BV combineren met FV??

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door SYRV, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Hallo Ilse!

Ik vraag me al een tijdje iets af. Mijn kleine ventje is nu 6 week en doet hartstikke goed op mijn melk. Ik voed hem dan ook met veel plezier en liefde! Ik kolf af en toe, dit alleen wanneer wij samen een dagje weg gaan of wanneer mijn kleine een paar uurtjes zonder mij is.

Het kolven gaat alleen niet zoals ik het wil. Ik heb een handkolf die opzich prima werkt alleen het kolven op zich vind ik niet echt prettig. Het duurt ontzettend lang voordat ik een flesje vol heb, en omdat het zo lang duurt gaat het op den duur ook pijn doen. Het kolven begint me dus steeds meer tegen te staan, en ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet rouwig om zou zijn als ik niet meer zou hoeven kolven!

Mijn vraag is daarom ook of ik mijn kleine flesvoeding zou kunnen geven als we weg gaan en ik hem niet in het openbaar wil voeden, of wanneer hij een dagje zonder mij weg is? Kan dit kwaad of is dit geen probleem?

Bedankt alvast!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Tja dat is lastig, het menselijk lichaam is best een mooi en complex iets. Er kan veel maar dit wordt lastig.

Je geeft BV, dat is een systeem wat berust op vraag en aanbod, Jouw lijf maakt precies zoveel voeding als nodig voor je kindje. Niet meer en niet minder. Door de regeldagen stelt dat systeem zichzelf steeds bij.

Als je een keer niet kan voeden (je bent weg) dan heeft jou lijf niet ineens een vrije dag, die weet niet beter dan dat er om zo laat een voeding klaar moet zijn. Je zult dus stuwing en volle borsten krijgen op tijden dat je normaal gesproken zou voeden. Die melk moet er wle uit anders loop je straks met een borstontsteking rond....en dat wil je niet.

Dus zomaar een keer een voeding overslaan en een flesje geven kan wel maar dan moet je wel iets met jouw borsten doen.

Als je structureel (bv als je werkt) 1 voeding met KV wilt geven dan zal je dat voedingsmoment moeten gaan afbouwen. Je kan dan wel overslaan zonder te kolven maar dan kan je niet bv op maandag woensdag en vrijdag niet voeden en op de andere dagen wel , je geeft dus dat moment wel of niet. Je lijf kan je (jammer genoeg) niet programmeren dat je soms wel of soms niet moet voeden.

Het kolven kan best lastig zijn. Ik begrijp dat je nu kolft tussen voedingen door? Dan is het logisch dat jeniet meteen een fles vol kolft. Rond 4-6 weken is jouw vraag en aanbod op elkaar afgestemd en kolf je niet meer dan dat je kindje nodig heeft. Zomaar een hele voeding extra kolven lukt dan niet, je moet dan echt sprokkelen. een heel ander verhaal wordt het wanneer je kolft in plaats van een voeding. Je borsten zijn dan vol, in principe kolf je dan makkelijker een hele voeding.
    Je kolft net zolang tot het niet meer stroomt als het af en toe druppelt is het klaar. Stop dan, doorgaan levert alleen zere tepels en veel frustratie op maar geen ml meer.

Beter iets vaker kort kolven als 1 keer heel lang.

Hoop dat je er iets aan hebt, succes in elk geval.

Ilse

Deel Deze Pagina