Erfrecht

Discussie in 'De lounge' gestart door Chels89, 20 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Iemand hier misschien verstand van erfrecht? Ik weet als iemand dichtbij overlijdt, je met een minderjarig kind een erfenis beneficair moet aanvaarden maar ook als de overledene wat verder weg staat?
    De broer van mijn schoonmoeder is overleden en ze willen de erfenis verwerpen en zeggen dat mijn man ook iets moet ondertekenen bij hen om het te verwerpen, maar kan dat in dit geval wel omdat mijn man en ik dus een kind hebben? En moet je zelf niet eerst een brief ontvangen van een notaris dat je iets kan erven van een familielid voordat je het kan verwerpen of aanvaarden?
    Alleen afgaan op wat m'n schoonouders zeggen vind ik niet zo verstandig en zij willen dit weekend nog iets ondertekend hebben.

2. BlondGirl

BlondGirl Actief lid

17 jul 2015
    117
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat je schoonmoeder verwerpt kan het zijn dat je man erfgenaam wordt. Als hij ook verwerpt kan het zijn dat jullie minderjarige kind erfgenaam wordt.

Je man kan "gewoon" verwerpen, maar jullie kind niet. Jullie zijn de wettelijke vertegenwoordigers van jullie minderjarige kind en dus zijn jullie verplicht om de erfenis voor hem of haar beneficiair te aanvaarden. Zuiver aanvaarden voor hem kan niet en indien je ook voor je kind wilt verwerpen moet je volgens mij toestemming hebben van de (kanton)rechter. Om dit na te vragen kun je even bellen met het juridisch loket, jurofoon en waarschijnlijk kun je dit ook wel telefonisch vragen aan een notaris.

Ik zou even goed kijken naar het papier wat je schoonouders ondertekend willen hebben. In principe geeft je namelijk je keuzen (zuiver/ beneficiar aanvaaden of verwerpen) aan bij de griffie van de rechtbank van het sterfhuis (als je schoonmoeders broer is overleden in Amsterdam, dan is dat dus de griffie van de Rechtbank Amsterdam). Ook dit kun je checken bij het juridisch loket of bij de notaris.

3. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113

Deel Deze Pagina