voogdij!!!!!!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sandra1975, 15 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandra1975

30 nov 2007
    75
    0
    0
    Noord holland
    Hoi,
    Ik heb het in de topics opgezocht maar nog geen bevredigend antwoord gekregen. Het gaat over de voogdij. We weten naar wie we ons zoontje willen gaan doen en ze willen het zelf ook heel graag maar nu verder.
    Ik zal maandag de notaris gaan bellen hier in de buurt hoe dat zit maar was toch even nieuwschierig naar de verhalen van papa en mama's die het al gedaan hebben en wat kunnen we verwachten. En hoe je het geregeld heb.
    Wij hebben een eigen huis maar geen testament. Kun je dat dan ook in de voogdij papieren laten zetten dat alles voor hem is of heb je daar dan weer een testament voor nodig. Of gaat dat automatisch als je dood ga dat hij de enige erfgename is.:(:(:(:(:(:(:(:( Aahhhhh ingewikkeld en geen verstand van.....
    Ik ben van de van tevoren alles al geregeld hebben en wil graag weten waar ik aan toe ben als ik info gaan aanvragen zodat niet alles abracadabra is.

Hopelijk jullie reactie.
    mama van nick

2. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Bij ons is zowel de voogdij als de nalatenschap en het beheer daarvan verwerkt in 1 testament. Deze geldt overigens ook voor toekomstige kinderen. Maar de notaris kan je het beste vertellen hoe je eea het beste kunt regelen.

3. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ik heb inderdaad ook een testament laten opmaken, waar mijn dochtertje terecht zou kunnen mocht ik komen te overlijden. Ik ben nl. alleenstaand en ik wil niet dat mijn ouders of anderen nog meer problemen erbij krijgen wat betreft de voogdij van mijn kindje. Met alles erbij in geregeld, dus ook nalatenschap.

Het is zo belangrijk om dit te doen, vind ik. Mocht je doodgaan, dan is alles geregeld qua voogdij enzo.

Ik weet zeker dat een notaris je graag alles wilt uitleggen.

4. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Zit hier zelf ook over na te denken, is natuurlijk wel heel belangrijk allemaal.
    Heb ook even een vraagje, neem je dan contact op met een willekeurige notaris, en zijn er ook nog kosten aan verbonden?

Liefs

5. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Je kan hiervoor elke notaris bellen die jezelf wilt en hier zitten zeker kosten aan verbonden. Het scheelt ook weer als je getrouwd bent of al dingen op papier hebt staan qua samenleving ed.
    Je kan die notaris gewoon naar hun kosten vragen, het kan namelijk per notaris ook schelen.

6. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    volgens mij moet je voogdij altijd via een testament regelen. En daarin kan je dus ook andere belangrijke zaken op laten nemen. Maar de notaris kan je daar heel goed in adviseren. Er zitten uiteraard (heel veel ;)) kosten aan verbonden. Zeker als je pa en ma het allebei geregeld willen hebben, dan moet je beide een testament op laten maken.

7. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik heb ook een voogd voor mijn zoon geregeld via de notaris, ik ben ook alleenstaand, dus wil alles goed geregeld hebben voor mijn zoon mocht mij wat overkomen. De notaris legt het je allemaal prima uit, en wijst je ook op dingen waar je evt. rekening mee moet houden en geeft je advies met dingen. Ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden, en ben blij dat ik alles geregeld heb voor mijn zoon.

8. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

wat kost nou zoiets dan om alles vast te laten leggen bij de notaris over waar je kindje heen gaat als beide ouders te komen overlijden

9. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Dat is per notaris verschillend. Wij hebben € 220,-- p.p. betaald meen ik.

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou dat ook wel willen. Maar manlief blijft maar zeggen hoe groot is de kans dat we met zijn tweeën tegelijk overlijden. Tja ik vind dat je dat soort dingen gewoon geregeld moet hebben. soms zit een ongeluk helaas in een klein hoekje

11. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
  12. Chantico

Chantico Niet meer actief

#12 Chantico, 15 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2009
    Er zijn ook andere scenarios denkbaar dan dat jullie allebei tegelijk komen te overlijden waarbij het handig is om nu de voogdij geregeld te hebben. Stel dat jullie nu vinden dat bijvoorbeeld zijn ouders het meest geschikt zijn als voogd, dat hij onverwacht komt te overlijden, jij het contact met zijn ouders verliest en daarna iets voor jullie kind regelt dat niet is wat hij nu het liefst zou willen (bijvoorbeeld dat jouw nieuwe partner voogd wordt). Dan komt zijn kind, mocht ook jij komen te overlijden, opeens bij iemand terecht die hij niet eens kent. Misschien is dit een mogelijkheid waar jouw man nog niet aan had gedacht, maar wat hem het nut van het regelen van voogdij wel beter in doet zien. Je kan er denk ik beter nu samen over nadenken en dat vast laten leggen (ook als dat bijvoorbeeld betekent dat jullie elkaar vrijlaten om na het overlijden van één van jullie zo nodig de voogdij aan een nieuwe partner te 'geven').

(Niet dat wij de voogdij al geregeld hebben hoor... :) Moeten we het maar eens over hebben ja.)

13. sandra1975

30 nov 2007
    75
    0
    0
    Noord holland
    Hoi,
    Vandaag de notaris gebeld en gevraagd hoe of wat. Het is "makkelijker" om een testament te maken zodat alles er in vast gelegt kan worden ivm eigen huis en geld en dan natuurlijk de voogdij. Voor de voogdij benoeming zijn de kosten bij de notaris van onze keuze 158 euro all in een akte, en bij 2 aktes voor ons beide 289 euro. Laten we een testament opmaken dan kost dat per persoon 250 euro. En met zijn twee 436 euro.
    Dussssssss jemig wat een geld maarja dan ben je wel klaar. Nu zijn de kosten per notaris verschillend dus het is ff zoeken waar we het gaan doen en of het goedkoper kan en wat we er in laten zetten.

Het houd wat in maar een ongelukje zit zeker in een klein hoekje, je weet maar nooit.
    groetjes sandra

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb ergens gelezen dat de rechter in eerste instantie naar opa's en oma's kijkt voor herplaatsing en dat kinderen daar sowieso tijdelijk worden ondergebracht tot verdere besluiten. En aangezien ik een goede verstandhouding heb met mijn ouders, is dat ook mijn eerste keuze. Wij laten dus geen testament opmaken aangezien we 100 procent zeker weten dat een rechter mijn ouders geschikt zal achten (en mijn schoonmoeder niet, want alleenstaand en te oud... mijn moeder is 20 jaar jonger en getrouwd).

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik ga het er nog maar eens over hebben met manlief. Ik heb mijn zus en haar man als voogd gevraagd en willen dat met liefde doen:)

Allebei onze ouders zouden in principe ook geschikt zijn qua leeftijd en dergelijke, maar wij vinden het prettiger als hij in een jong gezin wordt groot gebracht en opa en oma gewoon opa en oma blijven

Zou je dan bij een eventueel 2e kindje weer naar de notaris moeten en veel geld betalen? Of gaat dat automatisch?

Deel Deze Pagina