Hier ook een kleine man met flinke eczeem problemen. Wij hebben van ka koelzalf, vaseline cetomagrocol,en ja...een hormoonzalf voor als het echt heel erg wordt. Voor in bad hebben we Groninger lotion,ook een lekker vettig goedje. Ik heb een tijdje dermalex gebruikt voor atopisch eczeem, vond ik ook fijn spul maar na een paar dagen zat hij toch weer onder.Voor de minder heftige plekjes zoals beschreven werd lijkt ie me wel goed..je kan op hun site ook een proeftubetje krijgen,want het is vrij duur. Ps. De hormoonzalven van tegenwoordig zijn echt niet meer zo heftig als vroeger,tuurlijk.. geweldig goed is het nooit maar dat je er bijv astma van krijgt heb ik nog nooit gehoord hoor.Als het zo ontzettend slecht is zouden ze het niet voorschrijven...en toen mijn zoontje van boven tot onder met korsten en schilfers bedekt was en zichzelf gek krabde was ik blij dat ik met iets eindelijk verbetering zag en de rust in zijn gezichtje dat hij geen jeuk meer had..toen dacht ik heel even,lang leve hormoonzalf hoor.. Hoe stom dat ook klinkt:s
wij smeren ook hydrocortison op z'n bovenarmpjes en knieholte/kuitjes daar heeftie wat eczeemplekjes.... en de huis word wel zachter,maar je blijft de plekken wel zien/voelen..... en vind het eigenlijk niet zo prettig meer om te smeren!! Ik ga de zemelenbadschuim ook ff halen, wij hebben hier een DA! En cetomacrogolvaselinecreme van de apotheek vragen, deze gebruikte ik vroeger ook altijd inderdaad, en is prima spul! Word die creme eigenlijk ook vergoed?
Die cetomacrogol creme wordt hier gewoon vergoed, op receptje van de dokter...heb toevallig vanmorgen nog een tube opgehaald samen met de koelzalf en een zh bezoekje/controle gehad...moeten blijven smeren...huidje nog steeds erg onrustig zonder de hormoonzalf
Hey kleintje Even een tip voor als je Esmay in bad stopt. Zet haar er eerst in zonder de Balneum. Zo kan haar huid goed het vocht van het badwater opnemen zonder dat deze meteen wordt afgesloten door de Balneum. Als je deze er dan vervolgens na een paar minuutjes bij doet dan neemt haar huid optimaal vocht op. En droog haar af met een flanellen luier heerlijk zacht en schuurt veel minder dan een hydrofiele luier of een gewone handdoek. Omdat Balneum vrij duur is kan je ook gewoon een pak Euroshopper havermout nemen en van die weggooi washandjes, Washand vullen, elastiekje erom in bad gooien en erin knijpen. Er komt dan een melkachtige olie uit die erg zacht is voor de huid en jeuk kan doen verminderen. Puur Natuur! En nog even over Bepantin. Bepantin en alle andere luiercremes (zoals Sudocreme ed) zijn juist heel slecht voor een droge huid. Ze zijn speciaal samengesteld om de vochtige huid onder de luier wat in te drogen zodat luieruitslag en andere kwaaltjes minder kans hebben. Een vochtige huid is nl kwetsbaarder. Wanneer je dit op droge plekjes smeert maak je ze dus eigenlijk nog droger... Seph heeft ook last van eczeem. Hij gaat twee keer per week in bad met Balneum. Daarnaast smeer ik op onrustige plekjes soms Hydrocortison. (Hier over zijn de meningen sterk verdeeld onder jonge ouders. Maar ik heb veel gelezen en onderzoek gedaan en zelfs de speciale eczeem afdeling in het UMC schrijft het voor. De kwaal is in dit geval echt veel erger dan het medicijn. Sterker nog het UMC raadt aan om beter 2 x wat dikker dan 10 x heel dun te smeren!) Verder smeer ik Cetomacrogol (dat is een vaseline houdende crème die de huid goed vettig maakt) ik was zijn was met Neutral, geef nog steeds borstvoeding en introduceer zijn eten langzamer (vaker hetzelfde achter elkaar om te controleren of hij er op reageert). Belangrijk is dat je de eczeem goed onderdrukt. (In deze fase heb je nog geen urgentie voor behandelplannen of allergietesten. Men gaat er vanuit dat een baby er nog overheen groeit want heel vaak is dit ook het geval. Daarnaast veranderd je kindje nog zoveel, ook mbt wat ze eet, dat testuitslagen snel verouderen.) Dus niet wachten tot het echt rood wordt maar meteen goed smeren. Een rode huid jeukt meer en jeuk is het begin van een vicieuze waarin het eczeem alleen maar kan verergeren. Maar goed zover is het gelukkig nog lang niet bij Esmay.
