WIA/WAZO waar heb ik recht op?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Switi, Nov 29, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Hallo,

Ik zit inmiddels in een vervolguitkering van de WGA en ben tussentijds zwanger geraakt. Nu is het mij niet duidelijk waar ik nu wel of niet recht op heb.
    De ene medewerker zegt dat er in mijn situatie niets verandert dat ik er dus niet voor in aanmerking kom, de ander zegt dat ik me moet aanmelden voor minimaal 16 weken WAZO en de ander zegt weer dat ik er gedurende de gehele zwangerschap recht op zou hebben. Ik weet niet waar ik nu recht op heb en wat ik moet doen. Ik heb inmiddels diverse keren mijn zwangerschap gemeld en zelfs een herkeuring aangevraagd maar blijkbaar heeft niemand een antwoord. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Switi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe het zit met zwangerschapsverlof.

Je geeft aan dat je een vervolguitkering WGA hebt. Dan heb je geen recht op een zwangerschapsuitkering. Je WGA-uitkering loopt gedurende je hele zwangerschap door.

Ik wens je een fijne zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Hallo Yvonne,

Dank! maar volgens de website van het UWV wordt er geen verschil gemaakt tussen wga of vervolguitkering zolang je maar WIA ontvangt volgens onderstaand citaat, daarbij ben ik zwanger geraakt voordat de vervolguitkering inging. Dus voor mij nog steeds niet geheel duidelijk :(

"Als u zwanger bent met een WW-, WIA- of Ziektewet-uitkering kunt u zwangerschaps- en bevallingsverlof krijgen en een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De uitkering duurt minimaal 16 weken. De uitkering is 100% van uw dagloon.
    Vóór de bevalling krijgt u zwangerschapsverlof en een zwangerschapsuitkering. Na de bevalling krijgt u bevallingsverlof en een bevallingsuitkering. U vraagt de zwangerschaps- en bevallingsuitkering in 1 keer aan."

dank!

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hi Switi,
    Je wilt nog wat verduidelijking over de WAZO als je een vervolguitkering hebt. Ik geef je die graag.

Als je een vervolguitkering hebt, dan is er geen recht op een WAZO uitkering, je vervolguitkering loopt gewoon door. Je kunt dit hier terug lezen.

Ik begrijp dat je in verwarring bent geraakt door de tekst die jij aangeeft. Dit signaal zal ik verder doorzetten.

Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

Share This Page