Hoi allemaal, Jaja, nog steeds geen menstruatie op gang gekomen hier. Inmiddels op dag 147 na pilstop en ik begin aardig gek te worden. De ene dag gaat beter dan de andere, hoor. Nu had ik een goed voornemen voor 2017 en dat was vegan eten. Ik heb me goed ingelezen en ben afgelopen maandag begonnen. Het bevalt me heel erg goed en ik vind het ook erg lekker, maar nou vertelde een collega mij net dat zij niet ongesteld werd na het gebruik van sojamelk. Nu ben ik pas nét begonnen, dus dit is niet de reden dat ik tot nu toe niet ongesteld ben geworden hoor... (ik begon pas op dag 143 hiermee, dus tot die tijd was het al uitgebleven) Maar nu maak ik me wel een beetje zorgen. Heb toch wel al flink wat sojayoghurt gegeten en gisteravond ook tofoe. Had me goed ingelezen, maar was dit nooit in me opgekomen. Vind het wel jammer, want het vegan zijn bevalt me erg goed en vooral mijn huid is in vier dagen al enorm opgeknapt... Iemand hier ervaringen? Mijn idee was al om dit weekend niet 'vegan' te doen, dus wel een stukje kaas en boter e.d. Gewoon voor mijn eigen gezondheid, maar nu twijfel ik of ik het vegan zijn wel überhaupt door moet zetten... Op dit moment is mijn nummer 1 prio om ongesteld te worden.
Toen ik een vervanger voor melk zocht ivm lactose-vermindering, heb ik gehoord / gelezen dat er veel hormonen in sojamelk zitten. Ik ben daardoor niet overgestapt naar sojamelk omdat ik niet wilde dat het een zwangerschap in de weg kwam te staan. Maar dit is inmiddels twee jaar geleden, dus ik weet niet meer precies hoe het zit.
Ja ik denk van wel. Vegan leven is erg pittig! Je kunt beter amandelmelk of kokosmelk drinken. Ik eet vegetarisch en blijf zoveel mogelijk van soja af. Even benieuwd: slik je toevallig ontstekingsremmers? Ben je al eens bij de gyn geweest voor een onderzoek? Want deze cyclus is wel erg lang!
@Vlinder84, ik doe ook veel met kokosmelk inderdaad. Ik denk dat ik ook maar ga stoppen met soja. Ik slik geen ontstekingsremmers of gekke dingen. Ik ben twee weken geleden bij de gyn geweest. Inwendige echo gehad, en ook daarna nog een inwendig onderzoek (hoe fijn) en een gesprekje en bloedprikken, maar niets geks geconstateerd. Alles zag er netjes uit, dus geen pcos oid.. Ze hebben maandag nog een keer bloed geprikt, omdat ze "vergeten" waren te testen op FSH (vervroegd in de overgang) en daar krijg ik vanmiddag na 16:30 de uitslag van, maar die kans achtte ze zeer klein.. Ik begin te denken dat iedereen die normaal ongesteld wordt heel specifiek eet oid? Zo gek at ik eigenlijk hiervoor nooit. Gewoon normaal. Af en toe een stukje vlees, een lekkere bruine boterham met kaas, een salade. Normale dingen. Ik weet gewoon niet meer zo goed wat ik moet doen. Ik had verwacht dat een positieve uitslag zou helpen na dat onderzoek, maar ik begin me echt zorgen te maken.. En nu dus dit weer met die soja. @mensen die ongesteld worden, wat is jullie geheim?
Weet niet of het kwaad kan maar ik weet wel dat je als vlees eten meer soja binnen krijgt dan een vegetariër of veganist. Door de hoeveelheid soja die de dieren te eten krijgen.....
Ik ben lactose intolerant en drink al járen alleen soyamelk; ook rustig een halve liter per dag. Daarnaast eet ik ook vla/yoghurt op basis van soya. Weet niet over welke hoeveelheden we het hebben, maar bij mij lijkt het dus geen nadelige effecten te hebben gehad
Eet zelf ook bijna geen zuivel en vlees. Probeer dat zo veel mogelijk te vervangen voor zaden, noten, pitten en peulvruchten
Het hoeft niet aan je eten te liggen. Er zijn genoeg mensen die enkel junkfood eten en prima zwanger worden. Geef jezelf niet de schuld! Ik snap je wanhoop, mijn cyclus is ook bizar lang of juist te kort. En de gyn snapt er ook niks van. Wat zijn de vervolgstappen nu? Gaan ze je menses opwekken?
Vitamine b12 is erg belangrijk in en rond zwangerschap. Dit zit vooral in dierlijke producten. Is hierop getest bij t bloedonderzoek?
Dit inderdaad, de hormonen uit soja gaan allemaal via veevoer je vlees in. Dus je ontkomt er niet aan door vlees of zuivel te eten. Wel kun je andere soorten plantaardige melk proberen, zoals notenmelk. En idd B12 bijslikken, maar dat moet sowieso. Ter geruststelling, ik eet grotendeels vegan en ik heb een heel regelmatige cyclus. Ik denk dat de cyclusproblemen van veel vrouwen eerder veroorzaakt worden door langdurig gebruik van hormonale anticonceptie dan door voeding (welk dieet dan ook)...
