wanneer tijd voor vetbollen en pindaslingers??

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Ik vind dat altijd lastig te bepalen wanneer kun je vetbollen maken en ophangen voor de vogels. Vind het altijd een superleuke activiteit om met mijn dochter te doen. Maar is dat pas effectief wanneer het vriest of niet???
    Weet iemand dat?

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb het al hangen, het vliegt hier af en aan met musjes en kool- en pimpelmeesjes.

3. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Je kan ze het hele jaar ophangen als je wilt.. Alleen is het voor de vogels zelf het beste om ze op te hangen zodra het gaat vriezen.. Ze kunnen dan zelf minder eten vinden..

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik wil het ook binnenkort gaan doen, maar weet niet hoe je vetbollen moet maken, frituurvet en vogelvoer? en waar stort je dat in?

5. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
  6. tulip

tulip Niet meer actief

ik doe 2 plastic bekertjes in elkaar en dan vast frituurvet laat ik smelten in een pan. Ik laat haar het vogelvoer erin scheppen en dan giet ik het vet erover. 2 plastic bekertjes omdat 1tje meteen smelt. het onderste bekertje kun je weer hergebruiken, die schuif je er zo af als het afgekoeld is, de andere knip je eraf als het gestold is.
    Ik doe voor ik het vet erin schenk ook een touwtje in.

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Goede tip zeg,deze site! Bij het kopje 'wanneer voeren' staat precies beschreven wat je per jaargetijde kunt geven,leuk!

8. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik hang hier altijd alles zodra het echt vriest / sneeuwt , zal de site eens gaan lezen
    voor mijn idee is het nu nog niet nodig maar misschien zit ik er helemaal naast

9. Within

Within Niet meer actief

Hier hangen ze al een paar weken :) gezellige drukte op het balkon met koolmeesjes en vlaamse gaaien!

10. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik heb al slingers hangen (de katten hebben de vetbollen eraf gemept >.<) en er zitten al veel koolmeesjes hier!

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier sinds gister een pindaslinger

En ik las ook vandeweek een hele handige tip mbt vetbollen.
    Degene maakte het verse frituurvet warm.. (Niet loeiheet en compleet vloeibaar maar wel zodat je er zonnepitten en dergelijke doorheen kan roeren)
    En dan gooide ze het in muffinvormpjes.
    In het muffinbakblik zodat ze wel goed in vorm blijven
    Eenmaal afgekoeld kun je het papier er zonder moeite afhalen.

Oh en als ze nog warm zijn een touwtje erin zodat je ze ook nog kunt ophangen :)

Gebruikt frituurvet schijnen vogels niet zo goed tegen te kunnen :)

12. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    heb ze ook al hangen!

13. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Oh vind ik ook altijd zo gezellig! :D Binnenkort ook maar eens wat halen!

14. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik maak geen bollen meer.. 1 jaar gedaan en toen hingen ze en het werd 1 dag wat warmer en toen had ik van die ranzige druipsteengrotten LOL

ik heb ze het hele jaar door hangen nu... alleen nu het wat kouder wordt vervang ik ze regelmatig.. ook ligt er speciaal voer voor de 2 eekhoorntjes in mijn tuin

ik haal de bollen en los voer bij de action.. kost zeer weinig daar en met de hoeveelheid vogels in mijn tuin zijn 6 bollen binnen 1 dag volledig op

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Voor.opig nog geen vogel gezien..
    De vetbollen vorig jaar deden het ook niet echt heel goed...
    Dus als er straks na de vorst nog steeds een sliert pinda's hangt.. DNA begin ik er volgend jaar niet meer aan :)

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat is dus niet goed! Je moet geen vetbollen ophangen als de vogels aan het jongen zijn! Wist ik ook niet, tot een vriend van mijn man dat vertelde. Die heeft er verstand van. Weet niet meer precies hoe het zat, maar komt er op neer, dat de vogels dan hun jongen niet meer goed voeden.

17. tulip

tulip Niet meer actief

nee dat las ik ook, niet in het voorjaar, want die kleine gaan er dood aan.

nou inmiddels zijn ze gemaakt, het was weer een daverend suc6, even wachten tot het vet goed hard weer is en dan hangen we ze nog even op.

18. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb begrepen dat ze hun jonkies dan voeden met die vetbollen terwijl hun maagjes er nog niet tegen kunnen. Als gevolg daarvan overlijden veel jonge vogeltjes.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zoiets was het. Of stikken in de pinda's.

20. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Nooit geweten dat je dat zelf kom maken. Wilde van het weekend toevallig bollen gaan halen.

Deel Deze Pagina