Tot voor kort kon mijn zoontje heel aandachtig zelf spelen, maakte niet uit wat, maar momenteel is hij gauw verveeld en gaat dan met zijn speelgoed gooien en wordt baldadig; gaat dan overal opklimmen, met zijn blokken op ramen en deuren rammen, gillen etc. Als ik er wat van zeg, krijg ik een ondeugende glimlach of een knuffel maar even later presteert hij het weer. Hij heeft niet te veel en niet te weinig speelgoed. Hij heeft houten puzzels, blokken, duplo en wat muziekinstrumenten. We spelen ook echt samen als we gaan kleuren of kleien aan tafel. En dansen vind hij erg leuk, maar dan wel met mij. Het gaat me erom naar welke spelletjes of speelgoed de interesse van jullie dreumes uitgaat om alleen mee te spelen (mama moet ook weleens wat anders doen). Auto's en garages heeft hij niks mee. Is een keukentje wat? Vanaf welke leeftijd gaan ze fantasie-spelletjes doen?
Wij hebben een meisje, maar dat hoeft voor het spel niets uit te maken. Ze willen op deze leeftijd graag real-life dingen doen. Alles wat jij doet is leuk. Wij poetsen samen (ze krijgt dan een vochtig doekje en kan de tafel, vensterbank, kast enz. afdoen) Ook met een bezem rondsjouwen vind ze leuk. Koken is ook erg leuk. Geef ze een pan en een pollepel en wat stukjes soepstengel en ze kan aan de gang. (met sinterklaas krijgt ze een keukentje)
Hoi! Luca is de 2 jaar voorbij, maar ik weet nog dat 18 maanden een nieuwe fase begint. Vanaf toen kreeg hij driftbuien en zo. Ik denk dat dit een fase is dat hij meer aandacht wil, omdat hij de wereld weer op een adnere manier leert bekijken. Luca wilde graag helpen in huis, maar meer serieus, dus niet alsof. Lastig, maar ja. Dus ik ging eerst zuigen en hij met de dweil en daarna andersom. Maar wel 'echt'. Kleuren en stickers vond hij erg leuk, bij de hema hebben ze van die kleurboekjes met stickers erin die je dan op het goede plaatje moet plakken, kosten een euro, zijn het wel waard. Luca vindt dat geweldig. Eerste keren moet je dat wel samen doen, maar daarna gaat het zelf ook best aardig. Echte puzzels, van 6 stukjes misschien? Ook wel weer eerst samen doen, helaas.. En anders een doos weggehaald speelgoed weer tevoorschijn toveren, is natuurlijk weer allemaal nieuw. Maar ja ik denk dat je er even doorheen moet en dan komt het zelf wel weer. Fantasiespelletjes komen nu (2jr) wel op. HIj gaat bijvoorbeeld alsof slapen op de bank en zo. Dat is wel nieuw. Dus dat duurt ook nog even. Ik hoop dat je er iets aan hebt in ieder geval.
Bedankt meiden. Ja, helpen is ook favoriet hoor. Hij is heel precies en het moet echt zoals hij het wil. Hij praat nog niet en is soms best gefrustreerd als ik hem niet begrijp. Dan loopt hij hartverscheurend snikkend weg als ik hem een teiltje en een doekje geef, dan moet hij de afwaskwast... Helpen koken vindt hij heel leuk; ik geef hem dan de slacentrifuge en een pollepel en dan gooi ik er soms wat komkommer of rijstwafelstukjes of rozijntjes in, dat is wel een zoethoudertje. Hij gaat soms ook heel demonstratief op de bank zitten met de afstandsbediening en wil dan tv kijken, maar na de wereld is mooi gaat deze uit. Dan pak ik een boekje, maar boekje lezen wil hij nu echt niet! Ja, de dagen duren soms lang hier (ik ben ft moeder)! Als het weer het toelaat, gaan we naar buiten en dat is altijd goed; lekker lopen naast de wagen als ik de honden uitlaat of we gaan naar de speeltuin of fietsen naar de kinderboerderij. Maar de winter komt eraan en ik heb geen auto; ik hou mijn hart vast! Ik kon zelf altijd heel goed spelen met mijn poppen en de treinbaan, ik kan haast niet wachten!
magnetix is nieuw speelgoed vind hij super duplo en playmobile... pannenset.. Little people spulletjes.. auto's waar je dingen in kan stoppen.. Mijn zoontje vind alles wel leuk... Maar ook gewoon lekker heen en weer rijden op zijn loopauto... Mama helpen, dansen, puzzels, kleuren, verve, houtenblokken enz...