Het is even uit zoeken welke zalf het beste bij jou kindje werkt. Bij ieder kindje is het namelijk anders. Bij de een werkt bv vaseline / lanette goed en bij de ander weer niet. Wat hier goed hielp tegen de droge huid was de vaseline / lanette zalf en de rubinsan zalf van de vsm. Voor droge huid werkt de rubisan zalf van vsm weer goed. Daarnaast balnuem olie, maar niet de kind variant. En de olie pas in bad doen als je kindje er al in zit. GEzien de huid dan al nat is, neemt het beter de olie op. Voor de eczeemplekken werkte hier cardiflorzalf van vsm goed en hadden we een hormoonzalf uit de klasse 2 variant. Mijn zoontje had ernstige eczeem, van top tot teen. Voor te douchen / bad gebruik ik zarqa en doucheolie van louise widmer. Naast alle verzorgingsartikelen heb ik voor mijn zoontje een soort van probiotica kuur gebruikt, op advies van een therapeut. Dit heeft hem super geholpen, na maanden zich rot te hebben gekrabt van de jeuk, was hij eindelijk van de jeuk af. Zijn huidje is nu mooi onder controle. Hier een link van de porbiotica. Die kan ik echt aan raden! https://www.derooderoos.com/catalog/product_info.php?products_id=304&osCsid=1a4ug9v63t7sjtb0160lu7del2
Hier ben ik het niet volledig mee eens. Het is altijd goed om ook eens uit te zoeken waardoor het eczeem komt. Bij mijn kindje is het erfelijke aanleg, maar werd getriggerd door kma. Daarnaast bleek het wasmiddel hier ook een enorme boosdoener te zijn. Nu pas kan ik iets anders gebruiken dan neutral. Mijn zoontje heeft meerdere voedselallergieën en zodra hij iets binnen krijgt waar hij niet tegen kan, zit hij de dag erna onder het eczeem. Dus hier geldt de regel van onderdrukken niet, maar juist de oorzaak aan pakken!
hier is het zo dat jelmar de eerste maanden nergens last van had, pas sinds een maand of 2, ik ben niet van wasmiddel verandert, gebruik geen wasverzachters of iets dergelijk, hij heeft het ook lichtelijk, hij jeukt/krabt niet heeft er gelukkig geen last van! maar het zit er wel.... het is hetzelfde als bij mij, ik heb 's winters plekken op mijn bovenarmen en knieholten, Jelmar heeft dit op dezelfde plekken.... kan het dan ook gewoon erfelijk zijn? Ik heb net bij de HA cetomagrogol besteld, herhalingsrecept van mezelf, mocht ik ook gewoon voor Jelmar gebruiken! Dus de zemelenbadgel tip ga ik ook gebruiken, en dan zien we het wel Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? want het is bij mij 5 jaar geleden voor het eerst ontstaan, maar ik heb geen flauw idee wat er toen verandert is?
@ Babebabe, eczeem kan door zoveel dingen getriggerd worden, zowel van binnenuit (voeding) als van buitenuit (de zogenaamde contactallergie). Dit kan van bloemen, parfum, huistofmijt, van alles zijn. Vaak heel moeilijk te achterhalen. Ikzelf heb ook eczeem, meestal aan mijn handen en soms wat plekjes over mijn lichaam. Ik heb bij mijzelf nooit zo uitgezocht waar het vandaan komt. Bij mijn zoontje wel. Maar bij hem is het ook wel snel te achterhalen waardoor het komt.
