Abortus versus adoptie

Discussie in 'De lounge' gestart door Kalush, 27 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Er is de afgelopen tijd veel opspraak over abortus. Dit aangezien het nieuwe kabinet hier plannen heeft deze wet te veranderen.
    Ik erger me dood aan sommige ingezonden stukken in de kranten over dit onderwerp.
    Iedereen vind dat er niet aan deze wet gekomen mag worden, dat er zelfs niet over gesproken mag worden.
    Als er mensen zijn die tegen abortus zijn die worden letterlijk uitgespuugd.
    Ik vind het een hele goede zaak om deze wet te veranderen.

Heb zelf kennisen die abortus gebruiken als 'na' behoedsmiddel. :c: :pale:

Wat is jullie menig hierover?
    Ik weet het op dit forum is iedereen bezig met zwanger worden, zwangerschap of kinderen.
    Maar voel me heel vaak alleen staan in mijn mening, vandaar dat ik hier eens wil polsen wat de meningen zijn.

Groetjes Kalush

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ben opzich niet tegen abortus (heel moeilijk om de grens wanneer wel/wanneer niet te bepalen namelijk) maar vind wel dat ze de termijn een heel stuk moeten inkorten.
    Las hier ergens dat de termijn nu op 24 weken staat? Dat vind ik veeeeeel te lang. Zit zelf eerder aan 10 weken te denken ofzo.

3. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik ben niet tegen abortus in sommige gevallen... Hangt van de situatie af (verkrachting, kindje wat niet levensvatbaar is etc)
    Maar de termijn van 24 weken vind ik veel te laat! Ik zou er voor kiezen dat die terug word gezet tot 12 weken maximaal. Natuurlijk wel met uitzonderingen, bijv als na de 20 weken echo het kindje niet levensvatbaar blijkt dan is het een ander verhaal.

4. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    zo is de wet ook al.
    Na 12 weken mag het alleen in uitzonderingssituaties

5. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

ik vind idd dat de de grens van 24 weken veel koter moet worden...

6. Sanny

Sanny Niet meer actief

Ik ben niet tegen abortus. Ik zou het zelf nooit doen, maar dat is mijn persoonlijke keus.
    Helaas gebruiken sommige meiden het als voorbehoedsmiddel en dat vindt ik een hele slechte zaak, maar om in de wet op te nemen dat abortus alleen mag in bepaalde gevallen, ben ik t niet mee eens. Het is nog steeds de beslissing van de vrouw, baas in eigen buik. Alleen denken sommigen er helaas veel te makkelijk over.

7. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Precies, abortus is in Nederland toegestaan tot 24 weken, maar dan heb je het wel over het aborteren van een niet levensvatbare vrucht.
    Het beeindigen van een ongewenste zwangerschap kan tot 12 weken.

Stel je voor dat er bij de 20 weken echo blijkt dat je kindje nooit levensvatbaar zal zijn, dan mag je tot 24 weken besluiten om de zwangerschap af te breken. Zit je na de 24 weken, dan moet je wachten tot je kindje vanzelf geboren word, stel dat je kindje in je buik komt te overlijden, dan mag de bevalling wel opgewekt worden.

Nu mijn mening: laat de wet zoals het is. Ik ben geen voorstander van abortus, maar ik kan me wel situaties bedenken dat ik de keuze kan begrijpen. En dan is het "fijn" dat er een wet is die het mogelijk maakt dat je zwangerschapsbeeindiging geen misdrijf is.

Groet van Kiki

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Misschien zouden ze dit dan een andere naam moeten geven, en geen abortus.

9. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Oke, snap de standpunten ook wel, alleen wie zijn wij om te oordelen over leven een dood?
    Als je kindje niet levensvatbaar is, moet je dan zelf maar ingrijpen?

Ik ben wel tegen abortus. Omdat de mogelijkheid er is, gaan mensen er veel te makkelijk mee om.
    O het kan ff niet, of geen geld o.i.d.

Als het om verkrachting gaat of iets anders waar je zelf totaal geen invloed op hebt, vind ik het een andere zaak.
    Maar het moet niet zo voor het 'grijpen' liggen, mensen gebruiken het als uitkomst.

Ik vind dat daar iets aan gedaan moet worden. Dat het niet zo makkelijk meer kan allemaal.
    Dan denken de mensen wel wat beter na voordat ze onveilig vrijen.
    Nu is er altijd een vangnet, zo van; och mocht het zo zijn, abortus kan altijd nog.
    Bleh!

