Erfenis en de bijstand

Discussie in 'De lounge' gestart door harlene2014, 5 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ja begrijpelijk. Ik zou echt met iemand om tafel gaan die misschien wat meer mogelijkheden weet dan wij hier bij elkaar;)
    Is het geen optie dat zij jullie huis koopt ofzo? Ik weet niet hoor, zo maar een idee..

2. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Nee okee, dan is het nu duidelijk dat het niet gaat. Het is ook niet dat mijn moeder per se in de bijstand wilt blijven en op zak van de overheid wilt teren. Haar ideaal is dat ze mijn het geld schenkt of geeft zodat wij ons huis kunnen kopen en dergelijke.

Ik denk dat ze het op deze manier nooit bekeken heeft.

3. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ja dat zei mijn nicht ook al. Gaan we ook doen.

4. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dat dacht ik ook inderdaad. En het klinkt even niet zo leuk, maar uiteindelijk wordt het dan toch van jullie als je het van haar erft.
    Alleen moet je dan denk ik wel goed kijken of dat geen nadelige gevolgen heeft op andere vlakken. Daarom zou ik echt een professional op dit gebied mee laten kijken.

5. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Absoluut. Maar je kan ook schenken voor een koopwoning of verbouwing en dan ligt het schenkbedrag hoger. Echter als haar tante het aan haar gaat schenken betaal je 30% belasting. Toch zonde van het geld. Ik zou TS aanraden samen met haar moeder een fiscalist oid te bezoeken welke precies uit kunnen leggen wat de beste methode is. Ook gezien het feit dat de moeder van TS in de bijstand zit en daar ook heel wat regels aan kleven als je een erfenis krijgt.

harlene2014 vindt dit leuk.
  6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    en dan kan zij leven van de huurinkomsten. Eigenlijk best een goed idee.

Kolibrie2 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    gaan praten met iemand die er verstand van heeft, is sowieso verstandig als het om een erfenis gaat.

8. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik sta een beetje te kijken van jouw bericht. Je oma is vanmorgen overleden, er zijn nu heel wat dingen te regelen. Als oma een testament heeft beschreven zal het nog best wel even duren voordat ze zover zijn. Tenminste mij is altijd verteld dat dit soort dingen niet binnen een maand geregeld zijn.

Begrijp me niet verkeerd ik weet natuurlijk niet hoe jullie onderling contact is maar ik zou deze dagen eerst nemen om te rouwen en haar afscheid te plannen en vanuit daar verder gaan kijken!

Gecondoleerd en veel sterkte!

spruitje80, Zulema en Peppabig vinden dit leuk.
  9. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    We zijn nu ook met zn allen bij elkaar en bespreken van alles. Dela is er, kleding uitgezocht voor oma. Vroeg het mij gewoon af. Mijn moeder zit er erg mee. Hele huis zit vol met familie. Ondanks het verdriet is eigenlijk gezellig :)

10. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Iedereen bedankt voor zn reactie. Ook voor de vele tips! @Beheer dit topic mag dicht.

11. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Probeer haar af te leiden van dat gedeelte, ik snap dat het lastig is voor haar zeker als het om een aanzienlijk bedrag gaat maar in deze dagen is het bewust afscheid nemen enz erg belangrijk dit moet ze niet laten overschaduwen door het erfenis gedeelte! Nogmaals veel sterkte!

12. Biebsje

Biebsje Actief lid

27 aug 2015
    252
    86
    28
    Alhoewel ik het vreemd om in de bijstand te willen blijven terwijl je gewoon geld hebt om van te leven; er is best wat over te vinden.

- obv de hoogte van de erfenis kan de sociale dienst bepalen hoe lang je er ongeveer mee moet doen. Snel opmaken heeft dus geen zin
    - erfenis weigeren ziet de sociale dienst als een schenking aan de overige erfgenamen en dan gaan ze daar verhalen

13. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    De gemeente zal uitrekenen hoelang je moeder kan leven met dit vermogen en tot die periode kan ze geen aanspraak doen op de wwb. Dus alles schenken of snel verbrassen en terug de wwb in op korte termijn kan niet.

14. Novi

Novi Niet meer actief

Met alle respect maar ik mag toch hopen dat er geen constructies bestaan om het geld door te sluizen en in de bijstand te blijven. Dat is misbruik maken van het vangnet waar anderen belasting voor betalen.

Veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

bozoe, Shay25, Lorena86 en 12 anderen vinden dit leuk.
  15. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Je moeder is verplicht om de erfenis te melden bij de gemeente. Ze mag de erfenis ook niet weigeren. De precieze regels kunnen per gemeente verschillen.

Het is achteraf gepraat maar je oma had beter haar testament aan kunnen passen, of je moeder met warme hand schenkingen kunnen doen (al is dat ook frauderen als je dat dan weer niet opgeeft maar goed).

En sterkte met het overlijden van je oma.

Nellie4 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  16. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.752
    93
    #56 Forumnaam, 5 jan 2020
    Laatst bewerkt: 5 jan 2020
    je moeder heeft niks nodig? Maar ontvangt wel bijstand? Omdat ze anders geen geld heeft om van te leven toch? Dus heeft ze wel wat nodig: geld! En doordat ze het niet had, betaalt heel Nederland hier aan mee. En nu ze geld erft, erft ze dus eigenlijk wat ze nodig heeft: geld om van te leven. En heeft zij dus geen geld van heel Nederland meer nodig... toch?
    Maar omdat heel Nederland wel kan betalen voor jouw moeder, wilt jouw moeder weggeven wat zij erft en wel via de bijstand blijven ontvangen wat zij dus nodig heeft: geld om van te leven

bozoe, Peppabig, Sherbet en 15 anderen vinden dit leuk.
  17. Koon

Koon Niet meer actief

Gecondoleerd en sterkte komende periode.

Bijstand is de uitkering vanuit de participatiewet. Die regels zijn in iedere gemeente hetzelfde.

Je zou deze wet er dus op na kunnen slaan, maar zoals al genoemd is zal je moeder de erfenis waarschijnlijk moeten accepteren en zichzelf daarmee onderhouden. Wat ook heel logisch is.

18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar ze heeft het wel nodig want op dit moment leunt ze op de pot voor mensen die niet in hun eigen onderhoudt kunnen voorzien.

Ik snap dat dit bedrag te mooi is om waar te zijn voor jullie maar ik vind het van de zotte dat je probeert om met dit geld weg te sluizen en wel geld van de overheid wil blijven vangen voor je dagelijkse onderhoud. Dat is gewoon niet fair.

heel veel sterkte met het verlies van je oma.

zara1983 vindt dit leuk.
  19. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Precies dit (en nog een paar andere reacties hierboven net zo). Het klopt exact wat je zegt.
    Ik verbaas mezelf wel eens vaker hoe mensen over de bijstand denken. Een tijd terug was er bijvoorbeeld ook iemand van 35, raakte haar baan kwijt, ww liep af en toen was het ineens oneerlijk want ze kreeg geen bijstand omdat ze daarvoor te ruim in haar spaargeld zat. Dat moest eerst op en dat vond ze oneerlijk.
    Dan begrijp je toch gewoon niet dat bijstand alleen maar een 'noodoplossing' is die we gelukkig hebben in Nederland om te zorgen dat mensen kunnen blijven wonen, eten, drinken en leven?
    Ik kende ook een stel dat uit elkaar ging, moeder kon in het koophuis blijven wonen want de hypotheekkosten kon ze op zich wel betalen, scheelde namelijk niet veel met de kosten voor een zelfde type huurwoning. Maar ze had geen werk dus ontving bijstand. Na een tijdje ging de gemeente daar dus ook niet meer mee akkoord en moest ze het huis verkopen en in een sociale huurwoning gaan zitten omdat het huis in haar bezit was en ze daardoor dus geen recht had op bijstand. In haar geval stond het niet op haar rekening, was het niet daadwerkelijk het geld zelf, dus het voelde wel anders, maar een koophuis is nu eenmaal je bezit. Ik snap dat het ontzettend zuur en naar is. Ik snap echter ook dat het zo werkt. Juist vanuit de gedachte dat bijstand alleen maar een noodoplossing is omdat je op dat moment zelf geen geld hebt om in je levensonderhoud te voorzien.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou de erfenis accepteren en kijken in hoeverre je moeder er van kan leven - als dat uit de bijstand is, is dat alleen maar mooi toch? En dan kan ze altijd nog met een professional om de tafel om te kijken of zij weer een deel aan jou kan schenken, of dat dat gezien haar situatie onverstandig is.

Deel Deze Pagina