Hoi Allen, Even een ontwikkelingsvraag. Mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden kan in onze ogen erg veel op het gebied van praten,tellen,kleuren herkennen en puzzelen. Hij kan kleuren aanwijzen (ook van bijv. auto's in een stad die hij niet kent) Puzzelt een puzzel van 20 stukjes zelfstandig in 5 minuten in elkaar. Begint met tellen tot 10 Het woord ventilator komt er feiloos uit. Dit zijn nog maar 4 voorbeeldjes van de dagelijkse dingen. Wij vinden dat dat allemaal erg vroeg is, of gaat het echt zo snel. Wie ervaring met deze snelheid. Groeten, Wilma
HIer ook een meisje die zich heel snel ontwikkeld. Praat (volgens deskundige) heel erg veel, goed en duidelijk. Kent de kleuren rood, geel, groen, blauw, roze, zwart en wit. Telt tot 10, telt ook echt dingen ( dus 1 appel, 2 appels) Puzzels heeft ze ook geen moeite mee. Haar fijne motoriek is enorm goed, daar integen loopt ze sociaal gezien weer iets achter. Ik denk dat ieder kind zich op een bepaald vlak heel sterk ontwikkeld op deze leeftijd en als je ze met 4 jaar naast elkaar zet lopen ze toch allemaal weer gelijk. O ja, meisje hier is ook 2 jr en bijna 2 mnd
Klopt, mijn zoon is verbaal ook erg sterk, op die leeftijd telde hij ook al tot 20, kon kleuren benoemen, en vertelde korte verhaaltjes letterlijk na. Daarentegen was hij motorisch helemaal niet zo vlot. HIj liep los met 18 maanden.Hij heeft sinds de zomervakantie door hoe je dient te fietsen op een traktor, toen was hij net 3 geweest. Met 2 jaar maakte hij 5-woordige zinnen. Ieder kind heeft gewoon een bepaalde ontwikkeling, maar rond de 4 jaar lopen de meeste kinderen met alles gelijk op.
Hey, dus nog meer kindjes die dit doen. Stijn heeft ook nog geen enkele interesse in driewielers en klimmen bijvoorbeeld. 7woordzinnen is hier normaal Zal allemaal wel goed zijn dan denk ik. thanks
hier is dat ook allemaal heel normaal. met ander half begon esmee al met zinnetjes. alle kleuren kent ze ook zo opnoemen. telt nu tot 17 en in het engels tot 10 en kent al wat woordjes in het engels (dank zij dora) voor ons is dit ook allemaal heel normaal , heb geen idee of dit met slim te maken heeft (dr ouders zijn in ieder geval geen studie bollen)
Onze dochter is nu 20 maanden. Ze is een ontzettend goede prater (lange zinnen, maar ook complete liedjes..). Ook kent ze de meest gangbare kleuren (rood, groen, blauw, geel, oranje, roze, paars..). Ze begint nu met tellen. Maar daarentegen is ze nu 'pas' torens aan het bouwen met blokken. En als ik zie hoe goed kindjes van haar leeftijd uit de voeten kunnen met een loopwagentje in vergelijking met haar.. (alhoewel ze ook sneller dan 'gemiddeld' was met kruipen, staan en lopen). Ik denk niet dat het een kwestie van intelligentie/slim is, maar meer een kwestie van interesse..
Hier ook een vlotte Stond met 4 maanden, liep met 11,5 maand. Praat nu 2 talen (engels en nederlands) praat nederlands als een kind van 3-3,5 jaar Ze kent veel kleuren, vormen, maakt puzzels van 3+, ze telt in het nederlands en engels tot 20. Ze zingt liedjes ook compleet mee, moeilijke woorden komen er ook goed uit. Ze verbaasd ons bijna elke dag.
