Dag allemaal Onze zoon is vandaag 6 weken oud. Soms huilt mijn liefje zo verschrikkelijk hard dat hij gigantisch rood aanslaat, zich overstrekt, met zijn beentjes schopt en bijna niet meer ademt. Het komt soms totaal onverwacht, de ene moment ligt hij rustig in mijn armen of in zijn parkje ofzo en dan slaat hij totaal om. Het is net een biggetje dat geslacht word. Soms ben ik bang dat de buren de kinderbescherming gaan bellen dat ze denken dat ik hem iets aandoe Ik heb deze zaken ook van in het begin voorgelegd aan de vroedvrouw en aan Kind en Gezin (in Nederland is dat het cb denk ik?). * Deze suggereerden dat hij misschien spruw had = hij heeft melkbeslag maar dat kan je afvegen. Ik heb verder ook geen symptomen. * Daarna dachten ze aan darmkrampjes door een koemelkallergie en veel lucht binnenhappen tijdens de voeding (geef borstvoeding). Er zijn meerdere poepluiers per dag en hij laat veel windjes. Hij is wel altijd zeer gulzig en heeft regelmatig de hik na zijn maaltijd. Dat kon het dus misschien wel zijn. Nu is het zo dat het me zeer vreemd zou lijken mocht hij een koemelkallergie hebben, ik drink namelijk sojamelk, eet sojayoghurt en wel kaas van koemelk maar met vegetarisch stremsel. Op hun aanraden heb ik een dag mijn melk afgekolfd en het in flesjes gegeven om te zien of het beter ging - minder lucht binnenhappen. Dat leek niet veel te helpen. Toen moest ik een week lang borstvoeding geven in "rugbyhouding" (zodat hij rechtop zit tijdens voeding) en hem steeds een half uurtje na de maaltijd rechtop houden. Dat heb ik gedaan maar bleek niet te helpen en toen zei de vroedvrouw dat ik wel eens moest afwisselen van houding (nadat ik dus op haar aanraden een week lang in "rugbyhouding" had gegeven) Ik blijf hem wel steeds een half uurtje na de maaltijd recht houden, ook al moet ik bekennen dat ik 's nachts soms wel eens durf te zeuren en maar 15 à 20 minuten hem recht hou. Ook moest ik Colikind geven (homeopathische druppeltjes). De problemen blijven echter aanhouden. * Toen dachten ze aan verborgen reflux. Hij heeft soms een zurige adem, hikt veel na de maaltijd, geeft zelden terug maar je hoort hem soms wel slikken en rare geluiden maken. Baby's met verborgen reflux slapen naar het schijnt heel slecht maar zoonlief slaapt supergoed, vooral 's nachts. Het advies was daar terug om hem rechtop te laten zitten na de maaltijd. Dat deed ik dus al maar het lijkt niet te helpen. * Soms denk ik zelf dat het misschien een groeisprongetje is of koliek. Ik zie ons mannetje doodgraag en anders is hij een zeer gemakkelijke baby... zijn glimlachjes maken zoveel goed maar ik vind het heel erg moeilijk om te bepalen of hij nu pijn heeft (darmkrampjes/verborgen reflux/...) of niet (groeisprongetje of koliek?). Ik wou dat hij me kon zeggen wat er scheelt en dat ik hem kon helpen. Het is niet alleen lastig voor hem maar ook voor mij... dat hartverscheurende huilen. Vrijdag gaan we naar de controlearts van Kind en Gezin, hopelijk kan hij ons verder helpen. Maar misschien herkent iemand van jullie mijn verhaal en weten jullie voorlopig raad. Ik zie dat dit een heel verhaal is geworden, dankjewel om de moeite te nemen om deze hele tekst door te lezen.
Één tip: ga naar de kinderarts. Hier in België hoef je daar gelukkig geen doorverwijzing voor te hebben. De arts van K&G gaat je niet kunnen helpen, en schrijft sowieso ook geen medicatie voor. De mijne verwijst mij voor elke kleine vraag door naar de kinderarts. Ik vind het persoonlijk vooral klinken als reflux.
Ik zou eerst iets medisch als kma of reflux laten uitsluiten bij de ka... Wat ik persoonlijk denk zijn krampjes, klinkt erg bekend, het goede slapen maar veel huilen. Wij zijn erg goed geholpen door met hem naar een osteopaat te gaan...Als het niks medisch is is dat wellicht het proberen waard? Sterkte ermee!