Sam is ook anderhalf, en vindt Duplo echt erg leuk.... Al is een korte aandachtsspan wel echt iets van deze leeftijd volgens mij... verder vindt Sam heel leuk -een bal -zijn puky loopauto.,... echt DE favoriet hier!!!!! -sleutelbos - tol - een fur real poesje die echt loopt en mieauwt
Met anderhalf waren wij net verhuisd (februari) en ik een flink eind zwanger dus hier was het ook even zoeken. Wat deden we: - helpen bij van alles en nog wat - hindernisbaan maken door het huis (te leuk) - in bad gaan - met de blokken een garage maken voor de auto's - kleuren / verven (niet lang maar toch leuk) - muziek maken (doosjes vullen met macaroni, erwten, suiker etc etc)
Bij de karwei hebben ze deze week hele leuke houten speelgoed voor dreumesen-peuters: een eigen gereedschapskist en werktafel. En dan met echte houten bouten die hij met een hamer in bepaalde gaatjes moet slaan. En meer van dat soort dingen. Daarvoor is echt concentratie nodig, en misschien is hij nu op een ander niveau beland en heeft ie meer uitdaging in spel nodig. Duplo vind ik lastig op deze leeftijd, dat is echt een fantasiespel, om met die diertjes en poppertjes echt zinnig aan de slag te gaan. Hier hebben ze ook een minikeukentje en dat is ook heel leuk Misschien zou die autotjes leuk vinden als er een 'garage' bij zit. Ik zag van de week ook een houten 'autogarage' bij Karwei voor kleinere kindjes. Het is een soort glijbaan waar ze dan auto's vanaf boven naar beneden kunnen laten glijden. Dat soort dingen? Succes iig!
Duplo is hier een groot succes, net als een bakje viltstiften e potloden: pagier haalt ze zelf uit de kast Verder hebben wij een schildersezel/krijtbord gehaald bij Ikea (15 euro), waar ze eindeloos op kan tekenen. Keukentje is ook leuk, speelt ze boven wel veel mee. Verder ook helpen schoonmaken, met potten en pannen spelen, met ballen (van die zachte dus he, binnen? ). En weet niet of je een speelotheek hebt in de buurt, maar dat is hier ook erg fijn, dat af kunnen wisselen van speelgoed...
Mijn zoontje heeft een Little People paardenstal/boerderij en daar speelt ie nu al maand of 2 best leuk mee. Hij gaat dan eerst alle beesten eten geven, dan moeten ze gaan slapen in de stal en daarna komt de boer ze weer wakker maken. Tekenen zijn wij vanaf ongeveer 1,5 jaar gaan doen. Ik weet niet hoe het heet, maar met dit ding is ie ook altijd even zoet: IKEA | Babyspeelgoed | 18+ maanden | MULA | Knikkerbaan En inderdaad meehelpen vindt ie leuk. Misschien is zo'n klein stofzuigertje leuk? Die hoop ik ook een van de opa's/oma's te krijgen voor Sinterklaas.
Julia is nog iets jonger, maar is op dit moment vooral geïnteresseerd in haar pop (alles aanwijzen en benoemen) en bewegende of geluidmakend speelgoed. Ook haar loopfiets is wel favoriet. Wij hebben hier laatst 3 bakken met speelgoed gesorteerd, waarbij ze steeds 1 bak krijgt om mee te spelen. Na 2 dagen pakken we weer eens een andere bak speelgoed, en ziet ze weer wat nieuwe dingen om te spelen. Ook een idee is een eigen serviesje of pannetjes. Julia vindt het prachtig om met een pan en een pollepel te spelen! Geen fantasiespel (dat duurt echt nog even), maar juist meer het nadoen, 'ik doe wat mama doet'.
