erfenis niet aanvaarden, wie weet hoe dat werkt?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Bij die persoon ergens rond de 300 euro

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

okee, daar is nog wel overheen te komen.....Beter als 40.000 wat ik zelf beraam, haha.

Ik ga dus volgende week even een notaris bellen en de hypotheker. Eens horen wat zij denken. Misschien dat ik mijn eigen bank bel, daar zit iemand die ik al jaren ken (hypotheekadviseur) die kan misschien voor mij kijken wat de woz waarde is van dit jaar etc, om een goed inschatting te maken van de waarde?

3. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik weet niet of het al genoemd is; ik zag het zo snel even niet..

Maar stel je verwerpt de erfenis dan moet je dit wel doen via de rechtbank (de rechtbank daar waar je vader woont), je moet dan een akte laten opstellen en wanneer jij kinderen hebt dan moeten zij ook de erfenis verwerpen.. Dat kost je sowieso geld! Zit net over de 100 euro geloof ik, dit mag je samen met je kinderen doen en het bedrag is dan eenmalig!

Je hebt overigens wel 3 maanden de tijd om dit te beslissen vanaf het moment dat je vader is komen te overlijden.. Dit kan geloof ik ook nog verlengd worden, maar hoe dit precies zit weet ik ook niet.. Je kunt in die tijd uitzoeken wat de beste optie is!

Heb het ooit wel eens helemaal uitgezocht, want ik had toen dezelfde vraag alleen de situatie is wat anders..

4. iNikkens

iNikkens Actief lid

7 mei 2011
    417
    0
    16
    Nederland.
    Mijn vader is vorige maand overleden. Wij wisten niets van zijn financiële situatie. Hij was dakloos, en achteraf, zijn financien goed op orde. Heel goed. Hij zat al 8 jaar onder bewindvoerder.

In eerste instantie wisten we dit niet en zeiden we meteen tegen elkaar (mijn zusje en ik), we nemen niets aan. Wij dachten alleen maar aan het feit dat een dakloos iemand alleen maar schulden heeft. Dit was dus (gelukkig!) niet het geval.

Hij had een kamer in een dakloze opvang. Hier hebben wij prive spullen meegenomen. Zijn kamer moest eigenlijk per direct leeg, vanwege een wachtlijst natuurlijk. Dus vandaar hebben wij foto's en spullen van waarde meegenomen. Het blijkt dus dat je dan ook al de erfenis zuiver aanvaardt. Ook al zijn het spullen van waarde. Gelukkig had mijn vader geen schulden of een nalatenschap van grote omvang, maar wij hebben dus al aanvaardt. Zonder we het echt wisten. Geluk bij een ongeluk in dit geval.

Maar denk er wel om. Als je niet zuiver wil aanvaarden, dan mag je helemaal niks doen en/of tekenen. Helemaal niks.

Wij hebben de begeleiding van het opvang huis als opdrachtgever van de crematie aangewezen, want als wij de opdrachtgevers waren, namen we de erfenis dus ook zuiver aan.

Je hebt echter drie mogelijkheden:

- Zuiver aanvaarden: dus alles aannemen. Ook eventuele schulden.
    - Beneficiair aanvaarden: gaat via rechtbank. Dan neem je alleen aan als de nalatenschap positief is. (kost natuurlijk wel geld)
    - Afwerpen: spreekt voor zich. Je neemt niks aan. Dan gaat alles naar de volgende erfgenaam.

5. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is het niet mogelijk dat jullie vader nu al spullen "geeft" die jullie graag willen hebben? Dat het bij jou in huis bewaard wordt.

6. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Alles wat hij jou in levende lijve geeft, mag je aanvaarden. Zodra jij iets meeneemt als hij overleden is, accepteer je de erfenis. Neem dus niks mee als je geen erfenis van hem wilt. Daarbij moeten jouw kinderen ook afstand tekenen anders halen ze een schuld bij hen zodra ze volwassen zijn.

7. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    als hij al zolang in het huis woont.. en de hypotheek al jaren heeft

kan je zusje dan niet in het huis blijven wonen, het huis overnemen (als ze een baan heeft dan) lijkt me dat de hypotheek dan goedkoper of even duur is als een woning huren...

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou de hooglopende ruzie nu riskeren en een hele dag in zijn huis gaan zitten om inzicht te krijgen in de financiele situatie. Als die goed genoeg is kun je de erfenis afhandelen. Indien er geen testament is moet jij zorgen dat je executeur wordt, vooral omdat je familie toch al verwacht dat jij de boel regelt. Als executeur mag jij beslissen dat je zusje in het huis blijft totdat er wat anders geregeld is of in ieder geval tot de erfenis afgehandeld is.

Als je afwijst of beneficiair accepteert heb je zelf geen invloed op de afhandeling en zal je geen recht hebben op persoonlijke bezittingen en zal je zusje misschien (ligt aan de executeur) uit huis gezet worden.

Dus nogmaals, ruzie of niet, je moet inzicht krijgen in de financiele situatie. Niet inschatten, maar gewoon de feiten. Dus open met die kast.

En op een meer persoonlijke noot, wat afschuwelijk voor jou en je familie zeg.

9. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Opzich snap ik je, maar dan overlijdt hij wel volgende week, hij is al heel zwak verteld TS, en dan heb je ruzie gemaakt en niet goed gemaakt... Nee, dit zou in dit geval mijn keuze zeker niet zijn!

10. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Sterkte TS, ik heb er geen verstand van, maar ik zou inderdaad even een Notaris vragen hoe het zit!

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zit daar toch anders in. Op een heel leven is een keer ruzie niet erg, en 40.000 euro schuld is mij wel een ruzie waard. Ik hou hier ook rekening mee dat mamabri aangeeft dat haar vader al niet meer rdelijk is, er gaat nog wel ruzie komen dan hoor. Dan liever een ruzie die ergens over gaat.

En ik bedenk net, het hoeft ook geen ruzie te worden toch? Aks ze die spullen gewoon ophaalt terwijl hij er niet is en ze thuis rustig doorkijkt. Ik kijk ook niet elke dag of mijn administratie er nog is.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Volgens mij mag je foto's en spullen met alleen ene emotionele waarde gewoon hebben hoor, daar zit voor anderen geen waarde aan.

Plus dat als je vader een levensverzekering heeft deze uitkeerd. Als hij al 13 jaar heeft afgelost zal het hypotheekbedrag inmiddels een stuk lager zijn.

Jij zegt dat hij nu alleen rente betaald. Dan heeft hij waarschijnlijk een hypotheek in de combinatie van spaar en aflossingsvrij. Het spaargedeelte heeft hij dan inmiddels afgelost dus nu betaald hij het aflossingsvrij gedeelte. Alsje weet welk deel van de hypotheek het spaargedeelte is, weet je het restant van de hypotheek.

Verder waren mensen vroeger ook verplicht een levensverzekering af te sluiten bij een aflossingsvrije hypotheek, dus dat hij deze heeft is groot. Deze keert het bedrag uit, wat vaak overeenkomt met het bedrag vh aflossingsvrije gedeelte.

Als er een schuld overblijft, wat ik niet denk, zet je het huisr te koop, hiermee kan je bij verkoop de schuld inlossen en de rest mag je houden.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Bedankt voor al jullie reacties.

Juul75: Ik kan niet zo maar zijn huis binnenwandelen, aangezien ik geen sleutel heb. Daarbij woon ik 200 km van hem af, afgezien van het feit dat ik het niet netjes vind om achter zijn rug om zijn persoonlijke spullen (want die zijn gewoon nog van hem) uit huis te sluizen. Zo zit ik niet in elkaar.
    Net wat tal zegt: hij is heel erg ziek (ligt 22 uur pd op bed) ik ga geen ruzie maken aan het sterfbed van mijn vader. Ik als gezond mens ga dan niet willens en wetens ruzie maken met een zieke, stervende man. Nee, het gaat niet goed met hem, hij is veel in de war,maar dan nog gun ik hem zijn waardigheid.

Heb bij erfwijzer gekeken, en ook wat hier gezegd werd, je hebt 3 mnd de tijd om te beslissen of je de erfenis wilt aanvaarden. Ik wil morgen hier een notaris bellen en kijken of hij mij verder zou kunnen adviseren.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zo ongeveer had ik dit ook bedacht. Al weet ik dan nog niet of er dan toch geen schuld over blijft. Dat moet ik dan terzijnertijd uitzoeken, dmv een taxatie. Aangezien we blijkbaar 3 mnd de tijd hebben om een en ander uit te zoeken voor we wat beslissen, weet ik straks hopelijk meer.

15. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Je mag echt geen spullen meenemen. Zodra je je gedraagt als erfgenaam en iets (hoe klein of waardeloos ook) meeneemt gedraag je je als eigenaar van die goederen en dus als erfgenaam en viola je hebt zuiver aanvaard. Dit wil je echt niet.

Laat je goed en grondig adviseren en gedraag je nooit als eigenaar of erfgenaam als je dit niet wilt zijn!

16. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Sorry voor de felle reactie maar het is echt heel belangrijk dat je je aan deze regels houdt. Het gaat om je gedrag, niet om de waarde van de goederen die je meeneemt.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar wat ik me dan ook afvraag: Mijn zusje woont bij hem in huis. Hoe wordt er bepaald wat er van haar en wat van hem is? Dat is toch niet aan te tonen?

18. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

11 mei 2014
    974
    0
    16
    Wat betreft je foto's. Kun je niet tegen je vader zeggen dat je kinderen een opdracht van school hebben en een familie stamboom moten maken (met foto's). Zoals ik het nu lees weet je vader nog niet dat je de foto's wilt hebben.
    Dan kan je op een rustige manier je foto's uitzoeken, geef je aan dat je ze later weer terug brengt (na de 'opdracht') en heb je toch de foto's al in handen!

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahaha, het idee is goed, maar niet voor de leeftijd van mijn kinderen: de oudste is bijna 18, die loopt voornamelijk stage, de middelste is net begonnen op de kleuterschool (daar maken ze nog geen familiestamboom) en de jongste....die is te jong (2)

Maar het idee is wel goed bedacht!

20. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    dat zeg je, maar toevallig had mijn oudste in de eerste kleuterklas wel een familiestamboom gemaakt. Vond het zelf ook een beetje overdreven, maar ze doen het schijnbaar toch

Deel Deze Pagina