Inderdaad. Echt grensoverschrijdend. Hoe zelfstandig die kinderen misschien ook al zijn. Ze worden gewoon aan hun lot overgelaten. Schrijnend. En dan ook nog haar tanden in haar kind zetten. Ik zou zelf in overleg gaan met politie. Misschien is hun adres daar al bekend als zijnde probleemgeval. En zij kunnen ook veilig thuis inschakelen. En ik zou aangifte doen van vernieling van jouw eigendom.
Hoezo twijfel je wat je hiermee moet? Morgen meteen Veilig Thuis én de politie bellen natuurlijk! En Veilig Thuis had eigenlijk al lang gebeld moeten zijn als minderjarigen zo verwaarloosd worden. Neem je verantwoordelijkheid als buurvrouw en bescherm die arme kinderen.
TS: als de politie wordt gebeld nav een incident bij iemand thuis en ze gaan langs en zien dat er kinderen betrokken/woonachtig zijn in de situatie, dan wordt sowieso VT ingeschakeld. Dat gebeurt al als bijvoorbeeld jij en je man ruzie hebben met elkaar en de politie komt langs omdat buren geklaagd hebben. Ook als je nooit bekend bent geweest bij politie, VT of whatever. Zij moeten dat doen volgens protocol.
Oke, gelukkig denken jullie er dan net zo over zoals ik dat doe. De reden dat ik hiermee gewacht heb is dat ik niet 'zomaar' veilig thuis op iemand wil afsturen. Tuurlijk had ik al wel langer vermoedens dat het al langer niet helemaal lekker liep, maar ik vond de drempel toen nog wel te hoog om te bellen. Heb wel extra opgelet, want ik vind dat de kinderen niet de dupe mogen worden. In geen enkel geval. Ik vond dit bijt-incident toch wel te serieus om het zomaar naast me neer te leggen, het houdt me nu ook al een dag lang bezig. Ik heb net onze wijkagent een bericht gedaan over de hele situatie, en zal morgen ook een melding maken bij veilig thuis. Dankjewel iedereen.
Ik zat vorige week op terras met de kids. Kreeg ik een praatje met de man naast mij, hij zei dat ik zoveel geduld had. De kids waren bloed sjaggo en ik probeerde de hele tijd rustig hun humeur op te vijzelen Hij zei dat hij zijn dochter al lang een mep had gegeven. Dat heeft hij 1 keer in Nederland op terras gedaan en toen werd hij meteen vast gepakt door de politie. Hij kwam uit Macedonië en daar is het schijnbaar normaal om je kind een tik te geven. Nu hij hier 10 jaar was, zag hij wel in dat slaan toch niet zo’n top oplossing was Was een hele aardige vent met een aardig gesprek. Hij gaf alleen duidelijk het cultuur verschil aan. Grappig dat ik daar nooit over nagedacht had, tot hij het zei en jij nu ook weer. ot…ik zou wel IETS doen, die mevrouw heeft overduidelijk hulp nodig. Het hele gezin heeft hulp nodig. Sterkte, lijkt mij best moeilijk om daar naast te wonen en vrij machteloos te zijn.
De mensen waar ik mee werk komen over het algemeen uit Syrië, Libië, Eritrea. Daar is slaan veelal een normale zaak. En dan komen die mensen hier. Moeten nog wennen aan het hele land, het doen en laten, de gebruiken, enz. En dan gaan ‘wij’ ook nog eens vertellen dat je je kinderen geen, in hun ogen, corrigerende tik mag geven. Want dat mag niet van de Nederlandse wet. Een wet waar ik helemaal achter sta uiteraard, maar het is vaak wel een kunst om zoiets goed uit te leggen en te benoemen, zonder meteen te gaan lopen schreeuwen dat dat niet mag en dat je VT op hun dak gaat sturen. Misschien is de buurvrouw van TS op en top Nederlands hoor en weet ze het best. Mijn punt was alleen dat je soms wat verder moet kijken in hoe iets gebracht wordt of in je hoofd ontstaat. En dan kun je uiteraard als buurvrouw nog steeds VT of de wijkagent of whatever contacten, maar gewoon: even je even verplaatsen met die wet in je achterhoofd en weten dat het soms anders werkt in bepaalde culturen. En een beetje sarcastisch gaan roepen dat je geen idee hebt of iets normaal is om als een krijsend varken op de grond te gaan liggen en dat dat in je Nederlandse oren niet koosjer lijkt, vind ik minachtend. Tuurlijk mag het niet wat hier gebeurt, maar probeer even wat verder te kijken. En dat betekent niet dat je niets doet want ook daar gelden regels voor. Ja, ik herhaal...
Klinkt ook alsof de buurvrouw psychisch niet in orde is. Los daarvan zou ook ik veilig thuis bellen/politie ivm kinderen en schade aan jullie spullen.
Hier moet je zeker wat mee. Die kinderen en de vrouw hebben hulp nodig, ze is óf psychisch niet in orde of wellicht minder begaafd. Veilig thuis kan je altijd bellen, ook voor advies. De kinderen zitten in een onwenselijke situatie dat is overduidelijk, maar wat gebeurt er met ze als ze uit huis gehaald worden? De loyaliteit naar ouders is vaak erg sterk. Ze raken hun thuis kwijt. Ten eerste, omdat twee minderjarigen niet in een huurhuis mogen blijven wonen zonder meerderjarige hoofdbewoner en ten tweede omdat ze waarschijnlijk (tijdelijk) uit huis geplaatst zullen worden. Misschien vinden de kinderen het wel prima om deels alleen te wonen als ze weten dat ze bij iemand terecht kunnen. Neemt niet weg dat ze uit deze situatie gehaald moeten worden, maar er zitten wel twee kanten aan. De kinderen zullen waarschijnlijk niet alleen maar blij zijn dat er iets gebeurt. Succes en sterkte.
Meld ook gelijk dat bijten in de arm bij de politie. Kijken zij of VT daar ook naar, staan er tanden in dan wordt t sowieso een ding. Als t 1x gebeurd uit reactie, verwacht ik dat t niet op zichzelf staat. Opvoedende tik is in sommige culturen normaal, hier niet. Wat voor ons hysterisch gedrag lijkt is in sommige achtergronden ook nog normaal. Maar op de grond krijsen ken ik alleen van dat er dodelijke slachtoffers gevallen zijn eigenlijk en bijten heb ik echt nog niet gehoord. Hooguit als een kind een ouder bijt, dat ze terugbijten om te laten voelen dat zo'n actie zeer doet. (wat doorgaans niet landt in de leeftijdscategorie dat kinderen bijten, maar dat is een ander verhaal).
uhm ik had direct de politie gebeld! Ze maakt je spullen kapot en bijt haar kind. Geen twijfel over mogelijk. Kind moet beschermd worden. T feit dat ze al dagen alleen gelaten worden zou al een stap te ver zijn waarvoor ik veilig thuis had geïnformeerd.
Bellen en melden inderdaad, bijten, spullen kapot maken maar ook de hele buurt bij elkaar gillen is gewoon een optel som dat het psychisch niet goed gaat met haar en ze hulp nodig heeft. Vooral heel zielig voor de kinderen dit. Hopelijk ga je dit melden!
Vooral ook de politie bellen op het moment dat er een incident is. Dan kunnen zij zelf ook zien hoe het gaat en meteen de kinderen ondersteunen in die situatie. Dit zijn geen dingen die kinderen van die leeftijd zelf zouden moeten oplossen.