. De vraag was: willen jullie proberen het te draaien of wordt het een keizersnede?

Draaien vonden wij geen prettig idee. Achteraf maar goed ook want dochtertje had heupdysplasie wat door draaien heel veel ernstiger had kunnen zijn.

Keizersnede is me echt 100% mee gevallen! Je bent in goede handen en de risico's voor de kleine zijn veel kleiner inderdaad. Zal ook nIet voor niets zijn dat bij ons in het ziekenhuis het woord 'natuurlijke bevalling' niet meer genoemd is door de gyn ;)

11. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Hier nog een positief verhaal, vriendin van mij is twee keer vaginaal bevallen met een stuitliggertje. Beide keren een prima bevalling gehad. Daarom heb ik het zelf ook nog overwogen.

Uiteindelijk ben ik toch voor de ks gegaan. Hoe klein de kans ook is dat er iets mis gaat, ik wilde het uitsluiten. De ks zelf is mij enorm meegevallen en het herstel tot nu toe ook. Ik zag er ook verschrikkelijk tegenop. Bovendien eindigt 50/60% vd stuitbevallingen alsnog in een ks. Persoonlijk had ik er weinig zin aan om eerst een bevalling half mee te moeten maken om dan vervolgens alsnog een spoedks te moeten ondergaan...

Oh ja, de draaipogingen waren hier mislukt.

12. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    En hoe zit het met de risico's van het litteken van een keizersnede op volgende zwangerschappen? Dit is mijn eerste kindje en wil er uiteindelijk graag 3...

13. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Je moet daarna in het ziekenhuis bevallen, maar mag wel gewoon vaginaal. Mij zus heeft na haar keizersnee nog 3 kinderen "gewoon" gebaard.

14. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Vriendinnetje vorige maand bevallen van een flinke acht ponder, en gewoon soepel bevallen. (stuit)

15. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    ik ken ook via via iemand die van gyn bij eerste bevalling (stuit) het mocht proberen. Ging uiteindelijk slecht met kindje en is met spoed ks gehaald. Daarna heel slechte Apgar score... met MRI was geen hersenschade te zien, maar is natuurlijk geen garantie dat kindje er niets aan over houdt.
    ter info nog; bij mij op zwangerschapsgym was een meisje die 1 natuurlijke bevalling had gehad (2e) en 1 ks (1e); die vond het herstel van de natuurlijke bevalling zwaarder! De eerste weken na de ks ben je uiteraard slechter eraan toe, maar op de iets langere termijn is dat dus de vraag.
    Ik zou me vooral goed laten informeren over voor- en nadelen en risico's en daarop de beste beslissing voor jou en je kind nemen, en je niet laten leiden door angst voor iets (uiteindelijk is een gewone bevalling trouwens ook eng! :) )
    succes!

16. Mamazo

Mamazo Nieuw lid

16 sep 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 9 weken terug ook een geplande keizersnede gehad ivm stuit, ik mocht zelf kiezen en ben ook voor een ks gegaan. Wat de gyn bij mij zei was dat het er vooral aan ligt welke stuit, want de een brengt meer risico's met zich mee dan de ander. Ons meisje lag in een onvolkomen stuit en die schijnt het beste te doen te zijn.

Maar ik snap je heel goed ik vond de keuze ook heel erg moeilijk helemaal omdat het bij je eerste is, je weet bij beide niet wat je moet verwachten.

Ik vond de ks heftig maar goed te doen, herstel ging sneller dan ik dacht.

Deel Deze Pagina