kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by fabjero, Sep 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fabjero

fabjero Lid

Sep 17, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,
    Ik heb net het verhaal gelezen ook over kolven en afbouwen van.borstvoeding. nu zijn we vandaag ook gestart met oefenen met flesje. Mijn dochtertje is 5 weken en woog vorige week 3270gr. Ze heeft flesje van 80cc op want had berekend voor ong 65cc maar ze dronk alles op. Ik heb voor die voeding gekolfd aan beide kanten. Ze drink ook altijd aan twee kanten meestal 20 a 30 minuten aan elke kant. Mijn vraag is moet ik na elke bv ook.nog kolven? En hoe is jet beste om nu verder te gaan? nu had ik 60cc gekolfd in ong 15min. Hoe lang moet je ook eigenlijk kolven?
    Nou heel verhaal, maar hoop dat iemand advies heeft hoe nu verder te gaan. Alvast bedankt,
    Groetjes fabienne

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je kolft zolang de melk stroomt, maar het meeste krijg je bij elkaar in de eerste 10 minuten. Daarna druppelt het nog wel wat, maar dan kun je eigenlijk wel stoppen.

Wil je gewoon wat kolven nu om haar te laten oefenen met de fles?
    Dan kun je het beste na de ochtendvoeding kolven, of in plaats van voeden aan de borst kolven en dan meteen de melk in een fles geven.
    Als je voorraad wilt opbouwen kun je na de ochtendvoeding kolven.

Begrijp ik uit je verhaal dat ze 2 borsten per voeding drinkt en aan elke borst 20-30 minuten, zodat je bijna een uur aan het voeden bent?
    Welk geboortegewicht had ze?

Graag je antwoorden, dan kan ik weer verder.

Mirjam

3. fabjero

fabjero Lid

Sep 17, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,
    Ja klopt aan twee kanten meestal samen een uur bezig. Erg vermoeiend moet ik zeggen, ook daarom.zijn we begonnen met een flesje. Dit gaat super goed. Haar geboortegewicht was 2676gr. Vorige week woensdag zat ze op 3270gr. Voor het flesje vraag ik me ook af hoeveel ze mag. Zondag had ze 80cc op en bleef daarna smakken. Ik wil idd oefenen met de flesaar evt ook al wat voedingen.meer via fles geven.omdat het voor mij soms te vermoeiend is.
    Heb je daar nog advies voor? Ze drinkt verder via tepelhoedje maar ook geregeld zonder. Tevens gebruik ik domperidon maar dat probeer ik af te bouwen. Alvast bedankt voor je reactie!

4. fabjero

fabjero Lid

Sep 17, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,
    Misschien nog handig om te weten....
    Ze was 4 weken te vroeg. Ik krijg die domperidon ivm borstverkleining die ik 8 jaar geleden heb gehad. Ook daarom gebruik van tepelhoedje.
    Nu is ze 5 weken oud.

5. fabjero

fabjero Lid

Sep 17, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,
    Zit nog met vragen. De bv vraagt toch erg veel van me, zeker omdat ik een uur of langer bezig bent en een flesje erg goed gaat en deze binnen 20minuten op heeft. Omdat ik het niet vervelend vind om te kolven, zit ik zelfs te denken om alle vordingn met flesje te geven maar wel bv. Is dit een goed plan? En hoe pak ik di evt aan? Alvast bedankt!

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

goed dat je je vragen weer stelt, sorry dat het even duurt voor ik de gelegenheid heb je te antwoorden.
    Ik vind een uur aan de borst ook wel erg lang, dit gaat inderdaad te veel vergen. Je kunt inderdaad twee keuzes maken, of alles af gaan kolven en dit in de fles geven. In dat geval ga je - zeker in het begin- elke 3 uur kolven, dus ook in de nacht. Je kolft tot je voldoende hebt om haar te geven. ( is dit al haalbaar voor je?). als je ruim kolft kun je terug naar 7 keer kolven.
    Als je toch nog gemotiveerd bent om haar aan te leggen en te laten drinken zou ik contact opnemen met een lactatiekundige bij jou in de buurt, die kan dan meekijken en tips geven. Meestal wordt zo'n consult vergoed door je verzekering.
    Succes!

Mirjam

Share This Page