Mijn dochter vindt poppen nu helemaal leuk. Vooral luiers verschonen (ook bij dr knuffels)! Maar daar moet ik wel steeds bij helpen. En ermee rondlopen in de buggy. Ze krijgt voor de kerst dan ook een mooie houten poppenwagen. Verder idd mij nadoen, ze wil ook oogschaduw bv... Laatst had ze mijn make-up gejat en haar hele gezicht onder gesmeerd Ik ben nu op zoek naar 'nep' make-up spulletjes. I.p. meisjesdingen, maar wil niet zeggen dat jongentjes dat niet ook leuk vinden. Van boekjes kan ze ook geen genoeg krijgen, alleen ook hierbij is het meestal 'nees!' En moet ik dus voorlezen, 100x opnieuw Af en toe gaat ze er wel zelf rustig mee op de bank zitten. Tekenen, maar dit kan ze vaak maar een paar minuten volhouden, als ik geluk heb is ze dr 5-10 minuten zoet mee. Ik wissel er een beetje mee af: potloden, waskrijtjes en vingerverf (maar hier moet ik natuurlijk wel bij blijven). Ik merk dat ze zich het langst zelf kan vermaken als ik ook (druk) bezig ben, in het huishouden meestal. Maar liefst niet zitten (achter de laptop dus), want dan is het vaak 'dit' en klapt ze m dicht.. Aandacht!! (al zit ze nu even naast me een boekje te lezen ) Tijdens het eten koken mag ze tv kijken, want anders wordt ze echt enorm vervelend. Haar eten geven om mee te 'koken' werkt niet, want dan eet ze alles op. Momenteel kijkt ze naar t sinterklaasjournaal, verder mag ze een dvd uitkiezen (bumba, teletubbies, kikker en zijn vriendjes). Ze mag 2x per dag tv kijken, ook 's ochtends als ze wakker wordt bij ons op bed, zodat wij nog even rustig kunnen wakker worden. Ze heeft zich een tijdje (paar maanden geleden) goed kunnen vermaken met koelkastmagneten! V-TECH MAGNETEN KOELKAST - Heppietoyz Alles op de koelkast plakken en vervolgens een voor een eraf halen en aan de andere kant van de kamer in een bakje gooien Sowieso vind ikdat ze zich niet zo heel lang zelf kan vermaken hoor, al maanden. Ze gaat dan al snel heel stout doen of gillen/jengelen; kasten opentrekken en alles eruit halen (op de meeste zit nu beveiliging, maar de bestek-la is al tijden favoriet ), overal opklimmen en dan hard lachen en 'af' roepen, maar dat niet doen. En als ik dan boos wordt of haar er af haal, heel hard lachen, en nog een keer doen. Erg vermoeiend. 'Straf' geven werkt nu wel voor een tijdje, maar niet op de lange duur. Over het algemeen probeer ik ook zoveel mogelijk buitenshuis te doen en veel afleiding te geven. We gaan naar babyzwemmen en peutergym, de andere 2-3 ochtenden meestal naar de supermarkt oid. Zo zijn we iig vrijwel iedere ochtend weg van huis en bezig. En zo houd ik er ook ritme in. Maar ook buiten is t een doerakje hoor. Het leukst is om heel hard weg te rennen, zodat mama achter dr aan moet komen rennen. Af en toe wil ze wel even lief aan de hand lopen. Het stickervel vind ik wel een goeie! Mijn dochter wil altijd heel graag een pleister.. Ze heeft altijd 'pijn aan dr knie'. Maar ja, als ik daar aan toe geef, gaat er zo een pak pleisters per dag doorheen
Hier toen en nu favoriet: keukentje, theeserviesje en poppen. De poppen sleept ze de hele dag mee, zijn haar baby's. Ze moeten eten, slapen, mee boodschappen doen. Ze is nu ook heel erg in de fantasiespelletjes. Meisje gaat zeker 3 keer op een dag bij oma theedrinken. Belt nog vaker naar papa. Gaat boodschappen doen met mama. Alles verzint ze helemaal zelf, ik hoef soms niet eens mee te doen. Ik zie dat de jongetjes op mn werk op die leeftijd heel erg naar de boerderij en de dieren pakken. En een autogarage.
Hé Zogelukkig, een keukentje is een grote aanrader. Hier een chefkok in spé, hij speelt er al 3 maanden mee en vindt het fantastisch. Nu vindt hij ook een vormenstoof helemaal leuk. Hier wel een autofan, vooral auto's doe botsen! Vervelend dat je zoontje moeilijk alleen kan spelen, hopelijk gaat het snel over.