@ Kiddie; exceem en astma/ lees luchtweg aandoeningen liggen dicht bij elkaar. mijn zoontje heeft heel erg exceem gehad en is er nu gelukkig zo goed als overheen gegroeid. Bij mij in de familie zit veel exceem en ook astma/luchtweg aandoeningen. Volgens de arts is het zo dat die 2 dingen dicht bij elkaar liggen. Mijn neefjes hebben allemaal toen ze klein waren of exceem gehad of luchtwegaandoeningen. Uiteindelijk is iedereen erover heen gegroeid en nu heeft het 1 generatie overgeslagen en hebben de achterneefjes het bijna allemaal incl mijn zoontje. in sommige families komt het meer voor. bij ons ook astma op latere leeftijd. Tip voor exceem; hormoonzalf toch gebruiken, ik smeerde 5 dgn (ma-vr) en dan in het weekend niet (zat-zon). De huid goed vet houden, heb veel cremes geprobeerd, maar niets hielp tot dat ik van de HA koelzalf kreeg van Fragon. Deze creme is heel erg vet, vetter dan vet en dat hielp super, deed ik als hij ging slapen lekker veel mee smeren. En er zit een jeukstillend middel in, als je het in de koelkaast legt is het effect van de koelzalf nog veel beter. In bad gebruikte ik badolie van Fragon, oleum arachide....., de naam weet ik niet meer. dit is hetzelfde als balneum maar veel goedkoper, te koop bij de apotheek. ik heb ook wel zemelenbad van kruitvatmerk gebruikt en dat ging ook wel aardig goed. Belangrijkste is vet houden en toch de hormoonzalf. Ik ben ook geen fan van hormoomzalf, maar het is zo erg als je ziet dat je kindje zo'n jeuk heeft. tja je moet toch wat. tegen het krabben had ik een te groot tshirt en daarvan de mouwen dichtgenaaid. want sokjes over de handen trokt ie uit.
Ja misschien kwam ik wat verwarrend over. Ik denk zeker dat je alles moet doen om de oorzaak te vinden. Alleen zal Kleintje dat zelf moeten doen omdat in haar geval Esmay waarschijnlijk ook niet onderzocht word. Simpelweg omdat het niet heel heftig is. Dus ja ik ben ook voorstander om als mama zelf actief op onderzoek uit te gaan, vandaar ook mijn eigen voorzorgsmaatregels. Dus eigenlijk aanpakken en alert zijn als mama maar wel tegelijkertijd snel handelen om zo veel mogelijk te vorming van rode plekken te voorkomen en zo dus te onderdrukken.... Als jou zoontje, na iets verkeerds te hebben gegeten, daarna weer onder zit smeer je toch ook extra goed? Zo bedoel ik het.
Jelmar heeft het dus niet zo erg dat hij krabt, hij heeft het zelf volgens mij niet eens in de gaten dattie het heeft.... Dus ik ga de cetomagrocol proberen in combi met zemelenbad, en als het weer erger word de hormoonzalf er weer bij pakken! Ben er ook absoluut niet tegen ofzo, maar de HA zelf zei tegen mij dat als het na 2 weken niet over was er eerst weer even mee te stoppen...
Dit is dus heel vaak het geval (hier ook beide eczeem en luchtweg aandoeningen) vandaar dat ze bij lichte of 'gewone' eczeem nog wat terughoudend zijn met testen.... omdat ze nog zoveel kans hebben om er overheen te groeien.
A oké. Dan deel ik je mening. Het is inderdaad zo dat artsen niet snel testen etc doen. Bij mijn zoontje was ik er zelf al snel achter dat voedsel zijn eczeem triggerde. De dermatoloog deed niks van onderzoeken, ondanks dat het hier ernstige eczeem betrof. Alleen zalfjes voorschrijven. De dermatoloog luisterde zelfs niet toen ik aangaf, hij heeft kma en volgens mij is de voeding die hij heeft niet sterk genoeg voor zijn kma. Ook niet toen ze de bloeduitslagen van de ka zag, waaruit de allergieën naar voren kwamen. ( de bezoekjes bij dermatoloog en ka waren in dezelfde periode) Onderzoeken hebben we wel gehad via de ka, maar dat was omdat zijn groei ook ineens sterk afbuigde.
Schrok toch best van je bericht dus ik heb maar even met de leverancier gebeld. Er zit geen zoutzuur in Lanettecreme. Tenminste niet die van Spruyt hillen BV. Zoutzuur (Acidum hydrochloricum) zit er niet in wel Acidum sorbicum... Acidum betekend zuur maar dit zuur kon absoluut geen kwaad het had geloof ik iets met de houdbaarheid te maken maar de telefoniste ging een beetje snel... voor vragen: Spruyt hillen BV IJsselstein 030 2814411 Einde van deze scheikunde les