echodense darmen/chromosoom afwijking

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door nonnie123, 2 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nonnie123

nonnie123 Lid

2 feb 2016
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb vorige week de 20 weken echo gehad de darmen hadden witte stukken. Al in 2 ziekenhuizen geweest voor een echo. Het zijn dus echodense darmen. We hebben nu beide bloedgeprikt over 15 dagen de uitslag daarvan.
    syndroom van down was het niet omdat alles goed is behalve dus de echodense darmen.

Nu is er gezegd tegen ons dat er ook een chromosoom afwijking is waarbij de baby kort na de geboorte zal sterven. Heeft iemand dit vaker gehoord?? De kans is klein maar het is er toch daar schrik je wel van. Alleen door vruchtwaterpunctie kunnen we er achter komen of de baby die afwijking heeft

2. smurfin29

smurfin29 Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.071
    0
    0
    Leiden
    wat een onderzekerheid.. even een digi knuffel voor jouw.

bedoelen ze met die chromosoom afwijking niet de trisomie 18?

3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Trisomie 13 en 18 kunnen ook dmv de nipt bloedtest onderzocht worden. Dus lijkt me dat ze wat anders bedoelen?

Hebben ze niet meer informatie gegeven? Ik vind het nogal wat om zo'n uitspraak te doen, maar verder niet veel te zeggen.
    Hopelijk valt de uitslag mee. Heel veel sterkte.

4. mardaisy

mardaisy Niet meer actief

Wat een naar bericht. Het enige dat ik weet is dat witte darmen kunnen duiden op taaislijmziekte (cistic fibrosis). Dit kan voorkomen als jullie allebei drager blijken. Het is dus erfelijk en in feite een chromosoomafwijking. Dit kun je laten testen dmv een vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
    Maar misschien zijn er nog wel tig andere mogelijke oorzaken voor witte darmpjes. In ieder geval veel sterkte met alle onderzoeken en onzekerheid..

5. nonnie123

nonnie123 Lid

2 feb 2016
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!! :)

over 14 dagen krijgen we de uitslag over taaislijmziekte, heel spannend dat wachten.. de tijd schiet ook niet op zo.

Volgens mij had de arts het inderdaad over trisomie 18. Was een beetje geschrokken want had niks verwacht dus weet het niet 100% zeker. ik zie net op internet dat je het via bloed wel kan onderzoeken, hij zei alleen met vruchtwaterpunctie. Ik denk dat ik deze week maar even moet bellen naar het ziekenhuis voor meer duidelijkheid.

Blijf het heel vreemd vinden alles ziet er goed uit bij het kindje, 1 witte vlek in de darmen en dat het dan zulke heftige dingen kunnen zijn.

6. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

30 aug 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Bij mij zijn ook witte darmen geconstateerd, mijn bloedtest voor dragerschap CF was helaas positief, nu is het wachten op de uitslag van mijn man. Hier ook spannende tijden dus. Ze hebben het niet gehad over de chromosoomafwijking die jij beschrijft.

7. nonnie123

nonnie123 Lid

2 feb 2016
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah sterkte!! Ook in spanning dus.
    Hoelang ben je zwanger?
    was het bij jou alleen witte darmen of nog meer afwijkingen?

8. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    In de helft vd gevallen betekenen echidense darmen niks. Als ze het bij jou over trisomie 18 hebben gehad neem ik aan dat ze daar meer aanwijzingen voor hebben? Hier ook echodense darmen en toen hebben ze het wel gehad over cf . en dat het een softmarker is voor trisomie 13 18 en 21 maar daar hadden ze geen verdere aanwijzingen voor. Bij 28 weken waren hier de echodense darmen weer verdwenen.

9. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

30 aug 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Bij mij waren naast de darmen ook 3 witte puntjes bij de hartkleppen te zien. Dus twee softmarkers. Verder geen afwijkingen te zien. Ik ben 21 weken zwanger.

10. Liyana89

Liyana89 Actief lid

7 feb 2015
    342
    22
    18
    Bij mij hadden ze echodense hart gezien met 20 weken echo gelukkig is mijn dochter gezond geboren. Ze zien tegenwoordig echodense darmen en hart heel vaak

Deel Deze Pagina