Hoi Ilse, Allereerst nog gecondoleerd... Ik geef mijn zoontje van bijna vier maanden nog steeds volledig borstvoeding. Na af en toe een moeilijke periode gaat dat nu prima. Waar mijn zoontje gedurende de eerste twee maanden heel vaak dronk, zo'n beetje om de 2 uur, zit er nu meer tijd tussen twee voedingen, zo'n 3-4 uur. Dat is natuurlijk helemaal prima, wat ik alleen wat ingewikkeld vind om mee om te gaan is dat mijn zoontje overdag steeds slechter gaat drinken. Ik heb het idee dat dit komt doordat hij snel door van alles is afgeleid. Hij drinkt eigenlijk het beste als hij half slaapt. Overdag is het na 3 minuutjes vaak alweer gedaan, laat staan dat ik zelfs nog een tweede borst zou kunnen geven. Ik probeer al zo veel mogelijk in de slaapkamer te voeden, zonder dingen als bijv. radio of tv op de achtergrond, maar ook dan drinkt hij maar 3 minuutjes ofzo. Daar teert hij dan rustig 3 uur op en bij de volgende voeding drinkt hij weer zo kort. Steeds vaker komt het voor dat ik zelf maar weer het initiatief neem om hem te voeden, omdat ik dan denk, hij kan toch niet zo lang op zo weinig melk teren? Omdat hij er zelf niet om vraagt en hij ook dik zat is (ruim 8 kilo en 66 cm) maak ik me geen zorgen in de zin van of hij wel goed groeit, maar het is meer zo dat ik gewoon niet goed weet hoe ik dit overdag nou het beste kan aanpakken. Erg veel ritme en regelmaat had hij overdag al niet, maar nu is elke regelmaat helemáál ver te zoeken. Als hij naar bed gaat om 18.00 uur drinkt hij meestal wel vrij goed, ook aan twee borsten (met goed bedoel ik zo'n 10-15 minuten aan de eerste borst stevig doordrinken, dus zuig-slik-zuig-slik-enz en ook nog 5-10 minuten aan de tweede borst) en rond 23.00 uur en 3 uur komt hij dan ook weer en drinkt hij ook goed. En vervolgens komt hij meestal om 6-7 uur weer en dan begint het pipo-gedrag weer omdat hij dan redelijk wakker is. De eerste borst gaat nog wel, maar daarna is het gezellig kletsen, bellen blazen van spuug, etc. Ik moet er vaak erg om lachen, maar ik zou het toch ook wel handig vinden als hij wat beter zou drinken. Ik gaf altijd bij elke voeding twee borsten, maar nu is het dus zo dat er én veel meer uur tussen twee voedingen zit overdag dan vroeger én dat de tweede borst vaak helemaal niet gegeven wordt. 's Nachts is alles wel normaal. Mijn borsten staan de laatste dagen overdag soms op springen en ik ben bang op deze manier alsnog een borstonsteking op te gaan lopen. Kun jij iets zinnigs over deze situatie zeggen misschien? Groetjes, Jacqueline
Hoi hoi, Heel herkenbaar! Typisch gedrag van een mannetje wat niets wil missen, stel je voor dat er iets gebeurt en je ziet het niet terwijl jij ligt te dineren.... Nu kunnen kindjes als ze goed drinken heel snel klaar zijn 3-5 minuten is niet uitzonderlijk om toch genoeg binnen te krijgen. In de avonden drinkt hij wel normaler en dat is wat veel kindjes wel doen. Zeker kindjes die overdag veel indrukken opdoen tanken zich in de avond en nacht vol. Het is overigens ook zo dat veel borstkindjes het grootste deel van hun voeding (in volume) in de avond en nacht drinken. Ik zou me geen zorgen maken als alles goed met hem blijft gaan. Je moet inderdaad wel je eigen borsten in de gaten houden. ALs je teveel spanning hebt probeer dan even de spanning eraf te halen door als het lukt aan te leggen of anders iets af te kolven evt kan dat ook met de hand. Uiteindelijk zal je lichaam zich wel aanpassen aan deze manier van vragen en zal ze overdag minder produceren. Succes in elk geval en geniet van de mooie bellenblaasmomenten Ilse