Beste deskundige, Ik hoop dat u mij kunt helpen met mijn vraag. Mijn zoontje is 5 maanden en over een maand wil ik hem dus groente en fruit geven. Zoals ik het heb begrepen zal de groente maaltijd 1 borstvoeding vervangen en fruit als tussendoortje gegeven worden. Maar hoe zit het met water? Moet ik dat na de groente maaltijd geven? Groetjes, visitor
Ik zou helemaal geen water geven. De eerste periode is puur wennen. Het gaat om hapjes. BV blijft nog steeds de hoofdvoeding. In eerste instantie geef je de bijvoeding na of tussen de borstvoedingen door. Langzaam kan je dat uitbouwen en zal het steeds meer worden en meer de plaats van de borstvoeding gaan innemen. Ik kan daar een hele mail over volschrijven maar ik denk dat link naar de volgende site veel typewerk scheelt. De overgang borstvoeding - vaste voeding wordt daar goed beschreven. Het is een methode die erg goed werkt! Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding Veel succes en geniet van het laten ontdekken van het fenomeen vaste voeding! Ilse
Bedankt Ilse ik heb die hele site bekeken zeker leervol. Ik begrijp dat ik geen water mag geven anders loopt mijn melk productie achteruit. Maar ik zou dan graag willen weten wanneer moet ik beginnen met het aanbieden van water en thee. Ik kan dat nergens in terug vinden. Ik ben van plan om 2 jaar BV te geven ik kan me niet voorstellen dat mijn zoontje 2 jaar geen water zal drinken.
Hallo, Ik denk dat je het niet te zwart wit moet zien. Je mag best een keer water geven (of ander drinken) Zeker als hij wat ouder wordt. Maar je hoeft niet een BV te laten vervallen alleen omdat hij water zou moeten. (Snap je) In dat geval biedt Moedermelk zo lang ze zelf voedt vocht. En dat is dan net zo goed of beter als limonade en/of water. Naarmate je kindje ouder wordt verschuift langzaam de invulling en verdeling van de bijvoeding. Zo zal af en toe een beetje water/sap/limonade minder effect op je voeding hebben als wanneer je vanaf nu altijd om bijvoorbeeld 11.00 uur een fles sap geeft i.p.v. aan de borst. Dan zal op termijn die voeding gewoon zijn afgebouwd. Snap je het een beetje? Daarom staat in de schema's ook niets expliciet ingevuld over water. Succes Ilse