Eens m.b.t verschillende gradaties. zie het al terug in onze families! Een overgroot oom met klassiek autisme, heel zwaar. zit de hele dag te wiegen en niet veel meer. Denk dat het goed is dat hij geen kinderen heeft. Verder mijn vader had klassiek autisme, maar kon goed voor ons zorgen. Was (vergeleken met mijn oom) sociaal best sterk, maar had structuur en eigen tijd nodig. Mijn broertje heeft ook klassiek autisme en zit tussen mijn oom en vader in. Maar mijn broertje, zie ik wel als vader met een gezin. Zelf heb ik Asperger. Ik zie geen reden waarom ik geen kinderen zou mogen krijgen, mijn partner heeft het niet, maar gezien de lijn van autisme in onze familie, denk ik wel dat de kans groot is dat onze kinderen daar iets van mee krijgen. Ik zie het ook niet als probleem, ik heb het niet extra moeilijk in mijn leven. Soms denk ik zelfs, dat ik het makkelijker heb. Al die ingewikkelde sociale dingen.. ik heb er geen last van
Als ik het goed heb heeft Kees Momma ook Klassiek Autisme èn een hoog IQ. Het IQ van iemand zegt dus niks over de diagnose die hij uiteindelijk zal krijgen. Dat staat daar geheel los van. Waar het om gaat zijn het aantal kenmerken waar men aan voldoet. Bij klassiek heb je problemen binnen elke groep . DSM-IV criteria voor de Autistische Stoornis Hoofdcategorie: Stoornissen die meestal voor het eerst op zuigelingenleeftijd, kinderleeftijd of in de adolescentie gediagnosticeerd worden. Subcategorie: Pervasieve ontwikkelingsstoornissen 299.00 Autistische stoornis (Autistic Disorder) A. Een totaal van zes (of meer) items van (1), (2) en (3) met ten minste twee van (1), en van (2) en (3) elk één: (1) kwalitatieve beperkingen in de sociale interacties zoals blijkt uit ten minste twee van de volgende: (a) duidelijke stoornissen in het gebruik van verschillende vormen van non-verbaal gedrag, zoals oogcontact, gelaatsuitdrukkingen, lichaamshoudingen en gebaren om de sociale interactie te bepalen (b) er niet in slagen met leeftijdgenoten tot relaties te komen, die passen bij het ontwikkelingsniveau (c) tekort in het spontaan proberen met anderen plezier, bezigheden of prestaties te delen (bijvoorbeeld het niet laten zien, brengen of aanwijzingen van voorwerpen die van betekenis zijn) (d) afwezigheid van sociale of emotionele wederkerigheid (2) kwalitatieve beperkingen in de communicatie zoals blijkt uit ten minste één van de volgende: (a) achterstand in of volledige afwezigheid van de ontwikkeling van de gesproken taal (niet samengaand met een poging dit te compenseren met alternatieve communicatiemiddelen zoals gebaren of mimiek) (b) bij individuen met voldoende spraak duidelijke beperkingen in het vermogen een gesprek met anderen te beginnen of te onderhouden (c) stereotiep en herhaald taalgebruik of eigenaardig woordgebruik (d) afwezigheid van gevarieerd spontaan fantasiespel ("doen-alsof spelletjes") of sociaal imiterend spel ("nadoen" spelletjes) passend bij het ontwikkelingsniveau (3) beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten zoals blijkt uit ten minste één van de volgende: (a) sterke preoccupatie met één of meer stereotiepe en beperkte patronen van belangstelling die abnormaal is ofwel in intensiteit ofwel in richting (b) duidelijke rigide vastzitten aan specifieke niet-functionele routines of rituelen (c) stereotiepe en zich herhalende motorische maniërismen (bijvoorbeeld fladderen of draaien met hand of vingers of complexe bewegingen met het hele lichaam) (d) aanhoudende preoccupatie met delen van voorwerpen B. Achterstand in of abnormaal functioneren op ten minste één van de volgende gebieden met een begin voor het derde jaar: (1) sociale interacties (2) taal zoals te gebruiken in sociale communicatie of (3) symbolisch of fantasiespel C. De stoornis is niet eerder toe te schrijven aan de stoornis van Rett of een desintegratiestoornis van de kinderleeftijd.
Ik lees effe mee. Heb Asperger. Liever niet dat een eventueel kindje dit krijgt ahoewel het ook mooie kanten heeft...
Ik mag gewoon kinderen krijgen! Zelfs met ivf!!! Rare psych die dat beweerde bij (weet effe naam niet) edit sija Ok effe verder gelezen,ligt dus aan de gradatie.
