Anti Depresiva(ad)

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 6 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Volgens mij was hier al een keer een topic over maar kan hem niet vinden?

Ik heb al heel lang last van een paniek/angst stoornis en ben dus langs de huisarts gegaan die heeft mij 10mg citlopram gegeven incombi met oxepam mocht ik het niet trekken en daarnaast een therapie.

heb al eens eerder dit middel gehad 20mg heeft toen goed geholpen kan mij zo ook niet herinderen dat ik daar veel bijwerkingen van had maar dat is inmiddels al 10 jaar geleden.

Nu heb ik deze mediijnen in huis maar ik DURF ze niet te nemen
    - ben bang voor de bijwerkingen straks kan en durf ik niks meer
    of krijg ik enge bijwerkingen

ik voel soms dat ik helemaal in de war(of denk dat) ben ben zo bang dat ik straks helemaal in de war gaan raken hierdoor..

Wie gebruikt dit ook? en een paar vragen

1) welk medicijn gebruik je?
    2) hoeveel mg gebruik je?
    3) Had je last van bijwerkingen
    4) met of zonder iets rustgevends geslikt?
    5) wanneer waren de bijwerkingen weer over?
    6) wanneer werkte het middel?

2. taatje85

taatje85 Bekend lid

12 dec 2008
    543
    0
    16
    haarlem
    heb geen ad.. maar wel oxazepam tegen paniekaanvallen.. gebruik het niet dagelijks alleen als het echt nodig is.. ik heb er geen bijwerkingen van... alles vlakt af zeg maar.. minder emotie.. paniekgevoel gaat weg.. beetje moe.. maar niet zo erg dat je in slaap valt.. ik word er heel rustig en relax van..

3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
  4. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ja oxepam is heel erg goed maar ook erg verslavend en het lost het probleem helaas niet op

5. taatje85

taatje85 Bekend lid

12 dec 2008
    543
    0
    16
    haarlem
    nee lost het probleem niet op klopt.. heb ook therapie.. heb het nu een maand en heb het 7 keer gebruikt.. altijd een halve

6. Wietje79

Wietje79 Actief lid

7 feb 2009
    384
    0
    0
    Hoi Ikke84

Ik zal de antwoorden voor je nummeren.

1. Citalopram
    2. 10 mg
    3. Ja, misselijk, 'onwerkelijk' (duizelig?) gevoel, droge mond.
    4. Zonder (heb last van een postnatale depressie)
    5. Na een week waren de misselijkheid en het rare gevoel grotendeels over. Droge mond heb ik af en toe mog last van.
    6. Ik slik het nu 4,5 week, mijn man vind mij een stuk rustiger en ik begin mezelf ook wel iets beter te voelen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
    Hopelijk voel je je snel wat beter.
    Veel sterkte!

7. Annelin

Annelin Actief lid

23 aug 2011
    245
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb 2 keer een periode van een jaar Cymbalta 30 mg geslikt. En dit is ontzettend goed bevallen. Ik kon er ook gemakkelijk afkomen. In het begin wel wat bijwerkingen. Nu alweer een aantal jaren zonder medicatie gaat ook prima. Ik ben blij dat ik ze destijds heb ingenomen.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    1) welk medicijn gebruik je?
    ik heb escitalopram - ook wel bekend onder de naam lexapro

2) hoeveel mg gebruik je?
    15 mg
    wel wat: met name vermoeidheid en juist een week érg veel energie, waarvan ik voelde dat het niet echt was zeg maar: Waardoor ik mezelf makkelijk oververmoeide

Met rustgevends, maar dat had ik al vanwege de angstaanvallen en depressieve klachten die ik al had (alprazolam). Dus dat gebruikte ik (zo nodig) door, tot de a.d werkte en het niet meer nodig was
    na 2 weken ongeveer- maar het was niet heel heftig ofzo dat ik het me zo goed nog herinner eigenlijk
    na 2,5 a 3 weken voelde ik een eerste omslag: Heel bizar vond ik dat. En in de maanden daarna voelde ik me langzaam beter. Af en toe dips, maar minder heftig en minder diep. Eén keer ging de dip niet over en toen ben ik van 10 mg naar 15 gegaan. Dat was 2 a 3 maanden nadat ik gestart was ermee. Inmiddels gebruik ik het middel ongeveer 1 jaar.

