Zijn er hier meiden die ervaring hebben met een mola/partiële mola? ik heb 27 december een curettage gehad. Het weefsel hebben ze opgestuurd. afgelopen dinsdag was mijn HCG gehalte 378 dus is goed aan het dalen. Het weefsel onderzoek duurt nog langer. Standaard onderzoek was niet voldoende. Ik moest uitgaan van mola/partiële mola wat inhoud dat ik voorlopig niet zwanger mag worden. Ik kan er weinig over vinden op internet, dus vroeg me af of hier ervaringsdeskundigen zijn!
Ha Voske, Wat rot voor je, ook dat nog. Ik heb het zelf nog nooit gehad, maar ze hebben het bij mij wel een keer vermoed. Het lijkt me dat de uitslag er eind deze week wel moet zijn hoor, want het duurt hoogstens een week of twee. Een partiële mola (1 op 20000) is nog zeldzamer dan een volledige mola (1 op 2000). Is er wel een vruchtje gezien? Volgens mij is het eerste een bevruchting van een normale eicel door twee zaadcellen. In dat geval ontstaat er wel een vruchtje, maar dat is niet levensvatbaar. Bij een volledige mola is een eicel zonder genetisch materiaal bevrucht door 1 of 2 spermacellen. In dat geval zijn er meestal veel blaasjes te zien in de bm. Een vruchtje is er nooit. Het is dus gewoon een foutje, en bij mijn weten niets erfelijks. Het is een goed teken dat je hcg goed daalt. Als het minder dan 5 is, zullen ze je een aantal maanden onder controle willen houden en dan mag je niet zwanger worden. Dit omdat het weer terugkomen van hcg de enige manier is waarop ze een weer oplaaiende mola-zwangerschap kunnen ontdekken. Soms zal er gekozen worden voor een behandeling met methotrexaat. Maar volgens mij niet altijd. Ik hoop voor je dat het loos alarm is, en dat je snel weer zwanger mag worden! Sterkte in deze onzekere tijd. Suus
ik heb een molazwangerschap gehad. Het was een volledige mola (zonder vruchtje). Het duurde ongeveer 3 maanden voordat het hcg op 0 stond en ik moest daarna nog een half jaar aan de pil. Vond het een hele zware periode, vooral dat ik zo lang moest wachten om opnieuw zwanger te mogen worden. Er is inderdaad niet zo heel veel informatie te vinden op internet dus als je nog vragen hebt stel ze gerust! Sterkte in deze moeilijke tijd.. liefs
Ik heb een paar jaar geleden een mola gehad, was mn eerste zwangerschap en wist niet wat me overkwam. Het zag er bij mij op de echo overigens niet uit als een mola (normaal worden er dan blaasjes/"druiventros" gezien), waardoor ik naast curettage ook nog geopereerd werd om te checken of er niet elders in mn buikholte een vrucht groeide. Ik hoop voor je dat het inderdaad loos alarm is. En anders komt het ook wel goed hoor, maar heb je wel een weg te gaan voordat je weer "klaar voor de start" bent en dat is zwaar. Mocht het wel een mola zijn: zorg ervoor dat je bloed wekelijks gecontroleerd wordt totdat je hcg op nul staat en laat een longfoto maken. Maar als het goed is spreekt de gyn dit zelf al met je af. Veel sterkte en als je vragen hebt kun je altijd stellen!
fijn om meiden horen die dezelfde emotionele achtbaan hebben gezeten. vooral het wachten tot HCG op nul staat vind ik zwaar. Het lijkt zo verloren tijd. Ze verwachten wel dat ze met de curettage een hoop weg hebben kunnen halen en dat het niet ergens rondzwerft. ik word inderdaad elke week geprikt. Mijn HCG zakt snel dus hopelijk snel op 0. Moet je dan ook nog vaak bloedprikken?
Vanaf het moment dat je hcg op nul (of kleiner dan 5) staat, moet je nog een half jaar iedere maand prikken. Heb je wel een longfoto laten maken? Dat moet je zeker even doen hoor als uit de definitieve uitslag blijkt dat het mola is. Het is ook verloren tijd, dat maakt het extra zwaar.. Mijn hcg was trouwens snel op nul, geloof na zes of zeven weken. Hopelijk bij jou ook!
ja, ik moest ook een half jaar nog bloed prikken nadat het hcg op 0 stond. Niet meer elke week, maar elke maand. Wanneer heb je uitslag dat het om een mola gaat? Bij mij was het trouwens wel echt een druiventros, maar ik was al wel 10 weken zwanger.. weet niet hoever jij was? Bij mij stond het hcg na de curretage nog op 1250, daarna zakte het steeds ongeveer voor de helft. Toen het op 2 stond ging mijn half jaar wachttijd in.