Jij zegt net dat je Asperger hebt. Het ging om een andere vorm van autisme. En je weet nooit, zoals ook al eerder aangegeven, in welke mate die persoon "last" heeft van haar autisme. Dus het is makkelijk oordelen van buitenaf, maar er zijn genoeg autisten die echt geen kinderen moeten krijgen en dan is het alleen maar goed dat een arts dit duidelijk aangeeft en afraadt. Edit: ik zie dat je een toevoeging hebt gedaan
Er is ook niemand die beweerd dat er geen autisten zijn die beter niet aan kinderen kunnen beginnen. Een zwakbegaafde , non-verbale autist die niet zelfredzaam is kan inderdaad beter niet aan kinderen beginnen. Maar dat is niet wat er in jouw post stond. Er stond in dat mensen met PDD-nos niet aan kinderen moeten beginnen. Er werd een hele groep mensen over een kam geschoren en daar houd ik niet van. Overigens is PDD-nos ook een vorm van autisme en wordt het door velen zelfs beschouwd als een milde vorm van autisme .
Haha sorry,ik reageerde weer te impulsief ipv verder te lezen. Tsja Asperger he. Maar serieus het i'd bij mij wel heeel belangrijk een stabiele partner en omgeving te hebben. Dat is er wel bij verteld. en daarbij neem ik ook graag hulp aan van mijn psych.
En dat stond dus allemaal helemaal niet in m'n post. Je zegt net tegen iemand (kan even niet terugkijken tegen wie) "Lezen!" Ik wil je adviseren om hetzelfde te doen. Ik heb niets gezegd over mensen met PDD-NOS. Dat was iemand anders. Je hoeft mij trouwens ook niet te vertellen wat het inhoudt. Ik weet er zelf genoeg van, bedankt. Daarnaast wil ik wel even kwijt dat ik ook van mening ben dat niet alleen een "zwakbegaafde , non-verbale autist die niet zelfredzaam is" niet aan kinderen zou moeten beginnen. Er zijn ook genoeg autisten die ik niet in staat acht om voor een kind te zorgen. Ook als deze autist niet zwakbegaafd is en prima zelfredzaam is. Mijn vriend zou bijvoorbeeld in z'n eentje (!) de grootste moeite hebben om een kind op te voeden. En dat terwijl hij een giga IQ heeft, prima voor zichzelf kan zorgen en hartstikke sociaal is. Ik heb het idee dat jij je persoonlijk aangevallen voelt door oa mijn mening hierin. Ik heb nooit gezegd dat ik vind dat jij niet aan kinderen moet beginnen oid.
En die verantwoordelijkheid die je neemt door die hulp te zoeken en in te schakelen zegt al heel veel
Niet zulke lange tenen graag en ook geen dingen op mij gaan projecteren of veronderstellingen doen , want ik voel me op zijn allerminst persoonlijk aangevallen door jouw mening . Heb dit topic opnieuw doorgelezen en blijkbaar heb ik jou met Sija verward , die dus schreef dat haar vriendin haar had verteld dat volgens het Erasmus mensen met autisme beter niet aan kinderen kunnen beginnen. Dat vind ik op zijn zachts gezegd een vrij voorbarig conclusie , en dom omdat het spectrum zo breed is/ Geen enkele autist is hetzelfde En daar velen nog steeds dat stereotype beeld van autisme hebben , kan ik mij er gruwelijk aan ergeren als de ' feiten 'die er gepresenteerd worden niet (helemaal ) op waarheid de berusten. Ik ben iemand die het graag op de feiten houd en wijs je er op als die niet kloppen. Ps : Hebben niet veel alleenstaande ouders er ' moeite ' mee om in hun eentje hun kind(eren) op te voeden? Iemand met autisme misschien wat meer dan een NT`er maar ik lees genoeg waar ik uit kan concluderen dat het voor een NT-vrouw of man ook niet altijd van een leien dakje gaat.
Laat ik het anders formuleren dan. Hij zou het niet kunnen, niet in staat zijn om, falen, hoe je het ook wilt noemen. Sija heeft ook niet gezegd dat autisten geen kinderen mogen krijgen. Ze zei dat het háár vriendin afgeraden is. Ze zegt dat het haar verteld is, naar ik aanneem door de vriendin, die te horen heeft gekregen dat ze door haar PDD-NOS beter geen kinderen kan krijgen. Daarna vraagt Sija nog of het te maken heeft met gradaties enz. En vervolgens kom jij met "Diegene die jou verteld heeft dat je als je autistisch bent beter niet aan kinderen kunt beginnen, is gewoon dom." Je begint zelf over autisten in het algemeen. Iets over een kam en scheren? En daarbij, ik projecteer niets op anderen, denk dat je eerder jezelf bedoelt. Uit jouw posts lijkt het steeds alsof iedereen erop uit is om de "autistische medemens" te benadelen of in een kwaad daglicht te stellen. Door iemand met een lap tekst hier om de oren te slaan creëer je echt geen duidelijkheid voor mensen die er niet in thuis zijn. Maar goed. Laten we het er maar bij houden. Sparky; heb je al eens overwogen om contact op te nemen met jouw behandelaar (of die van jouw partner)? Misschien dat hij/zij je meer duidelijkheid kan geven over de mate van erfelijkheid in jullie persoonlijke situatie.