Heerlijk om even uit de hoogte te doen.Ik doe graag mee hahah.Suus is geboren met 30 weken.Liep met 9 maanden,maakt met 20 puzzels van 24 of meer stukjes.Praatte duidelijk in redelijk goede zinnen.Maar..ook is ze lichaamlijk vlot.Ze kon met 24 maanden al fietsen.Nu is ze 3 en fiets zonder zijwieltjes.Haar tweelingzusje met alles net wat trager.Ook met zindelijk worden.Suus was met 27 helemaal droog,Tessa met 30 maanden. Heerlijk van die snelle kindjes,en niet van die dromers/slomerds.
Is niet altijd zo weet ik uit ervaring Kylian was met praten, tellen, kleuren en automerken ontzettend snel en daar loopt hij nog steeds op voor. Ook de fijne motoriek is geen probleem. Puzzels heeft hij nooit intresse in gehad en ook knutselen (kleuren verfen etc) intresseert hem geen hol. En zoals de kinderarts van het cb al voorspelde is zijn grove motoriek achter gebleven (schijnt heel normaal te zijn bij kinderen die zich dus op taal etc snel ontwikkelen). Kylian is nu dus 4 jaar, lult zijn klasgenoten onder tafel, snapt niet dat zijn klasgenoten niet tot 100 kunnen tellen. Maar zijn klasgenoten rennen hem er met het grootste gemak eruit, hij harkt op zijn step en fietst met zijwieltjes en stapt af om te gaan lopen als hij een scheve tegel ziet liggen. Ook is hij ontzettend lief. Dus nu zijn ze op school bezig hem weerbaarder te maken (waren ze al mee begonnen op de peuterspeelzaal) en dagen hem uit in de grove motoriek (wat resulteerde in een Kylian die plaste vanaf het klimrek waarin die wel naar boven had durfen klimmen maar niet meer naar beneden durfde) Maar de school is nu net 2 maanden oud en ze verwachten dat hij zich binnenkort wel zal gaan 'vervelen' met andere woorden we moesten er niet raar van opkijken dat ze hem extra gaan uitdagen met al werkjes van groep 2. ach het blijft mijn lekkere ventje en we zien wel hoe het allemaal gaat lopen.
Ohhhh het is allemaal heel herkenbaar. Ben ook gewoon trots op hem Net als jullie op jullie kroost. Dank jullie allemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ach ja het is maar waar je van houdt he, ik ben ook supertrots op mijn dromertje hoor. Maar ts wat leuk dat je mannetje dat allemaal kan zeg!
@mamasuusentessa, sjeez wat een opmerking! Pff dat zeg je toch gewoon niet! Ik ga er maar niet te ver op in, maar ik werk met die "slomerds" en jij hebt echt geen idee wat je zegt! anyway, ik heb ook een snelle dame. Vind er niks an hoor, altijd maar dingen willen leren. Madam kent het halve alfabet al en loopt de hele dag letters aan te wijzen. Ze kent vogels bij ras ipv vogel, dus merel, papegaai, enz. Fijn dat ze zich ontwikkeld natuurlijk, maar ik hoop dat het gewoon een gezonde interesse is!
Hier precies dezelfde ontwikkeling en net zo oud.. ik vind dat mijn zoontje een normale ontwikkeling laat zien in relatie tot het intelligentieniveau van zijn ouders (beide WO). Ook zijn (fijne en grove) motoriek is prima in orde. Mijn neefje (9 jaar) is zeer hoogbegaafd... in alle eerlijkheid hoop ik dat dat ons en ons zoontje bespaard blijft want er is eigenlijk geen bal aan. Hij maakte met 1,5 gewone puzzels, wilde weten hoe de telefoon / tv / computer etc werkte (dus niet WAT het doet maar HOE), sprak volledige zinnen, kon een beetje lezen met 2 jaar etc etc. Gelukkig is hij verder gewoon ook een leuk joch maar school? Een groot drama! Hij past er gewoon niet. Sociaal? Redelijk maar het vraagt erg veel bijsturing etc etc... Laat mijn zoontje maar lekker 'gewoon' slim zijn of een slomerd... die zijn ook leuk!!! @Mamasuus, afgezien van het lopen met 9 maanden (wat geen teken van intelligentie is) lees ik verder niet zo veel bijzonders ten opzichte van mijn eigen zoontje (hoewel... mijn zoontje is zindelijk sinds hij 23 maanden is). Je hebt dus geen langzame tantes maar het valt wel mee hoe ongelofelijk snel ze zijn. Ze zijn duidelijk gewoon geinteresseerd.
