Hoi dames, Ik ben vanmorgen met mijn dochter bij de kinderarts geweest. Om uit te sluiten dat ze een ernstige darmziekte heeft, moet ik nu tijdelijk (3 of 4 dagen) kunstvoeding uit een fles gaan geven. Ik moet hiermee morgen beginnen. De KA adviseerde te gaan kolven om de productie van BV op gang te houden. Dit heb ik net eens geprobeerd, ik kolfde 10 cc. uit de borst waar ze net uit gedronken had en 70 cc. uit de andere borst. Die heb ik maar niet leeggemaakt want over een paar uurtjes moet dochterlief er weer uit drinken natuurlijk. Dus ik dénk dat het kolven geen grote problemen oplevert. Maar heeft iemand ervaring met het, voor korte tijd, overgaan op kunstvoeding? Misschien om dezelfde reden, of misschien om een andere reden, dat maakt met niet uit. Waar ik graag meer over zou willen weten, is het volgende: - hoe snel went dochter aan de fles? In eerste instantie deze vraag omdat ik wel graag wil dat ze die paar dagen voldoende voeding binnenkrijgt - dus als het 3-4 dagen duurt om te wennen aan de fles heeft ze misschien 3-4 dagen honger want ik mag haar echt geen BV geven die dagen.. In tweede instantie deze vraag, omdat ik, als de darmziekte kan worden uitgesloten (wat ik hoop natuurlijk!) weer deels terug zou willen naar BV. Deels, omdat dochter buikpijn krijgt van BV (haar ontlasting blijft uit) en naar ik hoop niet van KV, maar omdat BV toch de beste voeding is zou ik het dan willen combineren. - Welke fles/speen heb ik nodig? Ik heb een Tommee Tippee fles liggen met een speen maat 1, en een Avent flesje uit zo'n pakket (geen idee met wat voor speen?) Is dat goed? - Deze vraag zal ik ook nog posten op het flesvoedingforumdeel, maar: kan ik dochter 7-8 flesvoedingen geven? Dus gewoon de hoeveelheid voor haar gewicht verdelen over 7-8 voedingen in plaats van de aangeraden 5-6? Met BV krijgt ze 7-8 voedingen per dag, en ik denk dat de overgang naar 5-6 flesvoedingen wel enorm is, ook gezien ze een ander soort voeding krijgt en uit een ander ding, dat merkt ze natuurlijk.. Ik hoop dat er iemand reageert.
Hey meid, dat is schrikken zeg. Ik zou misschien eens kijken naar cup- en fingerfeeding, dan verminder je de kans op tepel/speen verwarring. Maar als je denk dat alles goed gaat met het flesje kun je dat ook gewoon doen. En meerdere moeders geven flesvoeding op verzoek (natuurlijk met een maximum aan de voeding), dus volgens mij moet dat geen probleem zijn. Wel is borstvoeding lichter verteerbaar dus het kan zijn dat je kindje er minder van wilt. veel succes! Borstvoedingorganisatie LLL - Cupfeeding Breastfeeding: Finger Feeding
Hoi Ik geef ook bv, maar heb al snel de fles (na 6 weken) geoefend. Zolang je kindje goed aanhapt zou ik niet zo snel bang zijn voor tepel/speen verwarring. Mijn twee dames hebben er helemaal niet aan hoeven wennen en dronken eigenlijk direct uit het flesje. Wel heeft mijn man het eerste flesje gegeven, en ik was even de deur uit. Zodat de melkfabriek er ook echt niet was.....dus zullen ze sneller tevreden zijn met het alternatief. Het tweede flesje kon ik gewoon geven. Ik gebruikte gewoon de flesjes van avent, dezelfde als uit het pakket waar jij het over hebt. Om het kindje in het ritme te houden zou ik denk ik kiezen voor 7-8 voedingen en dan aangepast aan gewicht en hoeveelheid. Heel veel succes
Hoi, Mijn dochter krijgt nu ook af en toe een flesje afgekolfde melk, zodat ik af en toe een nachtje kan doorslapen of even de deur uit kan. Hiervoor gebruik ik een fles van Avent met speenmaat 1, van het begin af aan heeft ze helemaal geen problemen gehad met het drinken uit de fles. Voor de kunstvoeding zou ik inderdaad ook kiezen voor de 7-8 voedingen zodat het ritme gelijk blijft, en niet te veel veranderd. Veel succes
Bedankt voor jullie reacties. Dat ene flesje van Tommee Tippee is speciaal gemaakt zodat het zoveel mogelijk op de tepel lijkt, dus die ga ik sowieso proberen. Maar het stelt me wel gerust dat jullie dat flesje van Avent ook met succes kunnen geven! Devy, ik zat me inderdaad nog te bedenken hoe dat zit met flesvoeding op verzoek.. Zal er even over posten op het flesvoedingforum.
ik ben jayden vanaf 3 weken aan de fles gaan wennen, ik heb de difrax s flessen , maar hier was t totaal geen probleem hij drinkt ni dankbaar aan de fles en aan de borst. en asl ik s een avent fles pak vind ie t ook geen probleem, dus ik zou gewoon s proberen hoe t gaat.
Hoi, Ik dacht ik laat even weten hoe het gaat tot nu toe.. Ik heb vanmorgen de eerste voeding nog borstvoeding gegeven - had niet zo'n zin om me zo vroeg te verdiepen in hoeveelheden en wilde dochterlief ook geen drama aandoen door na een lange nachtrust met iets nieuws aan te komen. Anderhalf uur geleden heeft ze haar eerste flesje met kv gekregen, en ze deed het volgens het boekje! Ze accepteerde de fles direct en dronk hem in ruim een kwartier leeg. Ze heeft 100 cc gedronken. Ben blij dat zij geen drama maakt van dat vreemde plastic ding waar een ander smaakje uitkomt dan ze gewend is - dan moet ik dat ook maar niet doen. Kolven lijkt goed te gaan. Had vanmorgen 150 cc. en een uurtje geleden 110 cc.