wist ff geen betere titel.. wat is het geval: ik ben absoluut niet van je kinderen een tik geven, ben zelf ook zonder corrigerende tik opgevoed en ben heus wel normaal ik weet gewoon uit ervaring dat de 'naughty step' prima werkt voor kinderen en dat ze geen tik nodig hebben om te weten wat goed en fout is. maar nu het volgende; mijn vriend zn oom en tante zijn hardstikke lief, passen ook regelmatig op jamie en ik weet dat ie (nu op deze leeftijd) in goede handen is. maar wat wil nou; vooral mn vriend zn oom is nogal van de oude stempel, vind het belachelijk hoe soft iedereen tegenwoordig is en geeft vaak zn afkeurende mening over het feit dat bijv. leraren de kinderen niet meer mogen straffen door ze op de vingers te tikken. en dat kinderen tegenwoordig geen respect meer hebben voor hun ouders en anderen omdat de ouders geen overwicht hebben (oftewel ze een corrigerende tik geven). ik ben he absoluut nie met hem eens, maar allaa, dat is zijn manier van denken. ook weet ik dat mijn vriend zn tante ook haar kinderen (nu eind 30) vroeger wel eens gestraft heeft door te 'slaan'. ik zou het dus absoluut niet tolereren dat wie dan ook, zonder mijn toestemming ook maar 1 vinger naar mijn zoon uitsteekt, of ie nou stout is of niet. en vandaag toen we er waren en mijn zoontje op onderzoek uit ging en de kranten uit de bak wilde trekken, leek het erop dat tante hem bijna een tikje op de vingers wilde geven. ik kon er niks van zeggen omdat ze het niet deed en omdat ik het niet 100% zeker wist (99%) maar heb t nu tegen mn vriend gezegd en hij zegt dat ik me niet zo druk moet maken, tuurlijk doen zij dat niet! wat moet ik nou, wachten tot mijn zoontje iets ouder is en dan als ze oppassen (zodra ik zelf met straffen als in 'naughty step' e.d. begin) zeggen dat ik wil dat ze het zo als ik het doe doen? ik heb het idee dat als ik er nu iets van zeg dat ze zich beledigd zullen voelen en wil niet als 'buitenstaander' de familie van mijn vriend tegen me keren.. ben ik heel erg aan het flippen en overdrijven of heb ik gelijk? nogmaals, ik heb er geen officieele aanleiding toe nu om er iets van te zeggen. weet t ff neit meer want ik wil ook niet dat het zo'n situatie wordt waarin ik me constant druk loop te maken terwijl er eigenlijk niks aan de hand is? misschien heb ik het wel helemaal verkeerd en begrijpen ze heus wel dat ze zoiets niet zonder mijn toestemming mogen doen? (die ze dus neit krijgen ) sorry voor het lange verhaal, maar maak me echt druk nu...!
Ik heb mijn schoonouders (passen één dag per week op) al heel vroeg duidelijk gemaakt dat er niet getikt of geslagen wordt door hen (in geen enkel geval). Hier is niet zo zeer het issue dat ik er tegen ben (ben namelijk niet tegen een sporadisch pak op je broek (en ik ben ook normaal ) maar niet door iemand anders dan de ouders. Mijn zus, schoonzus en eigen moeder weten ook hoe ik er over denk. Je kunt naar mijn idee niet duidelijk genoeg zijn.
Hoi hoi. Ik heb ook niet tegen af en toe een tik op de billen. Maar alleen ben ik de gene die dat bepaald en niet een ander. Als oma of opa of wie dan ook het zou doen zou ik er zeker iets van zeggen. Vader/moeder zijn de opvoeder en die wens heb je maar te accepteren. Zo als jou oom zijn er veel mensen van de oude stempel niks mis mee, denk 75 procent van de bevolking als kind wel eens een klap op de billen heeft gehad, en we er idd niet slecht van geworden zijn. Maar als het gebeurt is het aan de ouders. En ik denk niet dat je het verkeerd heb gezien, het is het gevoel wat je in gaf. succes verders ermee!
Ben het helemaal met de meiden boven mij eens. Een pak op je broek ben ik ook niet tegen, maar dan wel in een situatie waarin de ouders weten dat het kind écht vaker en bewust ongehoorzaam blijft zijn. Dan heeft het volgens mij ook nut. Anders ben je aan het slaan, terwijl je ook bijvoorbeeld zijn handje kan weghalen bij de plant/verwarming/kopje koffie/etc. Ik zou het gewoon een keer op tafel gooien als jullie daar zijn. Lijkt me heel belangrijk dat je je er zelf goed bij voelt wanneer je schoonouders oppassen en dat je je niet steeds af hoeft te vragen of ze hem een tik hebben gegeven!
Ik ben in principe tegen een tik. Al kunnen er situaties zijn waarin het gewoon even niet anders kan (toen mijn jochie eens zijn vingers uitstak richting de warme thee, en ik alleen nog maar net zijn handje aan de kant kon tikken).. Maar anders niet. Er zijn naar mijn idee genoeg alternatieven voordat slaan een optie wordt. Hier werkt de gang prima als stout plekje tegenwoordig, en toen hij kleiner was gewoon even ergens tegen een muur even negeren. Ik zou het geloof ik oplossen door als ze gaan oppassen, uit te leggen hoe je hem straft. En dat zij het ook op die manier moeten doen, omdat het werkt. Evt met het voorbeeld van die krantenbak, hoe jij dat op zou lossen. Misschien komt er dan een discussie los, of accepteren ze het, of niet. Maar ik zou toch wel voorzichtig zijn als je niet heel zeker bent dat ze geen tik geven.. De vergelijking met vroeger vind ik een beetje raar.. Vroeger deden mensen gewoon dingen anders: we kregen met 6 weken fruit, met 4 maanden pure koemelk en een tik was gewoon. Nou, het is 2010, en dit is mijn kind, ik doe het dus zoals ik vind dat het goed is (in overleg met mijn man, en advies inwinnend bij verschillende mensen). Net zoals mijn ouders dat met mijn opvoeding deden, en hun ouder bij hun..
Als je oppas dat zegt, zeg je toch gewoon, als je dat maar nooit bij mijn kind doet, gewoon met een lach op je gezicht maar met dwingende ogen
die laatste is wel een goeie! ik denk dat ik inderdaad volgende keer als ze oppassen wel duidelijk maak wat ik wel en niet wil. gelukkig ben ik daar meestal wel goed in ben het wel met jullie allemaal heel erg eens dat ookal geef je wel zelf een corrigerende tik, dat de ouders dat inderdaad bepalen of dat wel of niet gebeurd. ik ben 3 jaar nanny geweest en die ouders gaven de kids ook wel eens een tik over de vingers en vroegen mij dat ook te doen, maar ik heb ze vriendelijk bedankt en gezegd dat ik mijn eigen manier heb. dat vonden de ouders ook prima. die kinderen snapten en snappen nog steeds als ik streng praat dat ze niet verder moeten gaan, anders hebben ze een probleem. ik vind het sowieso raar dat andere mensen (familie e.d.) denken dat ze zomaar jouw kind mogen straffen, helemaal als de ouders er zelf bij zijn!
Kirsten krijgt hier wel is een tik van ons, gisteren nog. Ze sloeg mij echt heel hard in mijn gezicht dus ik heb een tikje terug gegeven. Nou ze moest brullen, meer van mijn reactie dan dat het zeer deed. Ik noem dat opvoedkundige/pedagogische tikken MAAAAR niemand anders moet dit doen dan mijzelf en mijn vriend.