ik heb afgelopen woensdag de uitslag gehad. het ging echt om een mola zwangerschap. ze hebben het bij mij niet over een longfoto gehad. dinsdag maar eens vragen. mijn HCG zakt heel snel. na de curretage was het 12.000, een week daarna 387 en nu 47 dus dat gaat vlot. ik was 8 weken zwanger toen ik de echo kreeg. vanwege een eerdere miskraam heb ik zelf om een echo gevraagd. daar ben ik nu heel blij om. bij de verloskundige konden ze mijn baarmoeder niet vinden, ze dacht dat het darmen waren, een dag later kon ik voor een echo naar het ziekenhuis en die zag wel dat het een mogelijke mola was. ook zag ze wat bij mijn eierstok, maar dat bleek later loos alarm. na de curettage gaf de gyn aan dat het eigenlijk een gewone curettage was en dat de kans op een gewone miskraam weer groter was geworden. maar helaas na onderzoek van het weefsel heb ik afgelopen woensdag uitsluitsel gekregen, het gaat definief om een volledige mola. ik vind het wel fijn om ervaringen uit te wisselen en gevoelens op te schrijven met meiden die hetzelfde hebben meegemaakt. het voelt toch anders dan een gewone miskraam en ik ben in mijn omgeving alleen maar aan het uitleggen wat ik nu precies heb. veel mensen zeggen dan... oow een soort schijnzwangerschap. ik weet niet waarom, maar dat doet me pijn als ze dat zeggen... alsof ik me dingen in me hoofd heb gehaald. hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.
Jemig, wat naar voor je, nog meer onzekerheid. Het is wel een goed teken dat je hcg goed daalt, volgens mij. Inderdaad heel goed dat je er zo vroeg bij was. Dat maakt heel veel uit. Mij hebben ze ook een keer verdacht hierop, maar het bleek niet zo te zijn. Twee miskramen later dachten ze aan een placentagezwel, dus ik weet een beetje hoe rauw zoiets op je dak valt en heb er veel over gelezen. Ik meen dat longfoto standaard was, maar de echte ervaringsdeskundigen weten dat beter dan ik. Veel sterkte, ik vind het echt heel rot voor je. En een schijnzwangerschap??? Nou nee, een te goed bevruchte eicel juist, met veel meer hcg dan gewone zwangerschappen. Kan me voorstellen dat je gekwetst bent, ook al is het gewoon onnozelheid van mensen, en niet rot bedoeld. Suus PS Hier vind je de Nederlandse richtlijnen voor behandeling/opvolging. Oncoline
Ik wil je even heel veel sterkte wensen! Ik werd verdacht van een partiele mola, er was wel een vruchtje te zien, met nog zo'n 4 andere vruchtzakken. Daarbij had ik ook een torenhoog HCG. Ik vond het wachten op de uitslag en het vooruitzicht van, wat als, moet ik aan de chemo en mag ik een jaar niet zwanger worden, ontzettend heftig. Vooral ook omdat niemand het begreep, waardoor erover praten moeilijk was. Gelukkig bleek het bij mij loos alarm. Een meerlingenzwangerschap die niet goed is gegaan. Ik was enorm opgelucht, alleen kwam ik toen wel ff in een flinke dip terecht. Ik wens je heel veel sterkte toe en hopelijk blijft het hierbij. Knuf!
Rot dat het inderdaad mola is! Dat zal wel moeilijk te bevatten zijn voor je, en zo te horen voor mensen in je omgeving al helemaal. Het zal wel niet rot bedoeld zijn maar een schijnzwangerschap vind ik een kwetsende en onnozele term, schijnzwanger kunnen volgens mij kunnen alleen honden zijn. Het is een gecompliceerde miskraam, misschien zegt dat mensen wat meer over de ernst van je situatie. Anyway, die longfoto is belangrijk omdat de blaasjes in zeer zeldzame gevallen door je lijf kunnen gaan zwerven en in de longen kunnen gaan zitten. Als je "mola zwangerschap" googled kan dit ook lezen. Zeker laten doen! Ookal denk ik dat jij je hier absoluut geen zorgen over hoeft te maken hoor, want je hcg daalt ongelofelijk snel. Gelukkig maar, des te eerder gaan je halve jaar in. Denk er ook aan dat je na iedere zwangerschap (bevalling of miskraam) na 6 weken je hcg moet laten prikken omdat een mola altijd weer actief kan worden. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met je meid, het wordt alleen wel doorbijten de komende maanden. Waarom zou je trouwens een grotere kans op een mk hebben nu? Dat lijkt mij niet. Je hebt alleen een licht verhoogde kans op herhaling van de mola maar ik heb er nog nooit van gehoord dat je een grotere kans op een mk zou hebben.
