Erfelijkheid

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Engeloogje, 11 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Engeloogje

5 apr 2007
    15
    0
    0
    Manegemedewerker
    Assen
    Ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen maar goed dit is mijn vraag.

Mijn vriend en ik willen graag kinderen maar ik ben hierover wel wat onzeker.

Reden : Ik heb 2 broertjes die geestelijk en lichamelijk gehandicapt zijn. Ze hebben zware epilepsie, gewrichtsproblemen, ongeidentificeerde spierziekte en een met apneu.

Vraag: Is het mogelijk om erachter te komen of je het erfelijkheidsgen bij je draagt voordat je zwanger bent?
    Is wel fijn om te weten.

8-[

2. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    Iedereen loopt het risico om een gehandicapt kindje te krijgen.
    Het sluit nooit 100% uit dan je een gezond kindje krijgt...
    Als het in de familie zit, is de kans altijd groter.

Ik weet niet of je voor de zwangerschap onderzoek kan laten doen.
    Ga eens informeren bij je HA of bij een VK ...
    Tijdens de zwangerschap kan je een nekplooi meting laten doen en nog andere
    eventuele onderzoekjes...
    Dit gebeurd rond de 12e week van de zwangerschap...

3. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

als je broertjes iets hebben wat geen naam heeft, dan zal t moeilijk worden om die ziekte te achterhalen.

Je zou eens kunnen navragen of je gecheckt kunt worden. ALs bij jullie beiden niets afwijkens gevonden word dan heb je denk ik net zoveel kans op een gehandicapt kindje als ieder ander.

Ik zou t wel met je huisarts overleggen, wie weet stuurt hij je door voor meer info.

Is er een verband gelegt tussen de handiacps van je broertjes of is het gewoon toeval dat ze beiden gehandiacpt zijn? Speelt natuurlijk ook mee

Bij een nekplooimeting zoals tanja al zegt kunnen ze je aangeven hoeveel kans dat je hebt op iets. Ik heb dat niet laten doen, heb er niks aan. Je bent dan al zwanger en 9 van de 10 handicaps zijn daar echt niet mee t ezien.

4. Engeloogje

5 apr 2007
    15
    0
    0
    Manegemedewerker
    Assen
    Oh sorry vergeten erbij te zetten...het is een tweeling, vandaar.

Ik weet dat iedereen er een kan op heeft en dat maakt me op zich niks uit. Epilepsie is alleen sowieso erfelijk.
    Ik wil het ook niet voorkomen. Ik zou het alleen fijn vinden om daar een beetje meer zekerheid bij te hebben.....

Begrijp me niet verkeerd ik hou verschrikkelijk veel van mijn broertjes. Ik weet alleen wel hoe moeilijk het is.
    Als ik iets meer zou weten is al voldoende.

In ieder geval bedankt! Ik zal het eens aan mijn huisarts vragen.

5. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Hey hoi,

Ik zie dat je uit Assen komt. Nou weet ik toevallig dat ze in het UMCG momenteel bezig zijn met onderzoeken ivm erfelijkheid. Misschien kun je daar eens contact mee opnemen.

groetjes

6. Jelly

Jelly Actief lid

9 aug 2006
    319
    0
    0
    kunnen ze een geestelijke handicap ook achterhalen dan? Mijn broer en schoonbroer hebben samen een geestelijke achterstand, waardoor ze in feite een beetje achter staan op hun leeftijd. Maar ik dacht altijd dat ze dat net niet konden achterhalen...

7. Engeloogje

5 apr 2007
    15
    0
    0
    Manegemedewerker
    Assen
    Hoe het precies werkt weet ik ook niet....Ik weet wel dat als iets erfelijk is je op de een of andere manier toch te weten moet kunnen komen of ik het ook door kan geven. Of het de kansen vergroot of dat het niks uitmaakt.

8. ik weet niet of dit iets met chromosomen te maken heeft. Ik denk ht wel en dat kan je laten onderzoeken zonder dat je zwanger bent.

Wij hebben zon onderzoek laten doen na 3 miskramen, dan nemen ze bloed van beide en onderzoeken dit. Uitslag pas na een paar maanden,

Maar of ze dit zo doen ? Navragen bij huisarts lijkt mij

Deel Deze Pagina