@Sado, bedankt voor je antwoord. Vind ik oprecht een opluchting... Toen ik het las, viel er echt een last van mn schouders. @Vlinder84, er zijn geen vervolgstappen. De dokter zei ook dat alles er zo goed uitzag dat ik me echt geen zorgen moest maken en dat het vanzelf wel zou komen, dus we wachten rustig af... En bedankt voor je lieve woorden. Soms zie ik inderdaad iedereen maar zwanger worden en dan denk ik; men... mij lukt het niet eens om ongesteld te worden. @zonnetje2015; Ten tijde van het bloedonderzoek at ik nog gewoon vlees e.d. Ik weet niet of er getest is op b12, maar ik ga er wel vanuit dat dit gewoon goed zit. @Leraje; Dat denk ik ook hoor, ik wou dat ik nooit begonnen was met die stomme pil. Naar mijn idee had ik ooit gewoon een vrij regelmatige cyclus, maar ben toch wel iets van bijna 10 jaar aan de pil geweest. Doet wat met je lichaam dus blijkbaar. Al met al heb ik denk ik een beetje besloten 'flexi-vegan' te worden. Ik denk dat ik in het weekend gewoon kaas en af en toe een eitje mag en een stukje vlees of vis. Gewoon om niets uit te sluiten. "Gezond eten" begint langzaam een studie te worden. Ik vind het zo vermoeiend soms. Je doet nergens goed aan.
't Raakt een beetje offtopic, maar ik denk dat je met gezond verstand, alles met mate, veel variatie en zo veel mogelijk puur eten altijd wel gezond uitkomt hoor.. Succes ermee, wel balen met die pil. Een van mijn vriendinnen was trouwens (na een jaar of 7 pil denk ik) gestopt en zij heeft volgens mij twee jaar gedaan over zwanger worden, waarvan ze het grootste deel nauwelijks ongesteld is geweest. Bleek achteraf toch heel lang ontpillen te zijn geweest, want van de tweede (na dus een jaar of 4 pilloos te zijn geweest en daarin zwangerschap en een flinke tijd borstvoeding) was haar cyclus soort van 'gereset' en was ze meteen regelmatig, én een stuk sneller zwanger. Weet niet of dat helpt...
Het enige waar je goed aan doet is goed voor jezelf zorgen. En dat betekent gezond eten én af en toe lekker genieten van een flink stuk taart. Een sport doen die jij leuk vind en niet omdat het moet. Lief zijn voor jezelf en jezelf niet voor je kop slaan wanneer je niet aan je hoge eisen voldoet. Het is echt rot wanneer je lichaam niet meewerkt, maar ga jezelf dan niet extra straffen. Dat verdien je niet.
Even heel eerlijk; ik kom nu misschien hysterisch over, maar achter mijn ogen branden tranen van jullie woorden (in combinatie met opluchting en een tikkeltje ontlading misschien). Heel erg veel dank. Het komt vanzelf goed, alleen het duurt een beetje lang
Hier een zwangere veganist die al weer enkele jaren soja eet/drinkt. Mijn cyclus is, toen ik vegetariër en kort daarna veganist werd, niet veranderd. Was het maar zo, want ik vind de dagen waarin ik menstrueer erg zwaar. Ook mijn cyclus is niet veranderd; om en nabij de 31 dagen. Mogelijk handige tip: Sinds ik veganist ben, ging ik bij de hevige buikpijn over van Ibuprofen op Aleve. Die stap had ik veel eerder moeten maken, want Aleve werkt veel beter. Aleve overigens niet gebruiken bij een (mogelijke) zwangerschap. Gelukkig ben ik nu zwanger, dan kan ik het menstrueren een paar maanden overslaan.
Hier eet ik zo goed als veganistisch, maar soja-producten gebruik ik eigenlijk amper. Qua melkvervanger gebruik ik amandelmelk (door bv havermout en pannenkoekbeslag). Tofu etc eet ik echt maar zelden. Op een verjaardag eet ik taart. Als we bij iemand eten, eet ik gewoon wat de pot schaft. Prima zo
Of bij de Tuinen een potje Vitex Agnus Castus kopen. Dit kruid zit overigens ook in Etos Zwanger Worden. Het helpt je cyclus te reguleren. Je kunt het altijd proberen natuurlijk.
hier al 20 jaar vega, dus voldoende soja binnengekregen. Ik had meteen na het stoppen met de pil een regelmatige cyclus. Ik zou het het lijf gewoon even de tijd geven om zich te reguleren. Bij de een gaat dat snel, de ander heeft helaas iets langer nodig.
@Be Happy, Ik heb gekeken naar die pilletjes van Etos. Aan de ene kant denk ik; jaaa hoera, help me. Aan de andere kant ben ik huiverig en wil ik het liefste gewoon dat mijn menstruatie vanuit zichzelf komt. Wat ik even ga doen; opzoeken wat er allemaal in die Etos pilletjes zit. Vanmiddag belt de dokter mij met de uitslag v/h bloedonderzoek. Dan bespreek ik meteen even of ik daarmee kan starten als ik half februari nog steeds niet ongesteld ben, dan ben ik officieel een half jaar niet ongesteld geweest.