placenta preavia

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wendy333, 6 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wendy333

Wendy333 Lid

3 feb 2009
    25
    0
    0
    Hoi Verloskundige,

Ik ben 22 weken zwanger, en er is bij mij een placenta preavia geconstateerd.
    Ik ben zwanger geraakt door middel van ICSI, en ik ben 37. Ik heb begrepen dat deze twee zaken invloed hebben op de ligging van de placenta.
    Ik weet dat de ligging nog kan veranderen, maar toch heb ik de volgende vraag.

Van de week was ik bij de ha vanwege een vervelende hoest. De ha controleerde meteen de baby, en wees mij erop dat de ligging van de baarmoeder nu op 24 weken ligt. Ik ben echter 22 weken zwanger.
    Kan de hogere ligging van de baarmoeder erop wijzen dat de placenta nog steeds voorligt? De gyn, waarbij ik onder controle sta, vermoedt dat de bevalling zal geschieden dmv een keizersnede.

Wat denken jullie? Ik hoor het graag.

Groetjes, Wendy

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi wendy,

De ligging van de placenta kan nog veranderen, vaak zie je dat door de groei van de baarmoeder de placenta mee ophoog getrokken word en daarmee van de baarmoedermond verwijdert. Dat is nog even afwachten, wij adviseren de echo rond je 32e week nog eens te herhalen.
    Indien de placenta voor de baarmoedermond blijft liggen word je kindje met de keizersnede gehaald,als de placenta 2cm of meer van de baarmoedermond verwijderd is mag je gewoon vaginaal bevallen.
    De huisarts ziet te weinig zwangere vrouwen om echt aan te kunnen geven of de baarmoeder hoger ligt, vraag het aan je gynaecoloog de volgende controle.

Imke

Deel Deze Pagina