Erfenis na verkoop huis......

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 16 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik zou het in het echte leven nooit durven vragen, dus ik dacht, ik vraag het hier.

Mijn moeder is recentelijk overleden, en bij een overlijden hoort ook een financieel stukje. Het huis moest verkocht worden en iemand anders dan ik is de testamentair executeur.

Alles had ze keurig geregeld omdat ze wist dat ze ging overlijden, er waren dus geen dingen die nog afgehandeld moesten worden afgezien van de verkoop van het huis.

Het huis was binnen een week verkocht, en dit is inmiddels een aantal maanden geleden. Hoe lang duurt het dan voordat het geld daadwerkelijk verdeeld wordt? (Ik neem namelijk stiekem aan dat het huis betaald moet zijn bij sleuteloverdracht...)

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Bij de sleuteloverdracht wordt het geldovergemaakt. Maar het kan zijn dat er nog meer zaken afgehandeld moesten worden en de executeut testamentair de uitkering ineens wil doen. Maar ik zou het gewoon vragen aan de executeur hoor, is helemaal niet gek.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Nou, ik wil het niet vragen. Ben eigenlijk heel blij dat ik hem niet meer hoef te zien.

4. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    En wat voor soort dingen zouden er dan nog geregeld moeten worden?

Want ze had zelfs de televisie en telefoon zelf al opgezegd. Verzekeringen had ze zelf al beëindigd voor zover dat kon. Openstaande rekeningen waren er gegarandeerd niet meer.

5. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Belastingzaken, eventueel AOW, etc.

Wij kregen na ongeveer een maand een voorlopig bedrag uitgekeerd en een jaar later (nadat de belasting e.d. was geregeld) een klein restant.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik weet niet waar haar erflenis nog meer uit bestond, misschien uit spullen die verder nog verkocht moeten worden, zoals de inboedelmvan hetnhuis, kunst of zoiets? Dat is het geval bij een erfenis waar ik erfgenaam ben en heb daarom met de executeur afgesproken het in delen uitgekeerd te krijgen, ik wl niet wachten tot alles afgerond is, dat kan namelijk nog wel een jaar duren.

Maar je zult toch contact moeten hebben met de executeut om het uitgekeerd te krijgen, al is het alleen maar om bijvoorbeeld aan te geven op welke rekening je het wilt krijgen.

En een praktische tip: de belastingdienst slaat je tegenwoordig aan in box 3 voor het bedrag dat je op rekening hebt staan op 31 december, niet meer voor het gemiddelde tussen 1 januari en 31 december. Als jedus een flinkeuitkering krijgt van de erfenis en je daar nog geendirecte bestemming voor hebt is het handiger hem na 1 januari uit te laten keren, dan heb je nog het hele jaar om er iets mee te doen voordat je er netto 1,2% vermogensbelasting over moet betalen, naast je erfbelasting.

7. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Gecondoleerd..

Wij hebben het huis niet hoeven verkopen omdat mijn zus daar bleef wonen. Het verdelen van het andere geld heeft lang geduurd. Mijn moeder is overleden in 2011 en enkele maanden geleden is het geld uitgekeerd. Bij ons is de testamentair executeur gewoon mijn zwager, dus vragen daarover konden we gewoon bij hem kwijt.
    Waarom het zolang moest duren weet ik eigenlijk niet. Volgens mij nog wat rekeningen af te wachten en te betalen.

Het is naar dat je de TE niet wil spreken, misschien heeft hij het geld allang en vangt hij rente? Kun je niet een mailtje sturen? Ben je de enige erfgename? Kun je niet de notaris bellen?

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Het duurt best wel een tijdje voor je het geld echt krijgt. De opa van mijn man is bijna 3 maanden geleden overleden, zijn huis was voor die tijd al verkocht en ook overgedragen. Mijn s.m. heeft nog altijd geen geld uit de verkoop van het huis. Ik begreep van haar dat het wachten op de belastingdienst is. Hoe en wat precies weet ik niet.

9. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Nee spullen, auto etc was allemaal al geregeld.

Daarom snap ik ook niet helemaal waarom het zo lang moet duren.

De notaris heeft ons wel al een brief gestuurd met uitleg wat er exact instond en of we onze rekeningnummers door wilde geven. Dat is 3 maanden geleden al gedaan.

Rente trekken is absoluut wel de moeite voor hem, in totaal gaat het om 2,5 ton ongeveer. Huis is eerste week van juni al verkocht.

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    rente trekken profiteren jullie ook van.. elke cent die te maken heeft met het overlijden van je moeder wordt verdeeld..

11. minon

minon Niet meer actief

Heeft dat niet te maken met de successierechten die nog betaald moeten worden na overlijden? Dit duurt een flinke tijd kan ik me herinneren van mijn oma haar overlijden.

Deel Deze Pagina