Mijn vriend zie ik in zijn eentje ook niet voor 3 kinderen zorgen. Ik heb een tijd alleen voor mijn 2 oudsten moeten zorgen. In het begin heel zwaar en ook hulp bij gezocht toen. Maar dit was alleen nodig omdat mijn naasten niet wouden helpen. Het enige wat ik nodig had was een haalbaar werkschema die als basis van mijn dag kon dienen. Mijn vriend daarin tegen kan minder goed tegen de drukte van kinderen, kan weer juist heel erg goed structuur aanbrengen e.d. samen zijn wij een super team en mochten we ooit uit elkaar gaan kan hij rustig goed voor zijn dochter zorgen, maar met mijn 2 oudste erbij zou hij het geen dagen volhouden in zijn eentje. Wel heeft hij een vangnet waar je u tegen zegt. Zijn familie is zoooo behulpzaam en steunen en stimuleren ons echt heel erg.
Mijn oudste heeft ook een ASS diagnose. Mijn ex en eigenlijk zijn hele familie hebben vormen van autisme. Aan mijn kant geen diagnoses. Toen ik erachter kwam dat ik in verwachting was was ik mij heel bewust van de erfelijkheid. Ik vind het soms best pittig om "de" manier te vinden om met haar om te gaan in bepaalde situaties. Mijn man (haar stiefvader) was erg blij met de hulp die we aangeboden kregen. Geeft je net wat meer zekerheid en soms ook de nodige handvaten. Bij mijn oudste is er 90% van de tijd voor mij niks aan de hand, maar de overige 10% sta ik soms echt met mijn handen in het haar. Daarnaast baal ik soms zo van het onbegrip van onwetende mensen. Dan vinden ze haar raar of onbeschoft, omdat ze je niet aan kijkt. Een kind met autisme heeft daar nou eenmaal moeite mee en die kan je niet dwingen om leuk en aardig te zijn. Alsof dat met een "normale" kleuter wel altijd gaat....
Ja als ik ze weer spreek (behandelaar van zoon in dit geval, vriend en ik zijn beiden niet onder behandeling nu). Niet dat het mij verder iets uitmaakt. Was gewoon nieuwsgierig. LindaS, ik snap je manier van reageren (kan ik soms ook heel erg goed haha) maar er is hier in ieder geval niemand geweest die zelf heeft gezegd van mening te zijn dat autisten geen kinderen mogen krijgen.
En dat haar is verteld dat mensen met de beperking die TS heeft beter niet aan kinderen kunnen beginnen. Of dat TS niet is verteld nadat het onderzoek was afgerond. Ik trek de bevindingen van het onderzoek van Sija`s vriendin niet in twijfel , daar kan ik immers niet over oordelen en dat ga ik dan ook niet doen , maar de kortzichtigheid van de diagnoctici die Sija of haar vriendin hebben verteld dat mensen met die beperking beter niet aan kinderen kunnen beginnen. Dat heet namelijk wel een groep mensen over èèn kam scheren, en daar houd ik inderdaad niet van. En nu doe je het weer , aannames maken . Ik denk namelijk helemaal niet dat ' iedereen ' er op uit is om autisten te benadelen of in een kwaad daglicht te stellen. Ik zeg alleen dat de feiten die er gepresenteerd worden moeten kloppen , omdat veel mensen nog steeds een stereotype beeld van autisme hebben, en dit kan alleen veranderd worden dmv het geven van goede en correcte informatie omtrent autisme.
Over aannames gesproken, ik heb nergens gezegt dat het mijn vriendin was... En het zou eerlijker zijn als je idd mijn hele post had gequote. Daar zie je namen dat dit vragen zijn. Diegene was ik het over heb heeft dus HELE andere 'dingen' dan TS waardoor ts makkelijk een kind kan opvoeden. En 'mijn' persoon dus ABSOLUUT niet! Je kent persoon inkwestie helemaal niet dus om nu de artsen dom te noemen(wat die hebben dat geadviseerd!)... Bij haar is het dus wel genetisch bepaald dus hebben ze dat gewoon kunnen achterhalen.. Dus jij moet beter LEZEN! Oftewel begrijpendlezen
Nee , want de rest is niet relevant omdat ik alleen doel op hetgeen wat een diagnosticus/psych tegen Sija of haar vriendin heeft gezegd, en ik verder geen waardeoordeel geef aan de uitslag van het onderzoek van de vriendin van Sija. Daar oordeel ik immers niet over . Heeft dus niks met ' eerlijkheid ' te maken .