ozne dochter begon 4 maanden geleden met *tellen van 1 tot 10 *zegt moeilijke woorden zoals paraplu,kaasschaaf,koektrommel met een goede rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr *doet zelf haar broek uit *doet haar jas aan *drinkt uit een gewone beker *geeft pijn aan *puzzelt zonder moeite ja zoveel ze is gewoon slim,,en dit is niet om te stoefen ,van alle mama,s niet . we zijn gewoon zooooo trots op alles wat onze boefjes kunnen
Hier ook een snelle dame. Ik weet nog goed dat we op vakantie waren toen ze 22 maanden was en ze vloeiend vakantiehuisje en chocoladehagelslag kon zeggen . Kleuren kende ze toen al een tijdje. Maar wat jij schrijft over puzzelen, daar is Eva dus helemaal niet goed in. Die knopjespuzzels doet ze zonder moeite, maar de echte puzzels met puzzelstukjes, dat is echt niet aan haar besteed en ze heeft ook echt geen zin om daar moeite voor te doen ('moet mama maar even doen, ik kan het niet zo goed'). Momenteel is ze erg bezig met logica en steeds bijdehanter met praten, vooral de juiste intonatie moeten we altijd erg om lachen.
Ach joh, is toch leuk ff vertellen wat je kindje allemaal al kan! Ok. Laura is 3,5 (ok en 2 dagen) En spreekt 4 talen thuis spreek ik nederlands met haar, haar vader is venezolaan en spreekt dus alleen spaans met haar. Onderling spreken we engels en op school spreekt ze de lokale taal papiamento. Ze kan in alle 4 talen tellen. Ze puzzelt graag puzzels van 150 stukje of 5+. En ze vraagt de hele dag "waarom". Word er af en toe helemaal gek van! Maar ik denk ook dat veel zich in de loop der jaren weer recht trekt. En dan blijven er maar een paar hoog begaafden over!
Helaas weet ik wel wat ik zeg.Geef gewoon mijn mening.Vind het super dat ze alles zo goed doen.met 30 weken geboren,en totaal geen ontwikkelingsachterstand?Nee daar moet ik idd niet trots op zijn.Sorry!!!!Ik denk dat het allemaal gezond is namelijk.
Ach ja mening betekent inmiddels zoveel meer dan de lading die het "vroeger" dekte. Ik vind slome echt een no go, dat zeg je echt niet! Maar het lijkt ook al lang geleden dat je dingen die niet aardig zijn, niet meer zegt... *rolt ogen*. @Snoopy, Ymke had ook nooit zoveel interesse voor legpuzzels, tot ze een prinsessenpuzzel van een heleboel stukjes zag in de winkel. Ze legt m met groot gemak, nog sneller dan dat ik het kan. Kan dus zomaar omslaan...
Je moet vooral trots zijn op je meiden maar je haalt wel een paar dingen door elkaar. De kans dat een gezond geboren kind dat met 30 weken geboren wordt en een ontwikkelingsachterstand blijft houden is absoluut gering. En je hebt het over slomerds etc... het is niet erg duidelijk wat je daarmee bedoelt maar het klinkt niet erg aardig. Het klonk in ieder geval alsof je elk kind wat niet met 27 maanden zindelijk is, 'suf' vindt... Zo zal je het niet bedoeld hebben. Wees lekker trots op je gezonde kinderen! Maar de vraag lag hier wat anders.