oh ik herken dat heel erg Mijn zwager zie toen tegen mij: oh.. dus je was eigenlijk helemaal niet zwanger! En opmerkingen als: gelukkig was het geen kindje, deden ook altijd heel veel pijn. Alsof het al niet pijn genoeg doet. Maar mensen snappen het gewoon niet en dat komt omdat het zo weinig voorkomt. Toevallig was er op de dag dat ik er achter kwam dat het een mola was, die dag nog een meisje bij dezelfde gyn met ook een mola. De gyn zei toen tegen mij dat hij maar een staatslot ging kopen omdat dat wel heel toevallig was. Alsof het zijn geluksdag was ofzo! Ben ook direct overgestapt op een andere gyn. Ik heb ook een 'gewone miskraam' gehad en het gevoel en verdriet wat ik daarbij had was heel anders als bij de mola. Bij de mola voelde ik me echt bedrogen, boos en alleen en ook vooral niet begrepen en dat deed echt enorm veel pijn. Bij de miskraam was ik ook heel verdrietig, maar kreeg ik veel meer steun van iedereen. Niet dat het minder erg is, want het is allebei vreselijk Fijn dat je hcg zo goed zakt! Gaat inderdaad snel. En ik zou inderdaad vragen naar een longfoto, dat hebben ze bij ook gemaakt en dit heeft met eventuele uitzaaiingen te maken. De kans daarop is heel klein hoor, maar ze willen het graag uitsluiten. Liefs
Ik kan hier helaas ook over mee praten, ik heb een partiele molazwangerschap gehad. We testen in juli vorig jaar positief en omdat wij al 2 miskramen achter de rug hadden en in het ziekenhuis liepen kregen we meerdere echo's, we zagen met 6 weken een mooi hartje, bij 7 weken nog steeds en dachten nu gaat het goed, we zijn mooi op weg Toen we anderhalve week later weer gingen was het hartje gestopt met kloppen, de gyn wist niet wat ze zag, na een curretage en onderzoek, kwamen we erachter dat het een partiele-mola was er werd ons verteld dat dit heel erg zeldzaam was en wij zeiden tegen elkaar ja hoor dit kunnen we ook nog wel weer gebruiken. Ik moest elke week bloedprikken om te kijken of mijn hcg daalde en als deze 6 weken onder de 5 was mochten we weer zwanger worden ivm herhaling van de mola. bij ons hebben ze het nooit gehad over longfoto of wat dan ook, ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd groetjes Babs
wow 6 weken onder de vijf, dat is snel... bij mij hebben ze het over 6 maanden gehad. fijn om te lezen dat jullie mijn gevoelens snappen.. ik heb hier echt veel aan! al is fijn niet helemaal het goede woord, het was natuurlijk veel fijner geweest als jullie helemaal geen ervaring hadden en gewoon mooie babytjes in de armen hadden gehad! loezz jij verwoord mijn gevoelens heel goed. ik voel me gewoon erg bedrogen door mijn lichaam.. morgen weer telefonische afspraak met de gyn, zal het eens vragen van de longfoto. denk dat ze dat niet doen omdat mijn HCG zo snel zakt, maar vraag het voor de zekerheid even. Ik heb het met haar over anticonceptie gehad. Ik wil liever niet aan de pil, heb het even helemaal gehad met hormonen! Weten jullie waarom ze dat aanraden, of is veilig vrijen en geen pil ook voldoende? Dan doe ik dat namelijk liever.. en even heel rooskleurig in de toekomst kijken. Stel dat ik weer zwanger ben over een hele tijd, krijg ik dan meer echo's? Is dit een reden om bij de gyn onder controle te blijven? Al is het maar in het begin van de zwangerschap? Een hoop vragen, ik kan ze morgen misschien ook aan de gyn stellen, maar misschien hier alvast wat ervaringsdeskunidgen..
Hoi meid. Fijn dat je morgen de gelegenheid hebt om vragen aan je gyn te stellen. 6 weken is inderdaad heel kort, misschien omdat het een partiële mola betrof en die heeft minder kans te persisteren dan een complete mola. 6 maanden is helaas toch echt de wachttijd bij een complete mola weet ik. De pil wordt volgens mij alleen aangeraden zodat je een minimale kans hebt om zwanger te worden, het is nl echt heel belangrijk dat dit niet gebeurt. Natuurlijk kan je ook gewoon condooms gebruiken maar dan is het risico op een zs wat groter. Bij een volgende zwangerschap moet je met 6 weken een echo laten maken zodat er gekeken kan worden of het niet weer mola is. Ik heb met 6, 8 en 12 weken echo's bij de gyn gekregen. Daarna kan je dan naar een gewone vk. Sterkte!
hey, heb een goed gesprek gehad met de gyn. ze heeft alles nog eens goed en rustig uitgelegd. dat het een fout is met de chromosomen... ze wil me elke week blijven controleren totdat ze zeker weet dat HCG goed gedaald is en stabiel blijft, dan maandelijks totdat de zes maanden om zijn. een longfoto doen ze tegenwoordig niet meer, wel extra bloedonderzoek naar de lever en nierfuncties. HCG zit op 21 en halveert ongeveer met de week... dus als ik dat reken dan ben ik over drie weken een heel eind... ik hoop het! Dan kan het 6 maanden aftellen beginnen. lief dat je ernaar vraagt loezzz
Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad. En een goed hcg zeg, jouw halve jaar gaat zeker snel in. Mijn mola-ellende is alweer een jaar of 5 geleden toen werd er nog wel een foto gemaakt inderdaad. Maar met jouw hcg-waarde hoef je je daar ook geen zorgen over te maken. Ik wens je dat de tijd vliegt en daarna een gezonde zwangerschap!