Allemaal roomser dan de paus hier. En al ben ik het helemaal met jullie eens, toch snap ik ts dat ze wil onderzoeken of er toch een mogelijkheid is. Volgens mij zou iedereen dat doen. Zeker als je in 1 klap je huis zou kunnen afbetalen of zo.
Sowieso lijkt me het verstandig om eerst te kijken wat er overblijft na de verdeling en successierechten voor je jezelf ‘rijk’ rekent.
Wat een rare reactie dit. En nee ik zou dat niet doen. sterker nog ik leef al ruim een jaar onder bijstandsniveau omdat het net gaat en ik vind dat ik al genoeg gesponsord word met alle toeslagen.
Nou ik zou er niet op gekomen zijn om dit uit te zoeken, omdat ik er eigenlijk sowieso wel vanuit ga dat het in plaats van de uitkering komt. Maar als die mogelijkheid er is kan ik me nog wel indenken dat je er gebruik van maakt. Ik zou het alleen heel slecht vinden als die optie bestaat, omdat het gewoon niet uit te leggen valt dat iemand gebruik maakt van een uitkering zonder dat echt nodig te hebben.
Het goede antwoord: een bijstandsuitkering is een VANGNET regeling. Dat betekent dat als er andere voorzieningen zijn dat de bijstand idd stopt. Ik weet niet of je een erfenis mag weigeren in dit geval. Want dan heb je verwijtbaar geld geweigerd en dat zal denk ik uitmonden in een 100% korting op de bijstandsuitkering voor langere tijd. Moreel gezien is de erfenis accepteren en de bijstand stop zetten. Maar ik begrijp dat ts de vraag stelt! Wellicht kan ze de erfenis weigeren en dat de hele erfenis naar de andere 2 gaat. En dan onderhands regelen dat jij het krijgt
Ja, er zijn heel veel dingen te regelen. En het is zaak om het zo snel mogelijk te doen. Klinkt heel raar maar toen mijn opa overleed heeft mijn moeder binnen binnen enkele uren gauw een paar duizend euro van zijn rekening gehaald (allemaal in overleg met familie) om zo de eerste kosten te kunnen opvangen. Want voordat je het geld uit de erfenis hebt ben je maanden verder. En de belastingdienst liet een jaar op zich wachten. De rekeningen van de uitvaart komen wel gewoon, die wachten daar niet op. Eerst is het zaak om dingen te regelen, daarna komt rouwen. Klinkt hard maar zo werkt het nou eenmaal. Mijn opa lag nog niet onder de grond of wij hadden zijn kamer al leeg. Kon de volgende er in... Je kan er maar beter bovenop zitten en weten waar je aan toe bent. @harlene2014 Gecondoleerd en sterkte!
Ze wil niet EN een bijstand EN een eigen vermogen hebben. Ze wilt haar deel aan mij geven. Dat is haar idee hier achter. Allemaal met goede bedoelingen. Niet van 2 walletjes bijv.
Dat staat er ook helemaal niet. @Biebsje geeft aan dat ze het vreemd vind dat je moeder in de bijstand wilt blijven terwijl ze geld heeft om van te kunnen leven (oftewel uit de bijstand en de erfenis om van te leven).
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als het zou kunnen is dat heel raar en het is idd niet uit te leggen. Toch is het mijn schoonzus ook gelukt destijds. Geen idee hoe, maar ik heb daar wel een naar gevoel aan overgehouden. Zij teert al jaren op de maatschappij en ik vind haar een enorme profiteur. Om onder andere die reden ook weinig contact mee. Maar soms... ach, misschien toch ook lichte jaloezie, dat zij alles krijgt waar ik hard voor moet werken. Volgens mij is dat niemand vreemd.
Ik heb meerdere begrafenissen geregeld en ik heb er geen een gehad waar je niet eerst kon rouwen. De erfenis komt best wel even later en als het om een geliefde gaat vind ik dat punt ook zeker niet het belangrijkste. Maar goed dat vind ik. Daarnaast weet ik (aangezien ik in de zorg werk) dat ze het liefst kamers zo snel mogelijk leeg zien maar dat is ook zeker niet nodig binnen de korte tijd dat je een begrafenis of crematie aan het regelen bent. Ik vind de beginpost (en dat kan mijn interpretatie zijn) meer overkomen als wij willen dat geld en hoe moeten we dat doen en dat vind ik zeker naar een geliefde een erg gevoelig punt! Aangezien het over een best verwant familielid gaat.
Okee ik denk dat je het echt niet goed begrijpt. Er wat niks weg gesluisd of dergelijke. Dit is een oprechte vraag vanuit mijn moeder. Een vrouw die alles volgens de regels doet, erg op de regels leeft en altijd hard gewerkt heeft. Het feit dat ze mij niks kan geven, dat idee vind zij erg. En zij dacht dat ze de erfenis aan mij kon geven. Als dit niet kan, zal ze gewoon netjes van dat geld leven en niet leunen op de staat. Vind dat echt niet leuk dat dat gesuggereerd word.
O wauw dit draait echt niet om geld. Totaal niet. Ik heb liever dat mijn oma hier nog was dan dat er geld is sorry. Het was gewoon een serieuze vraag omdat deze vraag al langer speelt dan vandaag.
Dat weet ik niet. Uiteraard kan je de kosten delen en dat verrekenen. Maar, hoe snel heb je een erfenis? Beetje uitvaart kost duizenden euro's. Kan me voorstellen dat niet iedereen zo even 3000 euro kan voorschieten totdat de erfenis op de bankrekening staat.
Dat wilt ze juist niet. Totaal niet. Ze wilt mij geld schenken. En ze vind het erg dat dat niet kan. Tuurlijk wilt ze uit de bijstand etc. Vrouw staat stijf van de stress die de bijstand haar geeft. De regels van de gemeente etc. Ik heb haar al gezegd welke voordelen het geeft als ze de erfenis accepteert en uit de bijstand is.
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat we met z’n allen vallen over het idee dat je moeder niet ‘snapt’ dat het raar is om zoveel geld dat haar geschonken wordt, niet te gebruiken om zelf uit haar situatie te stappen (leven op geld van de maatschappij), maar hier in wil blijven, zodat ze jou geld kan geven. Wat wij ook over onze schoonzus denken: als je het kunt, moet je je eigen boontjes doppen (hoe jammer dat in dit geval ook is). Hopelijk verwoord ik het goed
Ik vind het heel lief van haar en ze bedoelt het goed maar hoe de meeste het hier zeggen, op die manier had ze er niet over nagedacht Hele bijstand levert haar al stress genoeg op.
Ik zeg ook niet dat je hem zo bedoeld, absoluut niet, dat is ook wat ik eerder al probeerde te zeggen voor mijn gevoel is het moment kort na een overlijden een moment om stil te staan bij de overledene, stil te staan bij alle jaren dat ze voor jou en je familie heeft klaargestaan. Dat daar een leuke erfenis achter zit die ze hoogstwaarschijnlijk met alle liefde voor jullie heeft opgebouwd is mooi meegenomen maar geen hoofdzaak. Probeer haar nu te ‘eren’ ze heeft waarschijnlijk veel gedaan voor jullie anders had ze deze erfenis niet opgebouwd. Dat moment van erfenis komt wel daar heb je nog tijd voor om dat precies uit te zoeken als de eerste scherpe randjes eraf zijn!