Ons meisje is nu 2 maanden en valt niet zelf in slaap. We moeten haar altijd helpen, speen wil ze niet (we hebben 4 verschillende geprobeerd,) zelfs na lang volhouden niet. Wel wil ze graag onze pink, dan slaapt ze zo.. maar ook alleen als ze bij ons ligt. 's Morgens kan ik haar als ze eenmaal slaapt wel op haar buik wegleggen maar 's middags en 's avonds dus niet. Opzich vind ik het niet zo heel erg maar het is niet altijd handig. Over 3 weken gaat ze naar mijn zus (gastouder) maar die heeft zelf ook 3 kinderen en kan dus niet constant bij Liva blijven als zij moet slapen. Vanaf wanneer kon jullie kindje zelf inslapen?
De oudste vanaf een maand of 2,5 (langzaam opgebouwd toen het bijna tijd werd dat ze naar het KDV ging). De jongste vanaf dag 1. Die heeft er op het KDV meer moeite mee ivm alle afleiding ed, daar slaapt ze vaak één keer in bed en de andere keer (of keren) in de schommelstoel ofzo.
Idem! Alleen mijn zoontje is 9 mnd. Thuis moeten we hem helpen, ergens anders hebben bijna nooit problemen.. Komt vanzelf.
Eigenlijk vrijwel direct. Onze kraamverzorgster vertelde ons dat we haar zoveel mogelijk wakker weg moesten leggen als ze slaapsignalen gaf (gapen, oogjes wrijven etc). En vooral niet laten wennen aan in slaap wiegen. Toen ze heel klein was viel ze uiteraard ook tegen ons aan lekker in slaap, maar wakker weg leggen is ook nooit een probleem geweest. En nog steeds gaat dit perfect.
Week of 6 begonnen met oefenen (wel erbij blijven maar steeds minder contact) en met een week of 8 ging het prima
Vanaf dag 1 altijd wakker in de wieg gelegd en gelukkig nooit geen problemen mee gehad. Lijkt mij erg zwaar om je kindje altijd in slaap te moeten helpen gezien bij vrienden wat een ''ellende'' dat was.
We hebben haar hier ook vanaf het begin wakker weggelegd maar ineens kon het niet meer. Het is vooral lastig als we ergens anders zijn en als ze naar de opvang moet! Iemand tips hoe we haar kunnen laten wennen? Ik wil haar niet (lang) laten huilen.
vanaf dag 1 leg ik hem wakker weg en gaat dat goed, sommige dagen gaat het wat minder goed, dan laat ik hem 15 minuten huilen. dan ga ik ernaar toe geef hem een schone luier en nog een voeding en dan leg ik hem weer terug en vaak dan is het dan ook goed.
Zelf in slaap vallen? Vanaf dag 1... wij hebben de kinderen nooit bij ons gehouden om in slaap te vallen (en nooit laten huilen)
Steeds een beetje meer wakker terug in bed gelegd. Dus zeg maar eerst slapend, toen dat goed ging wegleggen als ze bijna sliep en dan het bedje (stond op wieltjes) nog een beetje wiegen, toen dat goed ging bijna slapend zonder wiegen, daarna half slapend, daarna zodra ze in slaap begon te vallen, daarna zodra zo flink moe was en vervolgens zodra we merkten dat ze echt moe aan het worden was.
evt zou inbakeren je kunnen helpen voor een paar weken. Het afbouwen is minder ingrijpend dan nu de strijd van het inslaap vallen aangaan. Met inbakeren geven ze zich sneller over aan de slaap. ik zou er wel in investeren, want ook al zijn er moeders die hun kleintje met 1 jaar nog steeds in slaap wiegen; t hoort gewoon niet, je moet dat niet willen. tuurlijk is je uk nog klein, maar volhouden is wel een vereiste, dus soms even laten huilen doen wij hier ook (naast t inbakeren). Als ze 1,5 u wakker is, gaapt en jengelt, aan haar oor trekt etc...dan leggen we haar op bed. Huilt ze na 15 min nog (niet krijssen, gewoon huilen-jengelen) dan mag ze er even uit voor 15 minuutjes ofo en daarna proberen we het opnieuw. uiteindelijk is je kind moe en wil het slapen....je kan ze nu nog niet verwennen, maar ze kunnen wel al "gewennen".
Bij ons ging het ook precies zo. Ze is meestal nog heel wakker als we haar in bed leggen, maar ze speelt dan een beetje en valt dan in slaap. Laten huilen heb ik nooit gedaan. Ze jengelt weleens een beetje (overdag), maar als ze dan na een paar minuten nog niet slaapt, ga ik erheen. Er zit dan altijd iets dwars (boertje, honger, etc).
Hier ging dat vrij snel goed. Ik denk vanaf een maand of 2. Daarvoor sliep ze zoveel dat ik haar niet eens wakker in bed had kunnen leggen
Heeft hier best even geduurd.. vanaf het begin sliep hij heel moeilijk, eigenlijk alleen bij ons op de borst. Vanaf een maand of drie ging het ineens beter.
Al eerder schreef ik dat ze direct zelf ging slapen zonder te huilen. Wat ik nu nog voor je kan bedenken: onze dochter heeft een knuffelkonijn (zo'n heel slap konijn) en daar hoor ik haar soms nog wel een half uur mee spelen als ik de babyfoon aan heb. Dus misschien een knuffel in bed?
Onze oudste kon dit al vrijwel vanaf het begin. Onze jongste vanaf 2,5/3 maanden. Wat bij ons erg heeft geholpen is een knuffeldoekje bij haar gezichtje zodat ze dat kan vastpakken. Of het doekje over haar voorhoofd en oogjes... Beetje eng in het begin, want zodra ze ermee gaat spelen ligt het doekje vaak genoeg over haar hele gezicht, maar het kalmeerde haar erg om ermee te spelen. Ons stappenplan bij elk slaapje: - in bedje leggen met knuffeldoekje en speentje - gaat ze jammeren: knuffeldoekje en speentje goed leggen/terug geven. - gaat ze weer jammeren: uit bed halen en in mijn armen troosten, beetje wiegen, gerust stellen en wakker terugleggen. - gaat ze dan alsnog huilen, dan pakten we haar eruit en viel ze in onze armen in slaap (vaak met het doekje over haar oogjes) en dan legden we haar slapend weg. Dit herhalen bij elk slaapje. Als ze harder ging huilen dan jammeren, haalde ik haar sowieso uit bed. Op een gegeven moment viel ze steeds vaker zelf in slaap. Oh en heel belangrijk: bij de eerste moeheidssignalen naar bed! Bij voorkeur nadat ze eerst in de box had gespeeld (in verband met de regelmaat).
Ze ligt al sinds week 4 in de puckababy omdat ze zichzelf wakker sloeg en ook gaat er een knuffeldoekje mee, deze leg ik al over haar ogen vandaar dat ik even niet weet wat nog meer te proberen. Vanavond viel ze na 20 min in slaap, wel moest ik de speen even vasthouden, dit snapt ze namelijk nog niet zo goed. Na 30 min was ze al weer wakker, heb haar even laten jengelen en ben haar toen gaan troosten. Helaas geen succes, mevrouw schreeuwde vervolgens dr longen uit dr lijf! Dit doet ze trouwens meestal (stembanden functioneren wel goed..haha)