Bedankt voor de reacties Shakes en FloorMax. FloorMax, dat was ik vergeten te vermelden maar we zijn ook naar de osteopaat geweest op aanraden van de vroedvrouw. Ze raadde dat aan omdat E. een sterrenkijkertje was en het een tamelijk moeilijke bevalling was. Hij had ook een voorkeurshouding en zijn hoofdje was afgeplat. Zij dacht dat die spanningen in zijn nekje enz. doorstraalden naar zijn buikje - darmkrampjes dus. De osteopaat zei dat E. waarschijnlijk geklemd zal gezeten hebben tijdens de zwangerschap. We zijn twee maal geweest (vrijdag 31/10 was de laatste keer) en ik dacht dat het geholpen had. Zijn ene oogje opende hij daarvoor nauwelijks en was niet symmetrisch. Dat is verholpen. Hij was ook weer de gelukkige baby die hij in het begin was... weet je dat hij zelfs na afloop van het osteopaatbezoek voor het eerst sociaal heeft geglimlacht naar de osteopaat? Blijkbaar heeft het hem toch deugd gedaan. (manlief gelooft er allemaal niet zo in, maar hij heeft zoiets van als het hem helpt dan wil hij er wel in geloven). Maar sinds gisteren is hij terug helemaal van slag. Vandaar dat ik nu bijna ten einde raad ben...
Mocht er mogelijkerwijs een allergie spelen, dit is vooral afhankelijk of er allergien in de familie voorkomen, maar ook zonder is mogelijk. Kan het ook een soja allergie zijn. Kindjes met kea (koemelkeiwit allergie) hebben 60% kans op een soja allergie. Juist omdat je vrij veel soja eet/drinkt is dit dus een redelijke optie. Verder zou ik inderdaad gewoon langs een ka gaan en niet te veel laten afhangen van Kind en Gezin. Ik weet niet hoe het in belgie is geregeld, maar hier in NL merk ik dat ze vaak net te weinig verstand van medische zaken hebben. Ook omdat je tegenstrijdige adviezen hebt gekregen klinkt het een beetje hetzelfde. Reflux is mogelijk, omdat bijna elk kindje in meer of mindere mate reflux heeft. Echter is het verstandig om medicatie zo min mogelijk te gebruiken. Omdat je kindje niet heel veel huilt zou ik niet direct medicatie willen gebruiken. (maar wie weet denk jij of je ka er anders over ) Wellicht kun je de andere reflux leefregels gaan toepassen? Overigens ligt de top van huilen en darmkrampjes rond de 6 weken.
Kan goed dat het niet meteen helemaal goed gaat en dat er een terugval is. Had Mees ook. Mees heeft met zijn schouder vast gezeten en had daarom behandeling nodig. Na de derde keer begon het echt goed te gaan
Je verhaal klinkt heel herkenbaar. Mijn jongste is nu 8 weken oud. Volgens mij zat jij ook in het septembertopic hierzo? Klachten klinken heel herkenbaar. Wij zijn inmiddels ook bij een osteopaat geweest. En uiteindelijk ben ik sinds gisteren op een koemelk- ei- en sojavrij dieet. En ons mannetje is ineens weer een stuk meer tevreden. Morgen moet ik terug naar het CB omdat ons mannetje afgevallen bleek te zijn.
Averlhach, bedankt voor je berichtje! Dat wist ik niet van soja! We gaan het nog even een paar dagen aankijken en zien of het probleem blijft aanhouden. Daarna gaan we inderdaad eens langs een kinderarts. FloorMax, vandaag is hij weer een engeltje... hopelijk was het inderdaad een kleine terugval. De osteopaat had gezegd dat twee behandelingen voldoende waren. Mochten de klachten blijven aanhouden en er is geen medische oorzaak voor (na bezoek aan kinderarts), dan zou ik misschien wel nog eens bij hem langsgaan. Fijn dat Mees goed geholpen is!!! Dat moet wel een opluchting voor jullie zijn geweest. Hey Elmo83, ik zat idd ook in het topic van septembermama's. Dat vind ik zo bij ons ook moeilijk om te bepalen... hoe komt het dat het beter gaat? Is dat omdat hij erover is gegroeid of door de osteopaat of door ...? Of een combinatie van de dingen? Lijkt me niet makkelijk voor jou, dat dieet? Of valt het nog mee. Hopelijk alles goed bij het cb!