Beste lactatiekundige, Onze zoon woog bij geboorte 3980 gram. In de eerste week was mijn borstvoeding nog niet volledig op gang en viel hij af. Toen we richting de 10% gingen kreeg hij 20 cc bijvoeding (afgekolfde moedermelk). Dit ging goed en hij kwam aan.. Door het kolven was mijn borstvoeding volledig op gang gekomen. Hierna in overleg met verloskundige weer overgegaan op volledige borstvoeding. Dit ging ook prima, want hij kwam aan en was 2 weken na zijn geboorte 4.000 kg. Met 2 weken en 2 dagen 4040 kg en een dag daarna ineens 4030 kg en vandaag met 2 weken en 4 dagen wogen we weer precies 4.000 kg. Ik geef borstvoeding om en om, dus linkerborst en volgende voeding rechterborst. Als ik merk dat hij na 20 min. voeding nog niet genoeg heeft gedronken, leg ik hem aan de andere borst. Hij slaapt verder prima en komt zelf vragen om voeding en ik leg hem gewoon aan wanneer hij trek heeft. Echter laat ik hem nooit langer dan 4 - 5 uur slapen in de nacht als hij zelf niet komt. Overdag komt hij regelmatig, soms zelfs na een uur weer. Ik heb zelf een kolfapparaatje gekocht en daarmee heb ik een keer tussen de voedingen door gekolfd en toen had ik links 40 cc en rechts 10 cc. Verder kolf ik niet omdat het nog niet nodig is. Mijn vraag is of het normaal is dat een baby na 2 weken nog een beetje af kan vallen of is het zo dat hij alleen maar moet groeien? Zou hij genoeg voeding krijgen?
hoi fijn dat je BV geeft en dat je productie goed op gang is gekomen. Ik heb nog wel wat vragen, hoe zit het met zijn poep en plasluiers, hoeveel heeft hij daarvan? Drinkt hij effectief aan de borst, zie je dat na het eerste aanzuigen actief zuig-slikgedrag bij hem of is het meer sabbelen? Je zou verwachten dat hij nu wel door gaat groeien, maar als je elke dag weegt kan het wel een vertekend beeld geven, doordat hij de ene keer meer poept en plast dan de andere. Goed dat je hem op verzoek voedt en dat je hem wakker maakt als hij langer slaapt. Ik zou hem nu niet langer dan 4 uur laten slapen s nachts. Mirjam
Hallo, Bedankt voor de reactie! Hij drinkt wel effectief, zuigt krachtig.. Na een tijdje wordt dat wel wat minder krachtig. De laatste keer dat we hem wogen (eergisteren) was hij 4070 gram, dus wel weer iets bijgekomen. Nu wegen we niet meer, want dat laten we verder aan het Consultatiebureau over. In de nacht vraagt hij zelf in ieder geval na 4 uur weer, 5 uur halen we bijna nooit. Plasluiers heeft hij heel veel, poepluiers wat minder. Over die poepluiers maak ik me dan ook wel wat zorgen, want hij had 4 dagen geen poepluier, toen 1 dag wel 1 poepluier en toen 2 dagen niet en gisteren en vandaag wel weer 1 poepluier. Hij laat wel veel windjes. Als hij na een uur weer huilt en begint te zoeken met zijn mondje, is het dan goed om hem weer aan te leggen? Ik doe het altijd wel, maar ik vind het soms zoveel! Hij drinkt eigenlijk nooit korter dan 20 minuten. Soms is het trouwens zo dat hij heel wild wordt met zijn handjes en beentjes en de tepel steeds loslaat. Ik dacht eerst dat het dan misschien 'op' was, maar als ik in mijn borst knijp komt er gewoon een druppel melk uit. Ligt hij dan niet lekker misschien?
Ook lijkt hij af en toe niet verzadigd.. Ik ben nu al bijna 3 uur aan het voeden (met wat kleine tussenpauzes) maar hij wilt nog steeds meer.. Dit gebeurt 1 keer per dag wel een keer..
Vandaag moesten we naar het consultatiebureau. Mijn zoon zit inderdaad iets onder de groeicurve. Nu adviseerde het CB meteen om 60 cc kunstvoeding te geven na iedere borstvoeding. Maar eigenlijk wil ik helemaal geen kunstvoeding geven! Zijn er manieren om de productie van borstvoeding te verhogen? Want waarschijnlijk heb ik te weinig melk.
hoi ja, er zijn zeker manieren om je productie te verhogen! het is vooral belangrijk om je kind zo vaak mogelijk aan te leggen en de eerste borst goed leeg te laten drinken voor de achtermelk. Daar zit meer vet in en dan verwacht je dat hij meer gaat groeien. Met borstcompressie kun je je productie verhogen, ook kun je tussendoor kolven. Lees eens de tips op borstvoeding.com Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Niet genoeg melk Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - Borstcompressie Bij meer vragen hoor ik het graag weer, succes! Mirjam
Bij tussendoor kolven heb ik altijd het idee dat ik voor de volgende voeding te weinig heb? Hoe kan ik het beste kolven voor meer productie?
Ja, je hebt dan wel wat minder voor een volgende voeding, maar je kindje meldt zich daarna wat vaker en haalt dat wel weer in. Bovendien heb je dan weer een extra drinkmoment dat ook zal helpen de productie te verhogen! Mirjam