Groetjes Kalush

10. sim

sim Niet meer actief

ik ben tegen abortus als 'voorbehoedsmiddel' en helemaal tegen zo'n lange termijn.

maar zoals kalush hierboven zegt, ingeval van verkrachting vind ik het ook een andere zaak, maar dan nog wel binnen een korter termijn...

11. Niet meer actief

Ik vind dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt om er ALLES aan te doen dat je NIET zwanger word, om mee te beginnen, sommige mensen vind ik veelste licht denken over abortus. Als het aankomt op ongewenst zwanger zijn doordat je niet goed aan je anticonceptie hebt gedacht, echter er zijn uitzondering in de zin van verkrachting of grote veranderingen in je leefomgeving (als je in de steek word gelaten of dergelijk)

Ik zou zelf NOOIT geen abortus doen maar ben er niet op tegen, ik vind dat een vrouw zelf over haar "lot" mag beslissen.

Als ongewenste zwangerschap vind ik 12 weken max maar ivm met niet levensvatbaar e.d. zijn er natuurlijk andere regels en vind ik dat je moet kunnen doen waar je jezelf prettig bij voelt, ik zou geen weken lang met een dood kindje in mijn buik willen gaan lopen dus als ik dan ervoor abortus kan kiezen doe ik dat maar vind dat niet echt abortus (ze zouden een andere naam ervoor verzinnen voor dat soort situaties)

12. Sanny

Sanny Niet meer actief

@Kalush je zou willen dat t niet meer zo makkelijk gaat. Hoe stel je dat voor? Wie gaat er dan over beslissen of de vrouw abortus mag plegen ja of nee? De rechtbank in de gemeente? In Rotterdam zullen ze bij iemand abortus wel toe laten en in Urk een vrouw in dezelfde situatie niet.
    Nee vindt dat het de beslissing van de vrouw is en ja sommige gebruiken abortus als voorbehoedsmiddel, maar de meeste niet hoor.
    Vindt dat je de wet zo moeten laten. Krijg er gelijk zo'n terug in de tijd gevoel bij. Waar vrouwen vroeger voor gevochten hebben, baas zijn in eigen buik, willen ze nu weer verbieden. Als we dat doen is t eind straks zoek. Nu is t abortus, straks euthanasie. Ongehuwd samenwonen, ik ben niet getrouwd, is mijn kind straks een bastaard? Ik ben er trots op dat ik woon in een land waar vrije keus is, abortus, eunthanasie, homorechten. Denk als er in 1 ding wordt aangepakt de rest gauw volgt en ik heb er geen zin in dat de tijd 40 jaar wordt terug gezet.
    Tuurlijk zijn er altijd types die abortus misbruiken en gebruiken als voorbehoedsmiddel, maar om daarom de vrije keus aan banden te leggen, nee daar ben ik het absoluut niet mee eens.

13. manouk

manouk Actief lid

26 apr 2006
    291
    0
    0
    Ik ben dus echt voor abortus. Tuurlijk vooral jonge meiden moeten gewoon aan de pil/ condoom of wat dan ook en tuurlijk is het heel dom en onverantwoord als ze dan zwanger worden door onbeschermde sex. maar ik denk dan vanuit het kind want meiden die een abortus laten doen weten wel vaak gewoon dat zij hun kindje niet kunnen geven wat ze een kind zouden moeten geven. een voorbeeld hiervan is een meisje bij mij uit de buurt. Ze is 17 jaar, geen vriend en woont alleen met haar moeder en broertje van 2 jaar oud. Ze heeft heel de zwangerschap gewoon door lopen roken en blowen en toen is haar kindje 2 maanden te vroeg geboren ( geen idee of dat een verband met het roken en blowen heeft hoor) maar in iedergeval het kindje is in juni geboren en ligt nu nog steeds ergens in nederland in een ziekenhuis en ik ben bang dat tie daar ook nooit meer uit zal komen. Als ik haar vraag hoe het met haar zoontje gaat dan zegt ze: Ow ja daar ben ik al een weekje niet geweest ja het is een beetje ver reizen voor mij :confused: . En dan denk ik echt meis waarom heb je geen abortus laten doen? Tis toch gewoon te zielig voor dat kindje. Het kindje was duidelijk niet gewenst en er wordt gewoon totaal niet naar omgekeken!