Ik was ook érg bang om er mee te starten, maar achteraf zeg ik: jeee was ik er maar véél eerder mee gestart. Ik kreeg het vanwege een ppd - maar de angststoornis speelde al veel langer. Het gaf zoveel rust en vrijheid, waarvan ik niet besefte dat ik die al zolang kwijt was en gemist had.
    Nu is het niet zo dat het altijd perfect gaat: Ik moet nog steeds hard werken en af en toe zijn er dips. Maar ik functioneer al een stuk beter en heb er nog steeds vertrouwen in.

9. chila

chila Niet meer actief

Hoi,

Ik gebruik het ook. Hier je lijstje:

1) Ik gebruik citalopram
    2) 20 mg
    3) Toen ik net begon met citalopram had ik wel bijwerkingen. Voelde me duizelig, trillerig, misselijk, hoofdpijn, 1x een soort gevoel in me benen alsof die in brand stonden.
    4) Zonder
    5) Ongeveer na 2/3 weken was het weer over
    6) Na ongeveer een maandje werkte het middel, ben er veel rustiger door!

Groetjes Chila

10. Within

Within Niet meer actief

Ik slik geen AD, maar AP, voor rust in mijn hoofd maar heb ook last van angsten. Soms worden die minder door de AP, maar soms ook juist erger. Ik ben dus nog zoekende in mijn medicatie. De vragen die je hebt ken ik echter wel.

1) Risperdal/Risperidon
    2) 1mg
    3) Duizeligheid, vermoeidheid, beetje alsof ik stoned was. Veel spierpijn.
    4) Zonder
    5) De spierpijn na een paar dagen, de vermoeidheid duurde wel even en soms ben ik nog steeds af en toe duizelig na het innemen
    6) Na een paar dagen merkte ik wel verschil.

11. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

20 sep 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    1) welk medicijn gebruik je? Cymbalta (duloxetine)
    2) hoeveel mg gebruik je? 60 Mg
    3) Had je last van bijwerkingen Ja hoofdpijn, misselijkheid, geen eetlust en een droge mond
    4) met of zonder iets rustgevends geslikt? Zonder
    5) wanneer waren de bijwerkingen weer over? 2 a 3 weken, nu nog steeds een droge mond
    6) wanneer werkte het middel? 3 a 4 weken.

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Ik gebruik nu bijna een jaar venlafaxine 37.5 mag, had de eerste 2 dagen wel bijwerkingen, was heel moe en slap en misselijk. Daarna ging ik me steeds beter voelen en na ongeveer 2 weken helemaal geen last meer van de bijwerkingen. Het medicijn werkte echt goed na een week of 6 denk ik.

Ik vind het nu juist eng om er mee te stoppen, maar ik heb nog 2 maanden om aan het idee te wennen:)

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ow wat goed joh! Spannend hoor, dat snap ik. Maar fijn dat je kan gaan stoppen.
    Hier afgesproken dat we zeker nog een jaar doorgaan en dán gaan kijken voor afbouwen. Dat heeft hier ook veel te maken met de angststoornis juist.

14. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Ben ook wel blij dat ik mag stoppen hoor, maar vind het ook zo fijn dat ik me nu gewoon goed voel:)

15. Within

Within Niet meer actief

Is het bij jou ook een gegeneraliseerde angststoornis?
    Ik weet totaal niet wat voor behandeling ik moet gaan verwachten hierbij..

16. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Alle benzodiazepines (alle medicijnen die eindigen op -pam) mag je nooit langer dan 2 weken voorgeschreven krijgen. Ze zijn zeer verslavend omdat je lichaam steeds meer nodig heeft voor hetzelfde resultaat. Zeker op lange termijn zijn de nadelen veel groter dan de voordelen.

Ik zou zeggen, zoek eens op cognitieve therapie of andere therapieën die je kunnen helpen. Medicijnen halen de oorzaak niet weg maar bestrijden slechts. Dit kan wel goed in combinatie met een antidepressivum maar alsjeblieft geen benzodiazepinen...

17. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.188
    1.749
    113
    Hier ervaring met 2 verschillende AD's helaas, maar met beide ook wel totaal andere werking ondervonden. Zal ze beide posten...

1) welk medicijn gebruikte je? Lexapro (toen ik positief testte direct cold turkey mee gestopt)

2) hoeveel mg gebruik je? Ik gebruikte 30mg

Jep, helaas wel. De eerste 3 weken echt het gevoel gehad alsof er een hele strakke band om mijn hoofd zat, erg droge mond en vermoeid. Na het opbouwen (van 5 naar 30 op ten duur) was dit effect wel weg.

Nee

Na een week of 4-6

Ik merkte het echt goed na 6 weken,maar mijn man merkte al veel eerder verschil.

Degene die ik nu gebruik;
    1) welk medicijn gebruik je? Venlafaxine

2) hoeveel mg gebruik je?150 mg

Jep,mijn haar is op diverse plaatsen afgebroken tot op mijn hoofdhuid... daardoor nu allemaal gekke plukken maar ach ;) Gelukkig valt er haar overheen.

Nee

Mijn haar breekt nog steeds af. Na onderzoeken waar niets uitkwam blijkt het echt een bijwerking te zijn van de venlafaxine

Ik merkte de werking na 2 weken ongeveer.

Ik ben nu bezig om naar een dosis van 75mg te gaan, zit nu op 150 en 75 om de dag zeg maar.

18. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    wauw wat al een boel reacties bedankt!

ik durf nog steeds niet ik ben bang dat ik de hele dag in een paniekaanval blijf zitten dat heb ik soms wel eens een dagje en dat is een hel. ben bang dat ik helemaal naar ga worden

maar je zou zeggen 10 mg is niet zo veel dus minder bijwerkingen?

hoofdpijn en vermoeid zou ik nog mee kunnen leven duizeligheid en msiselijkheid tot zover ook wel en droge mond ook wel

ik hoop op nog meer reacties

maar bij jullie zijn de klachten niet eerst erger geworden want dat lees ik er niet uit?

19. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    nog meer ervaringen?

pff ik sta op het punt om 1tje te nemen voor het eerst maar ik durf niet

ben bang voor ernstige paniekaanvallen
    of een of andere hartritme stoornis versnelde hartslag oid

20. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Hoi,

Ik weet niet of het je helpt maar ik heb ook vaak last van paniekaanvallen.
    Vaak zijn er bepaalde triggers die ik nu ken, dus die ik ook probeer te ontwijken.
    Anders heb ik altijd voor de zekerheid oxazepam bij me maar alleen als het echt heftig is.
    Verder gebruik ik een homeopathisch middel van dr vogel , passieflora complex en daar voel ik me het beste bij.
    Als ik al oxazepam moet nemen dan is het maar een halve omdat ik anders een soort van bedwelmd raak.

Nu ik zwanger ben kan ik geen van beiden gebruiken , en dat geeft me al een heel klein beetje een panisch gevoel.

Wat ik liever zou willen is om helemaal van die stoornis af te komen.
    Ik heb wel therapie gehad maar dat was eerste lijns.
    Ik heb wel wat tips gekregen waardoor ik het snel onder controle kan hebben , maar eigenlijk wil ik dat gevoel nooit meer voelen .( snap je me nog?)
    misschien heeft iemand daar nog tips voor?

Deel Deze Pagina