krampjes en veel moeite met persen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door fropste, 29 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fropste

fropste Actief lid

25 jul 2011
    165
    0
    0
    Goedemiddag,

Onze zoon Rick is vandaag 4 weken oud en na 9 dagen ben ik overgestapt op flessenvoeding Nutrilon standaard. Daarvoro borstvoeding.

De eerste 2 weken ging alles goed, hij had af en toe wel wat krampjes maar hier hebben we infacol voor gebruikt. Hij bleef echter krampen houden en heb ik sab simplex besteld.

Echter de laatste week gaat het minder goed. Rick huilt veel meer na de voedingen. Je ziet hem ook steeds zoveel moeite doen bij het persen van poep of windjes. Helaas ook vaak zonder resultaat want hij heeft niet altijd een poepluier als hij zo aan het persen is maar wat een pijn heeft hij.

De ontlasting die hij heeft, dagelijks 1 a 2 luiers zijn gewoon normaal tot dun dus het is niet hard.

We zijn afgelopen vrijdag begonnen met sab simplex en op advies van de kinderarts hebben we de flesjes opgehoogd naar 5x135. (was hiervoor 6x 110) Sinds 2 dagen lijkt het alsof hij na elke voeding zoveel last heeft. Dan is het na een half uur tot een uur na de voeding, huilen, huilen huilen en ook na elke verschoning huilt en krijst hij binnen 10 minuten alles bij elkaar.

Het lijkt net doordat er aan zijn kont wordt gezeten dit weer een reactie geeft naar zijn darmpjes toe. Ik durf hem haast niet te verschonen.

Ook geeft hij nu na bijna elke voedign meer melk terug dan eerst. Zou het kunnen dat hij dan te veel binnenkrijgt? Hij drinkt de flessen wel leeg en doet er zo'n 20 miuten over. ( avant flessen met speen 1)

S'nachts heeft hij van bovenstaande echter geen last en slaapt hij zo'n 5 a 6 uur door.

Om tot mijn vragen te komen:
    * zou het kunnen liggen aan de voeding nutrilon standaard dat dit niet goed is en hij misschien intolerant is voor iets?
    * Is het verstandig om te stoppen met Sab Simplex?
    * Kunnen we voorlopig misschien toch iets minder melk geven?

Onze zoon weegt 4035 gram en is 51,5 cm lang en vandaag 4 weken oud.

Alvast bedankt voor het antwoord!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Wat vervelend dat jullie zoontje zoveel last heeft.
    Het is moeilijk om zo te zeggen wat de oorzaak van zijn klachten is. Wanneer het spugen meer is geworden nu de hoeveelheid voeding per keer is opgehoogd kan het inderdaad zijn dat het te veel voor hem is om in 1 keer op te drinken. Het drinktempo (15-20 minuten) is prima, dit gaat in ieder geval niet te snel. Totaal mag je zoontje gemiddeld 700-800 ml per 24 uur hebben.
    Het kan ook zijn dat het maagklepje nog niet goed sluit waardoor de melk eerder terugkomt. In dat geval kan het helpen om de voeding in te dikken. Er zijn ook dikkere voeding voor spugen en krampjes, bv. Friso Comfort. Misschien dat je dit ook met het cb kan overleggen. Ook wat betreft Sab Simplex.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina