Koortslip

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door , 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Even een vraag, een koortslip wordt veroorzaakt door het herpes virus.
    Wij zelf hebben het niet. Maar mijn schoonzus loopt nu met een koortslip en heeft zelf op 9 juli een baby gekregen.

A.s donderdag word ik ingeleid. Als we dan dezelfde dag naar huis mogen komt de schoonfam savonds even kijken. We hebben al afgesproken dat kaboutertje in d'r mandje blijft bij mij boven, is het dan heel raar om ook te zeggen dat mevr. koortslip niet aan d'r mag zitten en ook niet aan mij?( met feliciteren).
    En tot wanneer is een koortslip besmettelijk? Of is het beter te zeggen kom maar als je koortslip weg is? Want dan hebben we een rel denk ik.

Ik weet het niet, waar doe je goed aan, het belang van onze kabouter staat voorop.

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Een koortslip is besmettelijk tot de blaasjes zijn verdwenen.
    Nu moet ik er wel bij zeggen dat veel mensen zeggen dat als er een korst op zit het gevaar is geweken maar je weet nooit of er een blaasje is achter gebleven.

Ik ben zelf met het virus besmet als kind zijn en weet er alles van.
    Het enige wat ik niet doe is een kus geven omdat je zo iemand besmet.
    Als mijn kleintje er is dan kan ik hem/haar ook niet laten liggen dus elke keer voor het oppakken handen wassen en niet zoenen.
    Dan is de kans op besmetting behoorlijk klein.

3. Donna35

Donna35 Lid

30 jul 2008
    88
    0
    0
    Brabant
    Ze moet gewoon heel goed haar handen wassen....ze mag jou best feliciteren....maar gewoon niet kussen...en de baby mag ze best vasthouden hoor.zolang ze de baby maar niet kust....je hebt ook van die kleine padjes speciaal voor koortslippen die plak je gewoon op je koortslip!Dan is er verder niets aan de hand hoor!Maar ik begrijp je bezordheid....zou ik ook hebben hoor!
    Veel susces!

4. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ik zou haar bij jou en de baby uit de buurt houden. Zag net op babyboom dat een kindje door het virsus is gestorven. Als haar koortslip weg is kan ze altijd nog komen!

5. kleine tinus

kleine tinus Actief lid

1 mei 2007
    139
    0
    0
    Limburg
    Je moet in elk geval niet bang zijn voor een rel.
    Je kind gaat voor.
    En als het uitstellen van een bezoekje omdat de gezondheid van je kindje in gevaar kan komen al tot een rel leidt.... nou, dan is zo´n rel ook niet te voorkomen. Dan is het nu of later en dan kan het beter nu zijn, voor je kindje risico loopt.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ze kan het kindje wel vast houden, als ze van te voren even haar handen wast. Maar inderdaad geen kusjes geven of knuffelen.

7. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik zou zelf met een koortslip niet eens langs willen komen denk ik. Gelukkig nooit gehad dus weet er ook niet ontzettend veel van.
    Maar het lijkt me toch echt niet raar als je gewoon even laat weten dat je het prettig zou vinden als ze komt als het helemaal over is, gewoon voor de zekerheid.
    Als zij boos wordt ofzo is dat toch echt haar probleem? Ik denk dat 9 van de 10 mensen wel zullen begrijpen waarom je dat zegt!

8. Noor83

Noor83 Actief lid

12 jun 2008
    186
    0
    0
    ik zou het gewoon zeggen hoor. In ieder geval niet laten kussen. Maar ik weet hoe moeilijk het is om zoiets te zeggen. Een koortslip blijft besmettelijk totdat er helemaal niets meer te zien is. Het erge is dat het ook al besmettelijk is voordat je het ziet. Dus mensen die regelmatig een koortslip hebben, zouden een baby helemaal niet mogen kussen.

Ik ben daar zelf nu ook al mee bezig, ik ben nog maar net zwanger, maar mijn schoonouders hebben ook zeer regelmatig een koortslip en ik maak me nu al druk hoe ik dat straks moet zeggen. Maar je kind gaat voor, dan zijn ze maar boos.

9. Bloemetje

Bloemetje Bekend lid

6 aug 2006
    846
    0
    0
    Ik heb gehoord dat het erg gevaarlijk kan zijn als het kindje in de eerste 8 dagen besmet wordt met dat virus. Ik zou heel voorzichtig zijn.

10. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Mijn verloskundige heeft gezegt, dat je beter mensen met een koortslip kan weigeren, omdat het risico erg groot is voor pasgeboren.
    Ze kunnen daar inderdaad aan overlijden en het lijkt mij echt niet dat de gene die een koorstlip heeft dit op zijn/haar geweten wil hebben.

Als je zelf een koortslip hebt, kon je beter je kindje niet knuffelen en kussen (lijkt me dat lastig zeg als het net geboren is!)

11. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw

12. Noor83

Noor83 Actief lid

12 jun 2008
    186
    0
    0
    @ poema,

Heb ik ook maar ergens op een site gelezen. Er zijn trouwens mensen die maandelijks een koortslip hebben, en dan lijkt het me logisch dat die beter niet een baby kunnen knuffelen.

13. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    sorry hoor maar baby vasthouden word in een folder over koorstlip echt afgeraden.

14. Niet meer actief

Dank voor de antwoorden. Heb ook het 1 en ander gelezen op internet en ik denk nu dat het beter is dat ze komen als ze geen koortslip meer heeft.

Het is elke keer wat daar, hun kinderen hebben ook pas allemaal krentebaard gehad ook de baby en nu hadden de 2 oudste "waterblaasjes of water wratjes" schijnt ook een virus te zijn.

15. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    mijn vader zijn vriendin heeft koortslip en t zou heus wel heel erg toevallig zijn als ze net dan die koortslip zou hebben maar ik ben daar echt wel heel streng in hoor!
    en dan nog ff iets een pasgeboren babytje hoef je toch nie door iedereen te laten zoennen?
    vind ik dus een raar idee knuffelen oke maar niet iedereen met die mond er aan hoor!getverrr

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0

whahahah merk aan je dat je geirriteerd bent omdat ze altijd in jouw ogen (iets vies )hebben.
    zou ik ook hebben maar daar kunnen ze ook niet echt iets aan doen hoor!
    sterkte er mee

17. Niet meer actief

weet ook wel dat ze er niks aan kunnen doen, dat heb je met kinderen ze besmetten elkaar .
    Het komt alleen nu niet zo goed uit.

18. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Het koortslipvirus kan zorgen bij (pasgeboren) baby's voor hersenvliesontsteking en dit kan dodelijk zijn. In ieder geval is het erg gevaarlijk. Risico zoveel mogelijk mijden zou ik zeggen!

19. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    ik zelf zou er voor keizen om of haar niet te laten komen of haar zo ie zo de baby niet vast te laten houden. want het is echt een gevaarlijk virus

Deel Deze Pagina