Wat ik wel vind is dat het wel te makkelijk gaat om een abortus te laten doen. Toen ik net zwanger was van Estel was ik echt in shock. Ik had het totaal niet verwacht want ik had al een paar maanden een spiraaltje en ik dacht dat dit het ideale voorbehoedsmiddel was. Ik heb toen een gesprek bij een abortuskliniek gemaakt. Niet om het weg te laten halen hoor want dat zou ik nooit doen. Maar ik had op hun site gelezen dat je daar een orienterend gesprek kon hebben en dat ze dan gelijk een echo zouden maken om te kijken hoe ver je was. Ik wilde eigenlijk een gesprek hebben om me te laten overtuigen dat een abortus niks voor mij was.

Maar in ieder geval ik belde dus op om een afspraak voor een gesprek te maken zonder dat ik eerst bij mijn huisarts was geweest ofzo. Ze zeiden dat ik de volgende week kon komen en ow ja of ik ook even een nachthemd en ondergoed mee kon nemen omdat ze het dan gelijk weg zouden kunnen halen als ik nog niet zo ver zou zijn. pfff ik heb gelijk de telefoon er op gegooid en er nooit meer over nagedacht. Ik dacht dat je een verplichte bedenktijd van 5 dagen had maar dan zijn ze dus wel behoorlijk soepel in.

14. Niet meer actief

helemaal mee eens, waar gaan we anders weer heen, de middeleeuwen?

15. Sanny

Sanny Niet meer actief

Hahaha zijn we t toch een keertje met elkaar eens ;)

16. Niet meer actief

ach ja moet kunnen :)

Ik vind zelf euthanasie erg belangrijk bv, dat is ook zoiets waar veel mensen tegen zijn, ik vind dat een persoon zelf mag bepalen wat ie wilt, want soms kan "natuurlijk" doodgaan een ware hel zijn...

Het zijn allemaal van die dingen , en dan ben ik zelf denk ik nog vrij ouderwets en misschien dingen die ik zelf anders of niet zou doen, maar dan blijft het nog steeds de keuze van jezelf en niet die van de staat of dergelijke...

17. Niet meer actief

Okay, maar wat wil je dan dat er gebeurd als een vrouw geen baas over eigen buik meer is?
    Moet het dan achter " de schermen " gebeuren , met alle gevolgen van dien? ( dode moeder omdat de abortus niet op een veilige en hygienische manier is uitgevoerd ) ;)

18. Niet meer actief

En dat iet alleen. Gaat Den Haag dan ook voor de kindjes zorgen die ongewild zijn en door de moeder voor een ziekenhuis gedropt worden? ;) En met zorgen bedoel ik dus niet alleen een dak boven hun hoofd en eten , maar ook een gezin waar ze kunnen blijven en waar ze met veel liefde op mgen groeien. ;)

19. Sanny

Sanny Niet meer actief

Ponyville je hebt helemaal gelijk. Mijn opa en oom waren ook heel blij met de mogelijkheid van euthanasie. En idd als ik weet dat ik nog maar een paar dagen te leven heb, maar vol met pijn zorg dan maar dat t vandaag gebeurt.
    En terugkomend op abortus, ja ik zou het zelf niet doen. Maar als mijn kindje niet levensvatbaar was denk dat t dan beter is om wel voor abortus te kiezen en niet de zwangerschap uit te dragen.

LindaEjimofor schreef:
    Daar heb je helemaal gelijk in, als iemand abortus wil, gebeurt het toch en dan liever op de legale manier dan wanneer t weer illigaal moet.
    Laten we asjeblieft blij zijn met de vrouwen de generatie voor ons, de feministen die hebben gezorgd dat wij meer rechten hebben dan alleen t aanrecht en dat wij mogen kiezen wanneer wij er aan toe zijn om moeder te worden. Baas in eigen buik zijn is zo belangrijk. Laten we niet terug gaan in de tijd.

20. jolie

jolie Fanatiek lid

26 okt 2006
    2.089
    0
    0
    beveiliger
    vlaardingen
    Je begrijp toch wel dat dit een onderwerp is, waarmee je mensen verdriet mee kan aan doen. Ik denk dat als er meiden zijn die een abortus heeft laten plegen er echt wel verdriet van hebben en dat ze het niet zomaar hebben gedaan. Voor de meiden die het hebben gedaan terwijl ze eigenlijk een beetje "dom" zijn geweest komt de klap echt wel een keer. En met verkrachtingen en of incest is abortus echt wel belangrijk dat het mag en is toegestaan. Ik weet voor de meeste geloven mag het echt niet omdat hun het zien als een levend wezen maar voor de niet- gelovenen moet je ze wel in hun waarde laten met hun beslissing dat ze een abortus hebben gepleegd.
    Jolie

Deel Deze Pagina