Verbruik van auto's, iemand verstand van?

Discussion in 'De lounge' started by sidmick, May 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,191
    113
    Wij zijn aan het rondkijken naar een nieuwe auto.
    Het verbruik van onze huidige auto is in de stad 1:9.
    De auto die we op het oog hebben verbruikt 1:14 in de stad.
    Nu vraag ik me dus eigenlijk af wat dat scheelt in de portomonee (dus qua liter verbuik) Ik weet echt NIKS van auto's dus snap dit helemaal niet

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Dat betekent als een auto 1:9 rijdt dat deze auto dus 1 liter per 9 kilometer verbruikt, en 1:14 betekent dus 1 liter per 14 kilometer.
    In je portomenee scheelt het dus als je een auto koopt die 1:14 loopt, je kunt dus langer doorrijden met 1 liter benzine.
    Hoe hoger het getal na de 1 hoe zuiniger deze auto is.

3. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)

Super uitgelegd:)

En de bebouwde kom verbruikt hij meer dan op de snelweg omdat je daar meer op constante snelheid kunt rijden.

4. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,191
    113
    Het verbruik wat ik heb genoemt is beide in de stad.
    Als ik het goed begrijp rijd ik dus met een 50 liter tank bij de ene auto 50*9=450 km en bij de ander 50*14= 700 km?
    Een verschil van 250 km per tank? Das best veel verschil

5. pijman

pijman Niet meer actief

Als er bijvoorbeeld 50 liter in je tank kan, dan rijd je met 1:9 450 km met een tank en met 1:14 700 km met een tank.

Ik vind 1 op 9 dan ook erg onzuinig en daar zou ik zelf niet voor kiezen als ik ook voor iets anders kan kiezen.

edit: we typen tegelijk, maar ja dus!

6. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Dat klopt wel ongeveer, er zal natuurlijk ook wel wat verschil zitten in de rijstijl maar dat is niet dramatisch veel, en inderdaad een verschil van 250 km scheelt toch al 407,50 euri.

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Deze snap ik niet helemaal :)

8. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Denk dat ze 250x huidige benzine prijs heeft gedaan

mijn man zijn auto is op papier zuiniger dan de mijne maar ik haal meer km's uit mijn tank.
    zijn auto is groter/zwaarder en heeft een grotere tank en motor.
    Toch haal ik meer km's uit vele mindere liters dan hij.
    Dus het ligt ook nog heel erg aan je rij stijl en wat je rijdt, veel snelweg of veel stad.

We houden allebei van flink doortrekken met de auto maar ik blijf daarna een tijd op een constante snelheid zitten en hij zakt af en gaat daarna weer harder.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou niet alleen afgaan op de cijfers die bij de auto genoemd worden door de verkoper, maar ook even rondvragen op fora, (je hebt per automerk vaak wel fora van liefhebbers ;)).
    Rijstijl maakt ook een hoop uit trouwens: mijn broer reed ooit in de auto van mijn ouders 1:7, terwijl mijn ouders 1:10 reden, (gas).

Om zuinig te rijden, moet je ff googelen op het nieuwe rijden, dan vind je wel tips over hoe je je benzineverbruik zo laag mogelijk kunt houden.

Als je trouwens goedkoop wilt rijden, zou je ook even kunnen kijken naar een auto met LPG-3 installatie: die zijn vaak ietsje duurder in aanschaf, maar je tankt stukken goedkoper! In het buitenland moet je even een koppelstuk hebben om ook daar te kunnen tanken, (er zijn er voor verschillende landen een paar verschillende), maar het schelt enorm en in de wegenbelasting maakt het niet zo veel verschil. Bij kleine auto's is de wegenbelasting voor benzine en LPG-3 zelfs vaak evenhoog!

10. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Als ik even de benzineprijs bereken op 250km kom ik uit op 407,50 euri, en die 250km is dus het verschil bij die twee auto's.
    De ene komt met een 50l tank uit op 450km de andere op 700km, dus een auto die 1:14 rijdt scheelt dus 407,50 euri tegenover een auto die 1:9 rijdt met dezelfde tankinhoud.

11. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,191
    113
    Ik heb deze cijfers van een flora geplukt, volgens de dealer is ie natuurlijk NOG zuiniger ;)

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Heb je dan 250 km x de benzine prijs gedaan? Dat klopt dan toch niet?

Dan moet je toch nog berekenen hoeveel liter die auto's verbruiken op die 250 km,

Bij de auto die 1:9 rijdt: 250 km/9 is 27,8 liter x (benzineprijs ongeveer) 1.70 = 47,20 euro verschil tussen de 2 auto's.

hoe kom je dan aan 407 euro?

(misschien denk ik nu heel dom hoor, heb wel een paar pijnstillers op omdat mijn elleboog van de week ontwricht was en nog veel pijn doet, kost me moeite om na te denken :p)

13. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,191
    113
    Volgens mij heb jij gelijk hoor.
    Bijkomend voordeel voor ons is dat de nieuwe auto ook wegenbelastingvrij is dus dat spaart ook nog 65 euro per maand uit.
    We rijden nu twee grote auto's vandaar ook 2 dure auto's.
    Maar mijn man heeft een andere functie en gaat nu dicht bij huis werken en hoeft dus niet zoveel km's meer te maken en heeft dus ook niet meer zo'n dure grote auto nodig. Een kleine "erbij" auto is prima voor hem nu

14. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ja ik heb alleen de liter prijs berekend daarom die 407,50 euro.

15. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

May 2, 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    het scheelt echt wij hadden hiervoor een golf reed 1 op 6 dat was elke week tanken nu rijden wij 1 op 15 en dat is 1 x per maand tanken en mijn man rijd elke dag heen en weer naar zijn werk volle tank is ongeveer 75 euro en daar rijden wij bijna 800 km mee wij hebben een tank van 55 liter als die echt bijna leeg is zijn we 75 euro kwijt

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Oke, ik dacht al haha :) Ik zat me al een breuk te rekenen met die wattenkop van me :)

17. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Nou in dit geval was ik degene met het wattenhoofd hahaha :)

18. Ladymistique

Ladymistique Bekend lid

Mar 5, 2008
    516
    0
    0
    Fulltime huismama
    Uithuizen
    Ja goedkoper is het wel, maar de onderhoudt??
    De leidingen van een LPG auto moet veel vaker worden vervangen dan een diesel of een benzine en alle andere aanverwante zaken vanwege de verbranding van het LPG
    Als je goedkoop wilt doen, moet je een diesel nemen.
    dieselmotoren hebben veel minder onderhoudt nodig en de wegen belasting is veel lager. Diesel staat er ook om bekend dat een diesel auto eerder stuk gaat vanwege de carrosserie en dergelijke dan de motoren. de LPG auto's is de wegenbelasting 3x zo hoog dan een benzine en een diesel ongeveer 2x van een benzine.

m.b.t fora's heb je dan wel de exacte type, en welke voorgangers hebben deze auto gehad, hoeveel KM staat er op de teller, wanneer is er een onderhoudt beurt geweest, was het een kleine of een grote. Hoe staat het dan met de motor zelf.
    Dat zijn allemaal factoren die met de benzine verbruik te maken heeft.
    Wij hebben een seat cordoba. die zoop 1 op 7.
    Wat bleek. De injectie flens was zo lek als een zeef. de distributie riem was zo gaar als een tientje ( ook vette mazzel mee gehad, bij het afglijden of knappen, kunnen de zuigerkoppen zo door de motorkap gelanceerd worden) het rubberwerk van de auto vervangen, iets plattere banden eronder en zo waar rijd hij nu 1 op 16 á 19 ligt eraan waar we rijden.

19. tulip

tulip Niet meer actief

haha, dat vind ik de meest irritante mensen in het verkeer die zo rijden, ik krijg het er echt van op mn zenuwen.;)

Share This Page